“Ārsts ielika zāles, bet līdz galam zobu nesalaboja!” Māmiņa trīs mēnešus nespēj pierakstīt bērnu pie zobārsta, rezultātā zobs nodrūp 

Alise Kubiloviča

Autors: Alise Kubiloviča

Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ar lielu rūpību un uzmanību iesaistās sadzīvisku konfliktu un nebūšanu risināšanā.

30 komentāri

Pirms trīs mēnešiem māmiņa Karīna kopā ar piecus gadus veco meitu devusies pie zobārsta – bērnam zobā ieliktas zāles, kuras tuvāko nedēļu laikā bija jāizņem un zobs jāsalabo līdz galam. Taču tas nav izdevies, jo pierakstīties pie stomatologa ir kā neiespējamā misija. 

Uzreiz pēc zobārsta apmeklējuma māmiņa devusies uz poliklīnikas “Pļavnieki” reģistratūru, lai veiktu atkārtotu pierakstu. Darbiniece apgalvojusi, ka pieraksts jāveic katra mēneša 10. datumā. Pienācis 10. augusts, un Karīna zvanījusi ārstniecības iestādei. Atkal pierakstu neizdevies veikt, jo darbiniece apgalvojusi, ka brīvu vietu nav.

Zvanījusi mēnesi vēlāk, 10. septembrī. Šoreiz grūtības sagādājis vispār reģistratūru sazvanīt. Sākusi zvanīt deviņos no rīta, taču telefons pacelts vien pirms diviem dienā. Kopumā zvanījusi 93 reizes, taču bez rezultātiem. Pieraksts atkārtoti atteikts, pamatojoties uz to, ka brīvu vietu nav, iespēja salabot zobu līdz galam ir vien par maksu.

Zobu aprūpi bērniem līdz 18 gadu vecumam poliklīnikā “Pļavnieki” apmaksā valsts. Likumsakarīgi, ka māmiņa vēlējusies, lai pakalpojums būtu bez maksas. Šobrīd rit jau trešais mēnesis, kuru laikā nav izdevies bērnu pierakstīt pie stomatologa. Tas nav palicis bez sekām.

Karīna
vēlējusies pierakstīt bērnu pie zobārsta

“Zāles no zoba izkrita jau pagājušajā mēnesī. Pirms trīs dienām, puse no zoba nodrupa. Ja tas būtu priekšējais zobs, būtu savādāk, bet tas ir aizmugurējais zobs, kurš kritīs ārā pēdējais.”

Tāpat Karīna īsti nesaprot, kāpēc ārstniecības iestādē uz vizīti jāpierakstās tieši katra mēneša desmitajā datumā. Viņa ir informēta, ka citās iestādēs tā nav un pierakstu var veikt uzreiz.

Kritiku tam, kādā veidā poliklīnika organizē rindu, velta arī Nacionālais veselības dienests – ja ārstniecības iestāde praktizē pierakstu kādos konkrētos datumus, ir pārkāptas līguma atrunātās prasības.

“Līgumi paredz, ka pakalpojumu pieejamību jānodrošina visa gada ietvaros, kā arī, ja pakalpojumu nevar nodrošināt uzreiz, viņiem tāpat ir jānodrošina pieraksts uz kādu konkrētu dienu un datumu,” skaidro Nacionālā veselības centra pārstāve Margarita Melņikova.

Māmiņa arī uzskata, ka, ja zobārsts ir ielicis zāles, ārstam būtu jānodrošina pieraksts, lai zobu salabotu līdz galam. Karīnas domām piekrīt Nacionālā veselības centra pārstāve.

Citās domās ir “Veselības centru apvienība” pārstāve Līga Ribkinska, kura stāsta, ka ārsta pienākumos neietilpstot piedāvāt konkrētu risinājumu par nākamā pieraksta laiku – tas esot to darbinieku uzdevums, kuri strādā reģistratūrā.

Vaicājot par to, vai darbinieki ir informēti par konkrētajiem līguma atrunātajiem noteikumiem un to, ka ir aizliegts pierakstu veikt tikai un vienīgi kādā konkrētā dienā, pārstāve saka, ka visi esot informēti un noteikumus ievēro, taču šajā gadījumā darbinieki, iespējams, rīkojušies uz savu galvu.

“Es pieļauju, ka kāds no reģistratūras darbiniekiem ir šādā veidā atbildējis pacientam, un tas ir bijis saistīts ar to, ka pieraksts līdz noteiktam laikam tiešām ir bijis pilns,” skaidro Līga Ribkinska.

Pēc “Bez Tabu” intereses par konkrēto gadījumu brīvs laiks tomēr ir atrasts, un Karīna redakciju iepriecinājusi ar ziņu, ka bērnam zobs ir salabots. Tomēr šī situācija Nacionālajā veselības dienestā radot bažas par līgumā atrunāto noteikumu nepildīšanu – viņi veikšot pārbaudes.

Foto