“Šāda reklāma apdraud bērnu drošību!” Saldumi veļasmašīnā: stends veikalā “Rimi” pārsteidz bērnu vecākus un ārstu

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

6 komentāri

Lielveikalā “Rimi” Rīgā pircējs ievērojis Lietuvā ražoto “Pergale” saldumu stendu veļas mazgājamās mašīnas izskatā, kurā uzglabā saldumu iepakojumus. Veikala apmeklētājs, būdams maza bērna tēvs, ir neizpratnē par šādu produktu izvietošanu, jo uzskata, ka bērns, ieraugot ko šādu veikalā, mājās arī var meklēt veļasmašīnā vai tās tuvumā konfektes, kas var izrādīties veļas mazgājamās kapsulas. Par šādu produktu reklamēšanu neizpratnē ir arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un bērnu ārste, kura uzsver, ka ik gadu Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā nogādā līdz 10 bērnu, kuri pagaršojuši veļas mazgājamās kapsulas saturu.

“Bez Tabu” redakcijā, stāstot par ieraudzīto veikalā “Rimi” Rīgā, Pulkveža Brieža ielā, vērsies Aldis.

Aldis
ziņo par saldumu stendu veļasmašīnas izskatā

Bail iedomāties, kas varētu notikt, ja bērns pēc lielveikalā gūtās pieredzes pie veļas mašīnas atradīs veļas mazgājamo kapsulu un uztvers to kā konfekti. Varbūt tomēr ir jānodala šīs lietas? Veļas mazgāšana, lai paliek pie saimniecības precēm, bet saldumi pie saldumiem? Vai tiešām šī sociāli atbildīga komercprakse no “Rimi” un “Pergale” puses?

Līdzīgās domās ir arī “Bez Tabu” uzrunātie bērnu vecāki.

Sanita un Agnija
mazu bērnu mammas

Kāpēc stendam jābūt veļasmašīnas formā? Mājās arī padomās, ka tajā ir konfekte un iebāzīs mutē.

Igors
tēvs, kritisks par šādu produktu reklamēšanu

Es domāju, ka šādam produktu izvietojumam, visdrīzāk, nevajadzētu būt. Pat ja tā ir radoša doma, radošumam arī ir savas robežas.

Natālija un Dmitrijs
maza bērna vecāki

Šī nav laba reklāma. Mazs bērns mājās var ielīst veļasmašīnā. Veļasmašīnā var būt pulveris, kapsula, ko var iebāzt mutē. Ja no šī stenda ņems konfektes, arī mājās padomās, ka veļasmašīnā ir konfektes, bet paņems kapsulu. Turklāt veļas mazgāšanas kapsulas izskatās kā konfektes.

Mazi bērni izzina pasauli ar muti, nespēj atšķirt konfekti no krāsainas kapsulas, kas paredzēta veļas mazgāšanai, uzsver BKUS Endoskopijas dienesta vadītāja Ilze Briuka. Daktere Briuka uzskata, ka šāda konfekšu izvietošana veikalā nav apdomīga. Gadā BKUS nogādā piecus līdz 10 bērnus, kuri pagaršojuši veļas mazgāšanas kapsulu veselībai kaitīgo šķidrumu.

Ilze Briuka
BKUS Endoskopijas dienesta vadītāja

Diagnosticējam mutes gļotādas apdegumu. Tā kā nav zināms, kādā stāvoklī ir gremošanas trakts, barības vads, veicam izmeklējumus narkozē. Tas ir ļoti liels pārdzīvojums bērnam un vecākiem.

Briuka stāsta, ka, ja kapsulas saturs kaitējis mutes dobumam vai barības vadam, pāris nedēļu jāievēro diēta un jālieto medikamenti līdz atjaunojas gļotāda. Ja kapsulas saturs ieelpots dziļāk, bojājot elpceļus, sekas ir nopietnākas.

Ilze Briuka
BKUS Endoskopijas dienesta vadītāja

Ir bijuši smagāki gadījumi. Viens no tādiem bija šī gada pavasarī. Elpceļiem šāda saskare ar tik kodīgu šķidrumu var būt diezgan katastrofāla. Bērns tika izmeklēts un ārstējās pat reanimācijā. Bērnam bija nepieciešams veikt endoskopisko apskati, kas ir izmeklējumi narkozē.

Arī patērētāju tiesību aizstāvju ieskatā šādā reklāmā saskatāmas nebūšanas.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Reklāmas likums nosaka, ka reklāmai jābūt patiesai. Šajā gadījumā, sevišķi ja reklāma paredzēta bērniem, tā nevar radīt apdraudējumu. Bērns uz to skatās un kaut kādā veidā var tikt ietekmēts. Šāda veida reklāmas apdraud bērnu drošību.

Foto: Veikala apmeklētāja foto

Patērētāju tiesību aizstāve rekomendē veikalniekiem aizvākt no apmeklētāju acīm šādu stendu. PTAC arī uzskata, ka stendā ievietoto saldumu iepakojums ir mulsinošs, jo uz tā attēlotas veļasmašīnas durvis, savukārt iepakojuma otrā pusē – ar veļas mazgāšanu saistīti simboli. “Tādā veidā preces nevajadzētu ne reklamēt, ne pārdot,” uzskata PTAC pārstāve Zarāne.

PTAC pārstāve Zarāne arī informē, ka savulaik aizliegts tirgot šokolādes “cigaretes” un  ziepes, kas bijušas ietītas kā konfektes, jo šādas preces var nelāgi ietekmēt bērnus.

“Rimi Latvia” komentāru sniedza rakstveidā:

Regīna Ikala
“Rimi Latvia” pārstāve

Ražotājs ”Pergale” vairākos Latvijas veikalu tīklos ir uzsācis sava jaunā produkta tirdzniecību, kuram ražotājs ir radījis speciālu produkta dizainu veļas mazgājamās mašīnas formā. ”Rimi Latvia” šo produktu kā jaunumu testēja un vērtēja pircēju atsaucību dažos savos veikalos, šobrīd akcija mūsu testa veikalos ir beigusies.

Par to, ka stends kartona veļasmašīnas izskatā aizvākts no veikaliem “Rimi”, pārliecinās arī “Bez Tabu”.

Saldumu ražotājs un stenda autors uzņēmums “Vilniaus pergale” komentē situāciju šādi: “Veikalos nopērkami dažādu izskatu saldumi: tārpu, cilvēka smadzeņu un citās formās. Mēs nolēmām izveidot saldumus, kas izskatās kā apakšveļa. [..] Šie saldumi nav paredzēti ļoti maziem bērniem. [..] “Troosik” sērijas saldumi ir iedalīti trīs veidos (iepakojumos), šķiroti pēc krāsām: tumša, gaiša krāsa un krāsaini saldumi. Šķirojam pēc krāsām, gluži kā mazgājot drēbes. Tāpēc, tāpat kā drēbes, saldumus ievietojām “veļas mazgājamajās mašīnās”. Latvijā izvietojām aptuveni 20 šādu stendu. Līdzīgus esam izvietojuši arī Igaunijā un Lietuvā, no kurienes sūdzības neesam saņēmuši. Veikalu apmeklētāju atsauksmes ir labas.”

BKUS ārste Ilze Briuka atgādina, ka sadzīves ķīmiju, arī kosmētiku mājās jāuzglabā bērniem neaizsniedzamās vietās.