Zviedrijā atklāts elektriskais lielceļš, pa kuru kravas mašīnas var braukt bez izmešiem

Pievienot komentāru
Zviedrijā atklāts elektriskais lielceļš, pa kuru kravas mašīnas var braukt bez izmešiem
Foto: Flickr / blue_quartz

Zviedrijā atklāts pasaulē pirmais elektriskais lielceļš- tas ļauj pa šoseju pārvietoties (ar elektrību darbināmām kravas automašīnām, līdzīgi kā to dara tramvaji un trolejbusi. Eksperimentālais lielceļš tapis, cerot, ka tas satiksmi padarīs dabai draudzīgāku. Pagaidām ceļš ir tikai divus kilometrus garš, bet, ja eksperimenta rezultāti būs labi, tad to būvēs garāku.

Nesen pabeigtais lielceļš atrodas Zviedrijas vidienē, nepilnus 200 kilometrus no Stokholmas, pie Sandvikenas pilsētas. Speciāli būvētas kravas automašīnas varēs pievienoties vadiem līdzīgi kā to dara tramvaji un trolejbusi, tādējādi tās nepiesārņos dabu ar kaitīgajiem izmešiem.

Pagaidām šī elektriskā lielceļa daļa ir tikai divus kilometrus gara, taču zviedri ir ļoti optimistiski par zaļās enerģijas iespējām nākotnē un arī izmešu samazināšanu. Valsts izvirzījusi mērķi transporta nozarē pilnībā? izskaust izmešus jau līdz 2030.gadam. Dīzeļa hibrīda kravas automašīnas ražo Scania, bet Siemens tām izveidojis elektrisko sistēmu.

Viss uz šiem vadiem notiek automātiski, tātad, šīs smagās automašīnas vadīšana nekā neatšķiras. Vajag tikai braukt pa parasto braukšanas joslu, elektriskais pantogrāfs izdara visu pārējo. Kamēr mašīna atrodas savā joslā, tā mierīgi var uzņemt elektrību, taču, ja vajag apdzīt un mainīt joslu , tās dzinējs pārslēdzas uz baterijām vai dīzeļa hibrīdu. Viss ir pilnībā automātiski.

Lielceļa un mašīnas sensoru sistēma pati pie vadiem pievieno pantogrāfu jeb ierīci, kas atrodas uz transportlīdzekļa jumta. Auto var sasniegt ātrumu līdz pat 90 kilometriem stundā. Sistēmas izstrādātāji uzsver – tā ir gan dabai draudzīgāka, gan lētāka par parastajiem dīzeļa dzinējiem. Nākamos divus gadus šī nelielā lielceļa strēmele tiks testēta, lai noskaidrotu, vai ir vērts šādu lielceļu sistēmu paplašināt. Nākotnē šādi elektriski lielceļi varētu parādīties rūpnīcu un karjeru tuvumā, kā arī uz bieži lietotām maģistrālēm.