Strauju izmaiņu nebūs – Latvijas ceļu kvalitāte turpmākajos gados pasliktināsies

22 komentāri

Vairāk nekā puse Latvijas ceļu jau ceturtdaļgadsimtu nav redzējuši kapitālo remontu. Pašlaik vēl pārvietoties Latvijā varam, lielākoties pateicoties Eiropas Savienības finansējumam – no fondu naudas saņemam 100 līdz 120 miljonus eiro gadā. Jaunajai valdībai pagaidām nav vīzijas, kā un par kādu naudu tiks īstenoti ceļu remonti turpmāk.

“Pašlaik valdībai ir absolūti citas prioritātes – gan veselības aizsardzība, gan izglītība, dzirdams, ka arī sabiedriskajiem medijiem ir problēmas. Ceļiem būs tik naudas, cik būs iedalīts bāzes finansējums, un mūsu uzdevums ir izmantot šos līdzekļus pietiekoši efektīvi, celt ceļus kvalitatīvi un cerēt uz ekonomisko izaugsmi,” norāda satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Taču arī labotie vai pārbūvētie autoceļi nereti pāris gadu laikā kļūst tikpat neizbraucami, kādi tie bija pirms remonta. Ceļu būvnieki vaino nepastāvīgos laika apstākļus Latvijā.

Andris Bērziņš
“Latvijas ceļu būvētāja” valdes priekšsēdētājs

Šī ziema ir tieši raksturīga ar to, ka ir bijuši daudzi sasalšanas un atkušņa gadījumi, tā ir tāda specifika, ka ceļam nav lielāka ienaidnieka par ūdeni, ja ūdens no ceļa kārtīgi nenotek, ceļā ir plaisas vai bedre, tad ūdens tiek tur iekšā. Ūdenim ir tā īpašība, ka ūdens sasalstot izplešas, līdz ar to sit ārā visus ielāpus un plēš to ceļu lupatās.

Viens no ceļiem, ko gandrīz 100 kilometru garumā šobrīd rekonstruē, ir Vidzemes šosejas posms pie Bērzkroga. Pašlaik darbu pārtrauks un atsāks maijā. Šobrīd te daļēji uzklāta pirmā asfalta kārta, tomēr tā jau sākusi dilt nost. To pamanījuši arī autovadītāji.

Ceļa rekonstrukciju par 10,5 miljoniem te veic Igaunijas uzņēmums “Trev–2 Grupp”. Ceļa darbus uzsāka pērnā gada vasarā, darbs turpinājās, kamēr to ļāva laika apstākļi.

Parādot ceļa stāvokli video materiālos, RTU Būvzinātnes centra pētnieks Viktors Haritonovs pauda, ka asfaltā pārvietošanas laikā notiek ķīmiska reakcija, kas vēlāk rada asfalta dilšanu. Jo tālāk to pārvieto, jo zemākas kvalitātes segums tiek klāts uz ceļa.

Eksperts informē, ka ziemas laikā radušos ceļa bojājumus ir iespējams novērst jau pirmās kārtas uzklāšanas laikā, tomēr – vai to izdara – atkarīgs no būvdarba vadītāja.

“Latvijas Valsts ceļi” informē, ka pēc speciālistu atzinuma saņemšanas nekvalitatīvo ceļa posmu varētu labot vēlreiz vai pat pārbūvēt pilnībā.