Ārda žogu, ignorē pārvadu un pāreju, sliedes šķērso, kur grib: taupot sekundes, riskē ar dzīvību! Bezatbildība dzelzceļa tuvumā

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

2 komentāri

Rīdziniece ziņo par slinkiem gājējiem, kuri šķērso vilciena sliedes neatļautā, bīstamā vietā, kaut turpat ir divas drošākas sliežu pārejas, tostarp gājēju pārvads.

“Starp Imantas un Zolitūdes stacijām vilciens sabraucis cilvēku”, “Vilciena notriektais – skolas vecuma bērns, pāri sliedēm gājis ar austiņām ausīs”, “Gāja pa sliedēm, viņu notrieca vilciens – Jelgavā dzīvību zaudējusi jauna meitene” – šie ir tikai daži ziņu virsraksti par neapdomīgām pastaigām vilciena sliežu tuvumā, kas izvērsušās traģēdijās. “Bez Tabu” skatītāja Zanda ziņo par vietu Rīgā, Ķengaragā, kur gājēji šķērso sliedes neatļautā vietā, lai gan turpat blakus ir gājēju pārvads drošai sliežu šķērsošanai. Slinkāki gājēji izvēloties mērot ceļu pāri sliedēm pārvada pakājē, vietā, kur iztrūkst gar sliedēm uzslietā žoga, kas attur gājējus no pārgalvības, posms.

Darbdienas vidū, kad apkaimē viesojās “Bez Tabu”, žoga posma trūkumu izmantoja vīrietis – ar mazu bērnu pie rokas pastaigājas pa sliedēm. Ņemot vērā rīdzinieces ziņoto par gājēju sliežu šķērsošanu pārvada pakājē, “Bez Tabu” eksperimentā noskaidroja, ka dzelzceļa šķērsošana drošā veidā, soļojot pa pārvadu, ir vien aptuveni par 20 sekundēm ilgāka nekā sliežu šķērsošana pārvada pakājē. Dzelzceļa tuvumā uzrunātais rīdzinieks Antons gan uzskata, ka, lai gan soļošana pāri sliedēm neatļautā vietā ir bīstama, citiem gājējiem varētu būt apgrūtinoši kāpt pa pārvada kāpnēm. Te gan jānorāda, ka nedaudz tālāk ir vēl viena oficiāla un drošāka dzelzceļa šķērsošanas vieta pa sauszemi, ko, kā novēroja “Bez Tabu”, naski izmanto velosipēdisti, kuri nevēlas nest minamos augšā un lejā pa pārvada kāpnēm.

Apkaimē uzklausītais dzelzceļa strādnieks stāsta par gājēju slinkumu, riskantām pastaigām un pat posta darbiem citviet.

strādā sliežu tuvumā

Kā ērtāk pārvietoties, tā arī iemin taciņas. Dara daudz ko. Viņiem nav svarīgi, vai tur ir sēta, dzeloņdrātis. Tāpat to izgriezīs un soļos! Daudz reižu esam remontējuši. Tur tālāk, pie kapiem, vispār jau apnicis remontēt sētu. Uzliec, bet pēc divām dienām tās vairs tur nav.

Asiņainā statistika

Gājēju bezatbildība pret savu veselību un dzīvību ir sodāma un nosodāma, visur žogu kā atgādinājumu nešķērsot sliedes neatļautā vietā nav iespējams uzsliet, teic Dainis Zvaners, VAS “Latvijas Dzelzceļš” Galvenais tehniskais inspektors.

Dainis Zvaners
VAS “Latvijas Dzelzceļš” Galvenais tehniskais inspektors

Staigāšana pa sliežu ceļiem ir reāli bīstama! Tas ir pārkāpums. Pārkāpums pat ir mazākais, tas taču rada reālus draudus dzīvībai, jo vilcienu uzreiz apturēt nav iespējams. Nereti, ja pats vilcienu nepamanīsi, tad novērst negadījumu ir ļoti grūti vai pat neiespējami.

Zvaners informē, ka ik gadu Latvijā vilciens notriec cilvēkus 25-30 reizes gadā. Šogad zem vilciena riteņiem gājēji pakļuvuši piecas reizes, bojā gājuši divi, cietuši – seši cilvēki. “Latvijas Dzelzceļš” daudzkārt informatīvi brīdinošās kampaņās atgādinājis iedzīvotājiem par asiņaino statistiku, audzinājis sabiedrību, akcentējot, ka nedrīkst sliežu tuvumā klausīties mūziku austiņās, ieslīgt viedierīcēs, sliežu tuvumā atrasties apreibinošo vielu reibumā. Tāpat sliedes drīkst šķērsot tikai atļautās vietās, pārliecinoties, vai netuvojas vilciens.

Dainis Zvaners
VAS “Latvijas Dzelzceļš” Galvenais tehniskais inspektors

Gadās arī tā, ka jaunās tehnoloģijas, austiņas ausīs, telefoni vai citi “gadžeti” traucē. Ja tos izmanto dzelzceļa tuvumā, tas, protams, novērš uzmanību. Ja neesi uzmanīgs, vari palaist garām to mirkli.

Dzelzceļa tuvumā sastapts riteņbraucējs neslēpj, ka, šķērsojot sliedes, “pārsvarā klausos mūziku, tikai uzmetu aci pa labi un kreisi un cenšos ātri tikt pāri, pārsvarā klausos mūziku”.