Transports pēc pieprasījuma: Alūksnes un Mazsalacas novadu iedzīvotāji aktīvi izmanto šo iespēju

3 komentāri

Daudzi nerentabli sabiedriskā transporta reisi mazapdzīvotās vietās tika slēgti. To vietā daudzas pašvaldības ievieš pakalpojumu transports pēc pieprasījuma. No pērnā gada nogales tāds ir pieejams arī Mazsalacas un Alūksnes novados. Četru mēnešu laikā pakalpojumu izmantojošu pasažieru skaits esot dubultojies.

Lailai Dzenei, Sēļu pagasta iedzīvotājai no Lazdām, divas reizes nedēļā ir jātiek pie ārsta Mazsalacas poliklīnikā. Tā atrodas desmit kilometru attālumā no sievietes dzīvesvietas. Tomēr, lai tiktu uz turieni ar sabiedrisko transportu, sievietei ar invaliditāti tas prasītu vairāk nekā pusi dienas.

“Tātad ar skolēnu autobusu no rīta uz Idu, tad uz Mazsalacu ar sabiedrisko transportu, vakarā tikai 16.00 uz mājām tiek. Savādāk ne,” viņa stāsta.

Nelielu pagastu iedzīvotāju skatījumā, transports pēc pieprasījuma esot īsts glābiņš. Lai gan sākumā daudzi laucinieki mašīnu izsaukt kautrējušies.

“Bija bailes, jā. Ļoti labi. Atsaucīgi šoferīši, laipni, vienmēr ir laikā. Viss ir kārtībā,” pauž Sēļu pagasta iedzīvotājs Guntis Riekstiņš.

Tagad reģistrēto pasažieru skaits Mazsalacas un Alūksnes novadā ir pieaudzis līdz 162. Starp viņiem ir gan, piemēram, kāda jauna ģimene ar maziem bērniem, kuriem salūza mašīna un jātiek līdz bērnudārzam. Gan 91 gadu veca kundze, kura transportu pēc pieprasījuma izsauc, lai nobrauktu tikai vienu kilometru.

Transportu pēc pieprasījuma aktīvāk izmanto Mazsalacas novada iedzīvotāji, kuriem ir iespēja mašīnu izsaukt katru dienu pēc vajadzības. Savukārt Alūksnes novada transporta ir pieejams tikai trīsreiz nedēļā – trešdien, ceturtdien, piektdien, atkarībā no konkrēta pagasta.

Vidzemes mobilitātes centra skatījumā, izdevīgāks esot Alūksnes modelis, jo tur reisu skaits ir mazāks, bet vienlaikus brauc vairāki pasažieri. Lai nodrošinātu pakalpojumu abos novados, pietiek ar divām vieglajām automašīnām un vienu minibusu ar 16 vietām. Tomēr izmaksu ziņā transports pēc pieprasījuma esot padārgs prieks: Alūksnes novadā tā vidējās izmaksas ir 3,50 eiro par vienu kilometru, bet Mazsalacas novadā – 2,99 eiro par kilometru. Bet pēdējā sanāksmē iedzīvotāji palūdza pakalpojumu paplašināt.

“Mazsalacā izteikts viedoklis, ka būtu nepieciešams asistents, kurš palīdzētu gan ar iepirkumiem, gan pavadītu uz kādu pakalpojumu, uz slimnīcu un pastu, ienest maisiņus, apģērbties. Alūksnē visi lielākoties ir apmierināti,” norāda Vidzemes mobilitātes centra vadītāja Marta Riekstiņa.

Pašlaik transports pēc pieprasījuma nodrošināts par Eiropas finansējumu. Projekts ilgs tikai līdz šā gada septembrim. Kas ar attālo māju iedzīvotājiem notiks turpmāk, pagaidām nav skaidrs. Tiek cerēts, ka pakalpojuma realizāciju varētu pārņemt kāda valsts struktūra.