Ģimene šokā par slimnīcas personāla rīcību. Nepaziņojot tuviniekiem, viņi pacientu nogādā bezpajumtnieku patversmē. Kā tad tā?

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

TV3 Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un dažādu problēmu risināšanā.

12 komentāri

Kad Ieva un viņas brālis ieradušies pie tēta Siguldā, sapratuši, ka tētim steidzami nepieciešama medicīniskā palīdzība. Cietis negadījumā, bijuši sasitumi, nobrāzumi un zilumi. Izsaukuši neatliekamo medicīnisko palīdzību. Mediķi pieņēmuši lēmumu vest vīrieti uz slimnīcu. Meita sašutusi, ka beigās tētis atradies nevis medicīnas iestādē, bet gan bezpajumtnieku patversmē.

Pēc pāris stundām (jau pēc pusnakts) Ieva saņēmusi telefona zvanu no tēta, kurš zvanījis no nepazīstama numura, lai atbrauc viņam pakaļ uz bezpajumtnieku patversmi. Meita sašutusi, kāpēc neviens no medicīnas personāla nav viņu informējis, ka tēti pārved uz patversmi, jo ātrās palīdzības darbiniekiem norādījusi savus tālruņa numurus, uz kuriem jāzvana, ja ir nepieciešamība. Pazudis arī viņa mobilais tālrunis. Kad tētis devies uz slimnīcu, pati ielikusi somā gan mobilo tālruni, gan tā lādētāju. Slimnīcā tētim telefona vairs neesot bijis, tas maksājis gandrīz 800 eiro, taču ne jau par tālruni visvairāk sašutusi, bet par to, ka tētim netikusi sniegta arī pienācīga medicīniskā aprūpe un neesot paziņots tuviniekiem, ka tētis tiek aizvest uz patversmi.

Rīgas Austrumu slimnīcas pārstāve kategoriski noraida pārmetumus. Kad pacients saņēmis visu nepieciešamo medicīnisko palīdzību, mediķi pieņēmuši lēmumu, ka viņam nav nepieciešams palikt stacionārā. Slimnīcā netiek atstātas personas, kas ir alkohola reibumā. Rīgas Austrumu slimnīcas pārstāve norāde, ka neesot viņu pienākums sazināties ar tuviniekiem, ja pacientam nav nepieciešams uzturēties slimnīcā un viņš tiek laists mājās. Tā kā vīrietis apgalvoja, ka pats esot sazvanījies ar tuviniekiem un viņu atbilde bijusi, ka viņi nebrauks viņam pakaļ, tad vīrieti nogādājuši uz sociālās aprūpes centru.

Ieva apgalvo, ka nevienu zvanu ne no slimnīcas darbiniekiem, ne no tēta neesot saņēmusi. Turklāt ne viņa, ne citi  tuvinieki. Tētis arī noliedzis, ka būtu zvanījis tuviniekiem. Ja tētis zvanītu, noteikti būtu atbraukusi viņam pakaļ uz slimnīcu. Ieva arī pārmet mediķiem, ka tētis nav izārstēts, jo mājās viņam bijušas sāpes. Devies pie ģimenes ārstes. Ģimenes ārste sacījusi, ka viņam esot ribu lūzumi. Slimnīcas pārstāve aicina tuviniekus noskaidrot, vai tie nav radušies jau senāk, bet nekādu konkrētāku informāciju par pacienta veselības stāvokli neesot tiesīga izpaust.

Raidījums “Bez Tabu” sazinās ar Veselības inspekciju. Tās pārstāvji aicina rakstīt iesniegumu slimnīcas administrācijai, ar lūgumu izskatīt sniegtā pakalpojuma kvalitāti. Ja pacientu kvalitātes kontroles dienesta atbilde neapmierinās, tad rakstīt iesniegumu Veselības inspekcijai un gadījumu izmeklēs.

Rīgas Austrumu slimnīcas pārstāve akcentē, ka slimnīcai (un ne tikai viņu) ir izveidojusies milzīga problēma ar pacientiem, kuri ilgstoši atrodas stacionārā un tuvinieki nebrauc viņiem pakaļ, īpaši tas attiecas uz gados vecajiem un nevarīgajiem sirmgalvjiem Intensīvās terapijas nodaļā. Tuviniekiem ir vienkāršāk nebraukt viņiem pakaļ uz slimnīcu nekā vest mājās un kopt pašiem. Līdz ar to trūkstot vietu pacientiem, kam būtu nepieciešama mediķu palīdzība. Ievas tēta gadījumā gan, visticamāk, sanākusi kļūme komunikācijā.

Slimnīcās pārstāve noraida pārmetumus, ka kāds no medicīnas personāla vai slimnīcas darbiniekiem būtu ņēmis pacienta telefonu. Ja pacients ir pie apziņas, neatkarīgi, vai  tiek stacionēts vai ne, viņa privātās visu laiku ir pie viņa. Ja specifisku izmeklējumu dēļ nepieciešams, piemēram, dārglietas vai  mobilo tālruni, atstāt, tad pacienta mantas tiekot uzskaitītas un reģistrētas. Tā tas notiek arī tad, ja pacients ir bezsamaņā. Protokolu paraksta vairāki medicīnas darbinieki. Ievas tēta gadījumā visas mantas bijušas pie viņa un noliedz, ka kāds no personāla būtu piesavinājies viņa mobilo tālruni. Līdz šim policija neesot konstatējusi, ka slimnīcā notikušas pacientu mantu zādzības, lai gan pacienti sūrojušies ne reizi vien.

Ievas tētis uzrakstījis iesniegumu policijā, un tagad notiek resoriskā pārbaude, kur pazudis 800 eiro vērtais telefons.