“Katrs izrādās kā prot!” Iedzīvotājus Sarkandaugavā pārsteidz lielveikala apmeklētāja ierašanās ar helikopteru

Pievienot komentāru

Sarkandaugavā dzīvojošo “Bez Tabu” skatītāju Sandri pārbiedē pēkšņs troksnis, un, paskatoties pa logu, rīdzinieks ierauga zemu lidojošu objektu – helikopteru. Sandris acumirklī redzēto iemūžina, taču paliek vairāki neatbildēti jautājumi, piemēram, – vai helikoptera pilots uz veikala “Sky&More” autostāvvietas jumta veica piespiedu nosēšanos.

Nosēšanās pilotam gan neizdevās, taču pārbiedēt braucošo un stāvošo automašīnu pasažierus gan izdevās, raksta Sandris. “Tad helikopters pacēlās un devās prom. Sākumā šķita, ka helikopters ielidos dzīvokļa logos, jo tik zemu helikopteri te nav lidojuši.”

“Bez Tabu” ierodas uz iepirkšanās centra “Sky&More” autostāvvietas jumta. Redzam, ka šeit stāvēšanai atstāti četru riteņu transportlīdzekļi. Uz bruģa redzamās līnijas nozīmē vietas, kur tad drīkst atstāt savas automašīnas. Tomēr reti kuram varētu ienākt prātā šeit, tā teikt, noparkot helikopteru un doties iepirkties.

Sastaptajiem autovadītājiem lielu iebildumu nav – jebkurš pārvietošanās transportlīdzeklis ir satiksmes dalībnieks, arī tie aparāti, kas nolaižas no gaisa. Tomēr ar helikopteru nebūt nevar lidot un nosēsties, kur iegribas. To apliecina arī “Civilās aviācijas aģentūras” (CAA) pārstāvis.

“Mums bija zināms par šāda manevra veikšanu, jo pirms tam gaisa kuģa īpašnieks bija vērsies CAA, lai noskaidrotu, vai kādas īpašas atļaujas šāda manevra veikšanai ir jāizņem. Ņemot vērā to, ka norādījām, ka ir nepieciešams tikai saskaņojums ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai valdītāju, CAA vienlaikus tad arī tika informēta par to, ka šāds manevrs būs,” skaidro CAA pārstāvis Aivis Vincevs.

Aculiecinieka iesūtītajā video redzams, ka helikoptera pilots neveic nosēšanos, proti, lidotājs manevru pārtrauc sprīdi virs bruģētā laukuma. Pēc brīža helikopters jau uzņem strauju kursu tuvāk debesīm un aiztraucas gar aculiecinieka mitekli.

“Testa lidojums ar helikopteru bija saskaņots ar iepirkšanās centra “Sky&More” administrāciju, un tas tika veikts, lai pārliecinātos par mūsu stāvvietas piemērotību turpmākajai helikopteru nolaišanās vietai,” notikušo komentē “Sky&More” vadītāja Kristīne Dombrovska.

Izrādās, Latvijā reģistrēti 22 gaisa kuģi – helikopteri, valstī arī atrodas astoņi sertificēti helikopteru lidlauki. Tiesa gan, lidaparāta pateicīgā manevrētspēja un gabarīti ļauj veikt nosēšanos dažādās vietās.

“Helikoptera vadītāji, ievērojot visus noteikumus, var arī nosēsties, citu cilvēkuprāt, neordinārās vietās, tai skaitā arī pļavā, kas ir saskaņots ar šīs pļavas īpašnieku vai valdītāju, tāpat arī uz ēku jumtiem, ja tas arī ir saskaņots attiecīgi ar šīs te ēkas īpašnieku vai valdītāju,” piebilst Vincevs.

CAA pārstāvis uzsver, ka šajā konkrētajā gadījumā gaisa kuģa īpašnieks tieši pārbaudījis, vai iepirkšanās centra stāvlaukums ir piemērots, lai nākotnē veiktu drošu nosēšanos.

“Patiesībā, šis nav pirmais gadījums, kad klienti izrāda interesi par stāvvietas izmantošanu šādam mērķim, tādēļ arī šoreiz apstiprinājām “Sky&More” pastāvīgā klienta vēlmi turpmāk izmantot to kā helikoptera nosēšanās vietu. Jāpiebilst, ka savulaik, plānojot iepirkšanās centra būvniecību, viena no idejām bija 2. stāva stāvvietu izmantot kā oficiālo helikopteru nolaišanās vietu. Tas gan toreiz netika realizēts, bet mēs to, iespējams, attīstīsim tuvākajā nākotnē un turpmāk klientiem piedāvāsim pie mums ierasties arī ar helikopteriem,” turpina Dombrovska.

“Civilās aviācijas aģentūras” pārstāvis vēl norāda, ka nebūt nav jābrīnās par šādām situācijām. Lai gan Latvijā šis ir teju unikāls gadījums, nākotnē lidojumi ar helikopteriem, lai dotos iepirkties, varētu kļūt biežāki. Galvenais, lai maciņš ir gana biezs.

Lietots divvietīgs helikopters maksā ap 40 000 eiro, taču vēl jāpierēķina uzturēšanas izmaksas, tostarp arī degviela, kā arī pilota licences iegūšana.