“Bite” klienti dusmīgi: solījums vējā, cenas aug. Cik pamatotas ir dusmas?

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

8 komentāri

Telekomunikāciju operatora ”Bite” klienti neapmierināti ar drastisku tarifu plānu cenu kāpumu, kā arī uzskata, ka operators netur pakalpojuma ”BiFri” klientiem doto solījumu, kura dēļ daudzi tūkstoši cilvēku savulaik iestājās ”Bite” klientu rindās.

Teju pirms 10 gadiem prozaiskā reklāmas fotosesijā toreizējais telekomunikāciju uzņēmuma ”Bite Latvija” vadītājs Freds Renčaks gūlās zem gaisā iekārtas automašīnas. Tas bija mārketinga triks, kas vēstīja – ja ”Bite” neturēs doto solījumu, spēkrats nokritīs. Ko solīja ”Bite”? Bezmaksas saziņu ”Bite” tīklā ”mūžīgi” un ”vienmēr” par 1,42 eiro.

Vārdi ”mūžīgi” un ”vienmēr” vērienīgajā reklāmas kampaņā tolaik, kad ”Bite” tikai ienāca Latvijas tirgū, pamudināja iestāties uzņēmuma klientu rindās tūkstošus cilvēku. Šogad ”Bite” lauž savu solījumu, līdz ar to internetā un ”Bez Tabu” saziņas vietnēs lasāmas daudzas sūdzības.

”Tas, ko viņi man tagad piedāvā maksāt, ir 4,72 eiro mēnesī. Tas ir trīs līdz desmit reizes dārgāk, jo BiFri karti varēju atjaunot ne retāk kā reizi trijos mēnešos. Es tolaik uzticējos ”Bitei”, piesaistīju savus radus, draugus, palīdzēju veidot to plašo klientu loku, bet tagad saprotu, ka laiks mainīt operatoru, ja netiks piedāvāts kas līdzvērtīgs. Negribu sadarboties ar meļiem un krāpniekiem,” sašutusi par solījuma laušanu ir Ieva, ”BiFri” kliente kopš uzņēmums ”iekaroja” Latvijas tirgu.

“Bites” jēdzienu izpratne

Telekomunikāciju uzņēmuma klientu apkalpošanas vadītāja Oksana Stankeviča skaidro, ka ar vārdiem ”mūžs” un ”vienmēr” bija jāsaprot ”BiFri” mūžu. Nu šis pakalpojums ir ”miris”.

”Pēdējos gados ”BiFri” klientu skaits samazinājies vairāk nekā uz pusi. Mēs arī saprotam, ka šis produkts neatbilst šodienas vajadzībām. Deviņus gadus mēs nepieskārāmies šim produktam, turējām solījumu. Tagad mēs nemainām solījumu, vienkārši produkts vairs neeksistēs,” skaidro O. Stankeviča.

Tarifu cenas aug, klienti dusmojas

Tāpat arī citi ”Bite” klienti ‘šturmē’ Bez Tabu redakcijas pasta kastīti un internetu ar sūdzībām par, kā paši to sauc, drastisko tarifu cenu kāpumu no šī gada pavasara. Visu tarifu plānu cenas pieaugušas par aptuveni diviem eiro.

”Bite” pārstāve O. Stankeviča cenu kāpumu skaidro ar to, ka tarifi kļūst ”ļoti interesanti un daudz labāki”: saziņa Eiropā par samaksu, kas līdzvērtīga saziņai Latvijā; mobilo lietotņu piedāvājums; telefona apdrošināšana; antivīruss mobilajai iekārtai.

Daudzie ”Bite” klienti, kuri vērsušies ”Bez Tabu” uzskata, ka ”daudz labākie” piedāvājumi ir vien, tā teikt, acu aizmālēšanai, jo daudziem nekas no tā visa nav nepieciešams. Lūk, viena no sūdzībām:

”It kā tiek uzlabots tarifu plāns, kuru no 6,50 eiro paaugstina uz 8,50 eiro. Būšot iespēja zvanīt uz ārzemēm un lietot internetu ārzemēs. Man pie viņiem ir četri numuri, uz ārzemēm nezvanu un internetu ārzemēs arī nelietoju. Kāpēc man būtu jāmaksā par pakalpojumiem, kurus es neizmantoju? Tāpat arī mani vecāki šos pakalpojumus neizmanto. Pa gadu es viņiem pārmaksāšu 144 eiro par neizmantotiem pakalpojumiem.”

”Bite” pārstāve O. Stankeviča mierina cilvēkus, skaidrojot, ka jebkurš var vērsties kādā no klientu apkalpošanas centriem un piemeklēt sev tīkamāko tarifa plānu.

Visi paaugstina cenas. Bet – kāpēc?

Ne vien ”Bite”, bet arī citi lielākie telekomunikāciju uzņēmumi šogad paziņojuši par tarifu cenu paaugstināšanu. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) informē, ka neuzrauga tarifu cenas, jo tās brīvā tirgus apstākļos komersanti var noteikt paši pēc saviem ieskatiem. Tiesa, SPRK akcentē, ka par izmaiņām klientus jāinformē mēnesi iepriekš. Šo nosacījumu ”Bite” ir ievērojusi.

Lai gan telekomunikāciju uzņēmumi cenu kāpumu ietērpj labāku piedāvājumu iesaiņojumā, SPRK pārstāvja Andreja Dombrovska teiktais liek noprast, ka operatori visi kā viens paceļ cenas, lai nepaliktu zaudētājos, kad šovasar visā Eiropas Savienībā tiks atcelta viesabonēšana, proti, sazinoties ārzemēs, nebūs jāpārmaksā. Šai regulai jāpielāgojas visiem pakalpojumu sniedzējiem, tāpēc arī novērojams cenu kāpums.

”Tās cenas, ko operatori segs savstarpēji norēķinoties, ne vienmēr ir salāgotas ar tām cenām, kas ir pieejamas Latvijas patērētājam. Citiem vārdiem sakot, Latvijas patērētājam ir pieejami augstas kvalitātes sakari uz Eiropas Savienības fona par ļoti pieņemamām cenām. Šīs izmaiņas vairāk iespaido tieši tos tirgus, kuros cenas ir viszemākās. Ne vienmēr tā cena, kas ir pieejama vairumtirdzniecībā, nosedz tos ieņēmumus, ko operators iegūst no gala lietotāja nacionālajā tirgū. Rezultātā ir iespējami efekti, kad cenas izmaiņas vairumtirdzniecībā tiek pārliktas uz gala lietotāja izmaksām,” skaidro SPRK pārstāvis A. Dombrovskis.

Pārmaiņu priekšvakarā apmuļķo klienti?

Lai gan operatori gatavojas gaidāmajām pārmaiņām saistībā ar viesabonēšanas maksas atcelšanu, nav izprotama ”Bite” stratēģija, centienos noturēt prom bēgošu klienti. Viņa raksta:

”Es nolēmu pāriet pie Tele2 marta vidū. Es zvanīju Tele2, tad, protams, zvanīja man BITE un centās pārvilināt atpakaļ. Tas viņiem izdevās. Bite darbiniece man piedāvāja 3,80 eiro mēnesī un apgalvoja, ka šāda summa būs 24 mēnešus. Es piekritu. Pie reizes es paņēmu uz nomaksu ierīci uz 24 mēnešiem.

Tagad viņi mani nostāda fakta priekšā, atsūta e-pastā, ka man tas pats tarifa plāns tagad būs nevis par 3,80 eiro, bet gan par 6,90 eiro. Ar to ierīci ir tā, ka, ja es gribu 30 dienu laikā pārtraukt līgumu ar Bite, man jāsamaksā atlikusī ierīces cena. Manā gadījumā man pat mēnesi nav tā ierīce.”

SPRK pārstāvis iesaka klientam vērsties komisijā, kura apņemas vērtēt šādu komercpraksi. Arī ”Bite” pārstāve intervijā ar ”Bez Tabu” aicina klienti apmeklēt klientu apkalpošanas centru, lai nogludinātu šo situāciju.

Foto