Komentāri
Radījis dizainu telefoniem, radioaparātiem, mopēdiem un vēl… “Zebra” tiekas ar Gunāru Glūdiņu
Ekrānšāviņš / raidījums "Zebra"

Raidījums “Zebra” ciemojās pie dizainera Gunāra Glūdiņa, kurš visu savu mūžu nostrādājis “VEF” un “Sarkanajā Zvaigznē”, zīmējis dizainu mopēdiem, radioaparātiem un telefoniem.

Lielākā daļa Gunāru Glūdiņu atpazīst pēc darba, ko viņš veicis pēc visu telefonu un mopēdu dizainu radīšanas – viņš radījis iepriekšējo Valsts policijas transportlīdzekļu dizainu. Gunārs jau bērnībā zinājis, ka viņam patīk izgatavot visdažādākās lietas. Viņa tēvs ir bijis galdnieks, arī Gunārs bērnībā ar izgatavojis kuģus, mašīnas un visādas citādas lietas. Vēlāk jau Gunārs iestājies Mākslas akadēmijā.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Ekrānšāviņš / raidījums “Zebra”

“Kad bija tā Kubas krīze, es apprecējos. Mums piedzima dēls. Kad dēlam jau bija divi gadi, es biju jau iestājies akadēmijā un sāku studēt. Akadēmijā darba bija līdz sešiem, tad es braucu uz “Zvaigzni” un līdz divpadsmitiem strādāju. Tas tā ilgi nevarēja turpināties, un es domāju, ka laikam man būs jāpamet tās studijas. Laimīgā kārtā gadījās, ka tajā rūpnieciskās mākslas nodaļā tur metāla darbos uzdeva, ka ir jāizstrādā ģipša apstrādes instrumenti. Iedeva katram tādu apaļu stieņa gabalu un no tāda vajadzēja uztaisīt instrumentu. Es tos uztaisīju, kā zobārstniecības instrumentus – noslīpēju vidējo daļu seškantainu, izplacināju galus, salocīju, saliku iekšā tos robiņus, savīlēju. Kad pasniedzējs ieraudzīja, neviens kaut ko tādu nebija redzējis…” atminas Glūdiņš.

Lai arī savā darbā diezgan bieži dizainējis mopēdus, Gunārs atzīst, ka ar tiem braukt viņam nemaz neesot interesējis. Kad stājies Mākslas akadēmijā, viņš pat nav cerējis un plānojis zīmēt mopēdus. Tie viņam neesot interesējuši, taču kaut kā vajadzējis sakrāt stipendijai un nācās noslēgt līgumu ar rūpnīcu “Sarkanā Zvaigzne”, ka pēc augstskolas beigšanas viņš tajā ies strādāt. Par to viņi palielinājuši stipendiju par dažiem rubļiem.

“Es arī taisīju magnetolas. Viens no labākajiem sasniegumiem man bija klaviatūras telefona aparāts, ko es uztaisīju. Bija tāds Gunārs Bušs, kurš strādāja elektronikas nozarē tajā laikā. Mums labi izdevās sastrādāties. Es viņam iedevu pirmās skices, kā varētu izskatīties telefona aparāts… Tad es uztaisīju kartona modelīti. Nokrāsoju un tas izskatījās kā īsts, no plastmasas. Tā es ieguvu pirmo vietu un to aparātu sāka ražot,” stāsta Gludiņš.

Ekrāuzņēmums / raidījums “Zebra”

Tie, kas atceras padomju laikus, noteikti atceras, ka “Sarkanās Zvaigznes” mopēdi tehniski nebija uzticami. Mūžīgi kāds tos stūma, mūžīgi kāds kaut ko regulēja. Puikas ar tiem mūždien bija noņēmušies melnām rokām. Tajā pašā laikā jāatceras kāds būtisks fakts – “Sarkanā Zvaigzne” savos ziedu laikos bija lielākais mopēdu ražotājs Eiropā. “Sarkanajā Zvaigznē” gada laikā saražoja vairāk nekā 300 000 mopēdu. “Par to izskatu mums nav kauns. Par to, ka mopēdu motori, kas tika ražoti Šauļos, nebija diezko labi – tas arī nav noslēpums,” min raidījuma “Zebra” vadītājs Pauls Timrots.

Par vienu saviem dizainētajiem motocikliem Gludiņš bilst: “Man diplomdarbā bija uztaisīts sporta motocikls ātruma sacensībām šosejā pa apli… 80. gadu beigās “Pirmas” trasē Aleksandra Smertjevs sasniedza ātruma rekordu – 187 kilometrus stundā.”

“Daudz maz nojaušot, kādas bija padomju darba ļaužu tehniskās iespējas, prasmes un varēšana, jābrīnās, ka mopēdi sanākuši diezgan gaumīgi, ar dizainu viss ir kārtībā,” saka Timrots.

Kā Gunārs stāsta, ar pārējām lietām esot bijušas problēmas. Piemēram, sēdekļus mopēdiem šuvušas somdari, – šķībus, greizus un vienmēr nedaudz pa lielu. Izstādes vajadzībām viņš tos šuvis pats. Savukārt no divām daļām izgatavotā bāka sānos bijusi ar nelielu malu. J motocikla vadītājs kaut kur nokrita, skaidrs – ceļgals bija pušu. Vēlāk gan sākuši ražot trīsdaļīgas bākas ar plakaniem sāniem.

Itālijas virtuve! Truša gaļas ragū ar pastu un gailenēm

Itālijas virtuve! Truša gaļas ragū ar pastu un gailenēm

Šī būs klasiska ragū recepte, kuras pamatā izmantosim truša gaļa. Jārēķinās, ka ragū pagatavošana prasīs salīdzinoši ilgu laiku, taču nekā sarežģīta šī ēdiena pagatavošanā nav, un zemāk esošajā video Uģis Veits no ”Gatavo 3” to parādīs.

Lasi vēl