Siguldā top pirmā velo iela Latvijā, kur priekšroka būs riteņbraucējiem

4 komentāri
Siguldā top pirmā velo iela Latvijā, kur priekšroka būs riteņbraucējiem
ROMĀNS KOKŠAROVS, F64

Velo ielā auto ir viesis! Ar šādu saukli Siguldā uzsākts pirmais velo ielas pilotprojekts Latvijā. Šī būs iela, kur priekšroka pārvietoties pa brauktuvi būs velosipēdiem, nevis automašīnām. Velo iela Siguldā tiks atklāta pēc nedēļas un šorīt mums ir iespēja ielūkoties, kā viss izskatīsies.

Uz oranžajām saliņām drīz vien parādīsies soliņi un puķu podi. Aktīvais velobraucējs un ielu projektētājs Viesturs Laurs ir viens no šīs ielas idejas autoriem. Pils iela Siguldā jau tagad ļoti atšķiras no citām brauktuvēm, kur vieta atvēlēta arī riteņbraucējiem.

“Attiecīgi velo ielas koncepts paredz, ka šī brauktuve bija deviņus metrus plata, mēs to sašaurinām uz sešarpus metriem. Tātad šī atvēlētā zona ir multifunkcionālā: viņa paredzēta gan stāvvietām, gan labiekārtojumam, gan velostatīviem,” saka ”IE.LA inženieri” projektētājs Viesturs Laurs.

Iela raisa citus scenārijus arī pārējai pilsētas videi un attīstībai, stāsta sabiedriskās organizācijas ”Pilsēta cilvēkiem” vadītājs Māris Jonovs. Ceļa apzīmējumi ir citi, tie aizgūti no velo ielām Beļģijā un Nīderlandē. Piemēram, šīs baltās līnijas nodala vienu joslu no otrās.

“Mediāna vidus zona ir šādi iezīmēta: lēti, vienkārši, tas arī lieliski strādā, jo auto, kā redzam, pilnīgi pietiekami ar divarpus metriem, nevajag vidus zonu, lai brauktu. Automašīnas viena no otras ir tālāk, satiksme mierīgāka, drošāka,” saka sabiedriskās organizācijas ”Pilsēta cilvēkiem” vadītājs Māris Jonovs.

Šeit nav nekādu veloceliņu: gan velosipēdisti, gan autovadītāji brauc viens aiz otra, ātruma ierobežojums ir 30 km/h. Iela citādi izskatās jau aptuveni nedēļu. Un, kā paši esam pamanījuši, autovadītāji uzmanīgi vēro, kā šeit ir jābrauc, bet daļa riteņbraucēju vēl izmanto gājēju ietvi, nevis uzdrošinās braukt kopā ar automašīnām.

Arī aptaujātie iedzīvotāji, gan šoferi, gan velobraucēji atzīst, ka būs jāiemācās izmantot Pils ielas priekšrocības. Piemēram, autovadītājs Egīls sākumā nav varējis saprast, kāpēc te jābrauc, ja uz ceļa uzzīmēts tikai ritenis: “Tā kā likās dīvaini, ka drīkst braukt ar mašīnu, bet ir atzīmēta tikai velo josla.”

“Parasti braucam pa gājēju ietvēm, tad jāapbrauc tie gājēji, tā ir problēma, bet tagad velosipēds būs kā karalis. (TV3: Un tad sanāk, ka pirms jums varēs braukt automašīna vai pēc jums?) Es vēl to nezinu, tas viss ir jautājumos,” teic pedagoģe Solveiga.

“No vienas puses, ir forši. Man viņa ir saprotama, bet es labāk apbraucu… Ļoti uzmanīgam jābūt uz šīs ielas,” norāda autovadītājs Arnis.

Siguldas pašvaldība apzinās, ka gaidāms liels darbs ar iedzīvotājiem – būs jāskaidro viņiem, kā šeit jāpārvietojas. Pagaidām Latvijā nav arī izveidots normatīvais regulējums ielai ar šādu izmantošanas principu, un Siguldas Pils iela kalpos kā pilotprojekts normatīvu izstrādāšanai.

Pagaidām šī ir pirmā šāda iela Latvijā, un tā pašlaik strādā testēšanas režīmā. Vai ideja, ka iela, kur priekšroka ir velosipēdam, nevis auto, mūsu valstī sevi attaisnos, to varēs saprast tikai pēc laika.

Vairāk par tematu – raidījuma “900 sekundes” sižetā