Vai tehniskās apskates varēs veikt retāk? Saeima sola izvērtēt sabiedrības iniciatīvu

10 komentāri

Ledus ir sakustējies – tehniskās apskates auto varētu tikt veiktas retāk, spriež Saeimas deputāti. Iniciatīvu par retākām pārbaudēm rosinājusi sabiedrība, savākti 11 000 parakstu. Pret radikālām izmaiņām ir CSDD un Valsts policija, un nedaudz pielaidīgākas valsts iestādes ir attiecībā pret tehnisko pārbaužu veikšanu jaunajiem auto. Neskaidrību joprojām ir ļoti daudz, un reālas izmaiņas nemaz tik ātri nav gaidāmas.

Iniciatīvas autors aicina tehniskās apskates veikt retāk – reizi divos gados, tiesa gan, izvērtējot gadījumus atsevišķi, un vecajiem auto tomēr piemērot stingrākas prasības. Viņaprāt, Latvijā varētu piemērot Igaunijas modeli, īpaši atvieglojot pavisam jauno auto īpašnieku dzīvi.

“Pirmo reizi iet auto reizi trijos gados, un tad reizi divos gados – līdz 10 gadu vecām mašīnām. Tādā veidā stimulējam, lai pērk vairāk jaunos auto,” teic iniciatīvas autors Ģirts Lapškalns.

Zaļzemnieks Jānis Klaužs dalījās ar savu pieredzi – arī viņam tehniskā apskate ir kā zobu sāpes, jo parasti katru reizi nodokļos un citos maksājumos valstij jāatdod aptuveni 1000 eiro. Bet kāda no tā jēga, ja ceļi aizvien ir briesmīgā stāvoklī, jautā deputāts, kur paliek nauda? Ne jau ceļu remontos, bet budžeta caurumu lāpīšanai, kas arī sanikno tautu.

“Sabiedrība ir sašutusi par to, ka tur ierodies uz tehnisko apskati, un tev ir jāatvadās no simtiem, tūkstošiem eiro. Tur salikta visa milzu nodokļu administrēšana. Interesanti, kādi mums ir nodokļi salīdzinājumā ar Igauniju un Lietuvu,” saka Klaužs.

CSDD akcentē, ka nodokļu nasta esot krietni mazāka nekā citviet Eiropā. Galvenais pretarguments, kas izskan no CSDD puses – retākas tehniskās apskates radīs traģiskas sekas, jo vidējais latvietis brauc ar vecu un nedrošu auto.

Foto

“Iznāk, ka katrs otrais automobilis, kas atbrauc uz tehnisko apskati un piedalās ceļu satiksmē, ir netehniskā kārtībā. Automobiļiem atsaka bremžu sistēma. Vai nu plīst bremžu “trubiņas”, “šļaukas”, vai paši bremžu mehānismi saplīst, kad tiek veikta bremžu pārbaude,” saka CSDD pārstāvis Jānis Liepiņš.

Pret tehnisko apskašu veikšanu reizi gadā visiem auto ir arī Valsts policija, tā gan pieļauj, ka jaunajiem auto varētu būt pielaidīgāka. Vienlaikus likumsargi uzsver, ka pēdējo gadu laikā bojāgājušo uz Latvijas ceļiem ir mazāk, un likumu mīkstināšana varētu beigties traģiski.

“Arī pats lietoju dienestā jaunu transportlīdzekli, skaidrs, ka tehniskais stāvoklis tik jaunam transportlīdzeklim tik strauji nebojājas, bet kaut ko mainīt ik pēc diviem gadiem, ņemot vērā vecāko autoparku Eiropā, tas varētu ietekmēt, un pozitīvā līkne ar bojāgājušajiem varētu mainīties,” saka Ceļu policijas priekšnieks Normunds Krapsis.

Pēc stundu garām diskusijām Saeimas tautsaimniecības komisija lēma likt Satiksmes ministrijai izpētīt situāciju un līdz martam iesniegt savus priekšlikumus. Iniciatīvas autors atzina – lai gan gausi, bet izmaiņas tomēr ir gaidāmas, un tā ir neliela, bet tomēr – uzvara.

10 komentāri