“Zebra”: vadītājiem nevajadzētu pārlieku satraukties par briestošajām nodokļu izmaiņām automašīnām Latvijā

Pievienot komentāru
“Zebra”: vadītājiem nevajadzētu pārlieku satraukties par briestošajām nodokļu izmaiņām automašīnām Latvijā

Latvijā iecerēts ieviest jaunus nodokļus automašīnām, taču autovadītājiem par tiem nevajadzētu pārlieku satraukties, ja vien nav vēlmes ārvalstīs iegādāties un Latvijā ievest spēkratus ar lielu nobraukumu, vēsta raidījums “Zebra”.

“Auto asociācijas” prezidents Andris Kulbergs raidījumā skaidro, ka plānotās izmaiņas vēl nav nedz izskatītas, nedz apstiprinātas valdības līmenī, bet ir tikai izstrādāta priekšlikumu kopa, par ko vēl turpināsies diskusijas. “Cilvēkiem nevajadzētu uztraukties, ka rīt nevarēs pārvietoties ar mašīnu, ar ko viņi šodien brauc,” uzsvēra Kulbergs.

Vienlaikus asociācijas vadītājs raidījumā atzīst, ka zināmas pārmaiņas tomēr briest, ņemot vērā Latvijas kā Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts apņemšanos un noslēgto līgumu ar ES par klimata pārmaiņu plāna izpildi, kas paredz līdz 2030. gadam samazināt CO2 izmešus. “Mēs visi rūpējamies par dabu un negribam dzīvot piesārņotā vidē, palielinot automašīnu skaitu, kas jau pakāpeniski notiek,” atzīst asociācijas vadītājs.

Raidījuma vadītājs Pauls Timrots  informē, ka Latvijā ir ļoti vecs autoparks, lai gan mūsdienās ir daudz modernākas un “tīrākas” automašīnas. Viens no potenciālo nodokļu izmaiņu priekšlikumiem, lai mudinātu cilvēkus Latvijā arvien vairāk tādas ieviest, ir mainīt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli par ceļu infrastruktūras izmantošanu, par ko jāmaksā reizi gadā, izejot automašīnas tehnisko apskati.

Šajā kontekstā no nākamā gada 1. janvāra visām automašīnām, kas tiek uzražotas un reģistrētas, ir “jāiziet” pēc jauna izmešu mērīšanas principa jeb tā saucamā VLTP.  “Tur tie CO2 izmeši palielinās, jo beidzot ražotājus piespieduši mērīt degvielas patēriņu, balstoties uz reāliem, nevis laboratorijas apstākļiem,” skaidro Kulbergs, norādot, ka tamdēļ ir jāmaina arī nodokļa traktējums, balstoties uz jauno standartu.

Kulbergs papildina, – nodoklis, kas jāmaksā par ceļu infrastruktūras izmantošanu, ļoti minimāli varētu pieaugt, kamēr nodoklis par spēkrata radītajiem CO2 kaitīgajiem izmešiem aizvien būs atkarīgs no konkrētā spēkrata. Lielākais strīds ir par vieglās automašīnas reģistrācijas nodokli, pirmo reizi Latvijā reģistrējot no ārvalstīm ievestu auto. Šādas prasības mērķis ir nepārplūdināt Latviju ar pilnībā nobrauktiem transportlīdzekļiem, par kuru utilizāciju pēc tam būtu jārūpējas valstij, kar radītu papildu izmaksas un piesārņotu dabu. Uz tām automašīnām, kas jau atrodas Latvijā, jaunais nosacījums neattiecas.

Taču arī tās nav milzu summas, no kurām būtu jāšķiras. Drīzāk vairāk iecerēts ierobežot dīzeļautomašīnu importu. Plašāk skatieties “Zebra” sižetā.