“Kāpēc bankai vajag PVN deklarācijas ar visiem pielikumiem?” Uzņēmēju pārsteidz bankas rīcība

Baiba Runce

Autors: Baiba Runce

Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kas gatava piedzīvojumiem un avantūrām. Ar tādu pašu kaislību dara arī savu darbu.

1 komentārs

Teleskopu, binokļu, mikroskopu veikals “Ieskaties.lv” saņēma vēstuli no bankas “Citadele”, banka pieprasīja uzņēmuma sadarbības partneru sarakstu, maksājuma dokumentus un PVN deklarācijas ar visiem pielikumiem. Uzņēmuma pārstāvjus pārsteidz tas, ka komercbanka tā arī nesniedza jurisdisku pamatojumu, kāpēc šāda informācija nepieciešama.

Veikala “Ieskaties.lv” vadītājs Jānis Elsons norādīja, ka līdz šim PVN deklarācijas ar pielikumiem iesniegtas tikai Valsts ieņēmumu dienestā. Uzņēmuma pārstāvis lūdzis bankai oficiālu pamatojumu, kāpēc informācija nepieciešama, uz ko saņemts vien aicinājums rakstīt iesniegumu.

Jānis Elsons
Ieskaties.lv pārstāvis

“Bankai no mums vajag informāciju, un mums vēl jāraksta iesniegums, lai saprastu, kāpēc jāsniedz šāda informācija. Pamatojums tā arī neatnāca, bet gan paziņojums, ja mēs informāciju nesniegsim, mūsu konts tiks nobloķēts, to banka arī izdarīja.”

Sadarbību ar banku pārtraukuši, bet variāki jautājumi tā arī palika neatbildēti, galvenokārt komerbankas rīcības juridiskais pamatojums un tiesiskums. Banka esot aizbildinājusies ar akciju “Pazīsti savu klientu”, bet uzņēmuma pārstāvjus pārsteidz tas, ka akcija tiek īstenota bez juridiska pamatojuma un oficiālas vēstules, tik vien kā atsūtīts e-pasts.

“Mēs nevēlamies sniegt PVN deklarācijas, kuras pēc likuma jāsniedz tikai VID, tur viss ir atšifrēts, visas mūsu ikmēneša aktivitātes, sadarbības partneri, iepirkumu dokumenti, tā ir mūsu komercinformācija,” norādīja uzņēmuma pārstāvis.

Bankas “Citadele” ārējās komunikācijas vadītāja Baiba Ābelniece ar raidījumu “Bez Tabu” runāja vispārīgi, atturoties apspriest konkrēto gadījumu. Līdzīgi kā pasaulē, arī Latvijā bankas īsteno principu “Pazīsti savu klientu”, principa mērķis ir rupēties par drošu, caurspīdīgu vidi, novērst iespējamos naudas atmazgāšanas un terorisma finansēšanas riskus.

Baiba Ābelniece
“Citadele” ārējās komunikācijas vadītāja

“Ir cilvēki, kas strādā ar klientiem, ir cilvēki, kas strādā pēc principa “Pazīsti savu klientu” un veic detalizātāku izpēti, tāpēc varbūt komunikācija ir nedaudz sarežģītāka, bet mēs esam atvērti komunikācijai ar klientu.”

Konta darbības ierobežošana esot vienīgais līdzeklis, ja klients atteicies sadarboties, taču tā notiekot ļoti reti. Latvijas Komercbanku asociācija banku iekšējās procedūras neuzrauga un nekomentē, taču apstiprināja, ka akcija “Pazīsti savu klientu” ir ļoti sens koncepts, un tiek pielietots visā pasaulē.

“Tas ir pilnīgi atbilstoši likumam, bankām ir jāizvērtē savi klienti pēc tiem riskiem, kas piemīt katram konkrētajam klientam. Izejot no tā, bankas var pieprasīt no klientiem papildu informāciju, piemēram, ar ko klients nodarbojas, kāda ir viņa saimnieciskā darbība, līdzekļu izcelsme, tas ir tiesiski un loģiski,” raidījumam “Bez Tabu” skaidroja Latvijas Komercbanku asociācijas valdes loceklis Jānis Brazovskis.

Finanšu un kapitāla tirgus komisija apstiprināja, ka Latvijas banku sektorā (lai atjaunotu starptautisko reputāciju) notiek esošo klientu bāzes pārskatīšana, un viņu saimnieciskās darbības rūpīga pārzināšana. Bankas drīkst pieprasīt visus dokumentus, kas sniedz pārliecību par klienta reālu komercdarbību. Svarīgi esot klientiem atgādināt, ka ikvienu banku saista konfidencialitātes nosacījumi, un jebkāda informācija par klientu un viņa darījumiem ir neizpaužama un rūpīgi sargājama.

Foto

1 komentārs