”Citadele” jau atkal svešiniekam dod pieeju citas personas datiem

Artūrs Špaks

Autors: Artūrs Špaks

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš labi orientējas ceļu satiksmes lietās, apdrošināšanas strīdu un dažādu konfliktu risināšanā.

4 komentāri

Irina ir ”Citadele” bankas kliente salīdzinoši nesen. Kad septembra beigās viņa vēlējās autentificēties dažādās Valsts pārvaldes lapās, izmantojot Latvija.lv, viņu sagaidīja pamatīgs pārsteigums.

Ja sākotnēji ”Citadele” internetbankā Irina redz savu profilu, tad, apmeklējot dažādas valsts pārvaldes lapas, piemēram, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras mājaslapu, viņai tiek dota piekļuve kādas 70 gadus vecas Latvijas iedzīvotājas Pārslas profilam.

Irinai ir pieeja visiem Pārslas personas datiem. Iespējams gan pieteikties pases nomaiņai, gan redzēt algas lielumu, gan aizsūtīt ieņēmumu dienestam vēstuli, gan jebko citu, ko iespējams izdarīt ar portāla latvija.lv starpniecību.

Irina par notikušo ar e-pastu starpniecību vērsās gan Valsts ieņēmumu dienestā, gan Datu valsts inspekcijā, gan pie portālā Latvija.lv administrācijas. Datu sargi un ieņēmumu dienesta pārstāvji atbildēs norādījuši, ka, lai iesniegumu izskatītu, tas elektroniski jāparaksta vai jāierodas klātienē, tādēļ Irinas e-pastā sniegtā informācija netiks izskatīta.

Turpretī no portāla latvija.lv Irina 8 dienu laikā vispār nesaņēma nekādu atbildi.

Irina
Saņēmusi piekļuvi svešas personas datiem

Es nepazīstu Pārslu. Mēs redzējām viņas numuru. Piezvanījām, cik saprotu, viņa dzīvo Rēzeknē. Es nekad tur pat neesmu bijusi. Viņa īsti nesaprata, par ko mēs runājam, viņai ir 70 gadu. Pārsla bija pārsteigta un teica, ka nemaz neesot ”Citadeles” kliente.

Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) pārstāvji norāda, ka kļūda nav meklējama pie viņiem, bet gan bankā. ”Tā ir diezgan rupja kļūda, jo personai ir piekļuve svešas personas datiem,” raidījumam “Bez Tabu” skaidro VRAA informācijas sistēmu drošības pārvaldības nodaļas vadītājs Arnis Vārslavs. Aģentūras darbinieki, saņemot signālu no “Bez Tabu”, steigšus sākuši pētīt, kā tas ir iespējams, ka Irinai ir piekļuve Pārslas datiem.

Irinas e-pastu iestāde neesot saņēmusi, jo tieši tobrīd esot sabojājusies sistēma.

Pēc “Bez Tabu” zvana saņemšanas banka piesaistījusi iestādes labākos IT speciālistus, lai noskaidrotu, kas īsti noticis. Šī esot otrā reize, kad banka pieļāvusi šāda veida kļūdu.

Kristīne Mennika
”Citadele banka” korporatīvās komunikācijas vadītāja

Tas, protams, ir nepatīkami. Tādēļ mums daudzi cilvēki ir iesaistīti šīs problēmas risināšanā. Diemžēl tā ir cilvēcīga kļūda, kas nav izslēdzama nevienā procesā. Lai cik labas būtu sistēmas, darbinieku mācības, visur, kur ir cilvēks, ir cilvēcīgais faktors.

Kredītiestādes IT speciālisti kļūdu ir novērsuši un Irinai nosūtījuši atvainošanos. Mennika stāsta, ka pēdējā gada laikā veikti sistēmas uzlabojumi, kas sistēmu esot padarījuši vēl drošāku.