Pavasara šķīdonis: “Zebras” izdzīvošanas ceļvedis tiem, kuriem iznāk braukt pa “jūkošajiem” grants ceļiem

0 Komentāru
Pavasara šķīdonis: “Zebras” izdzīvošanas ceļvedis tiem, kuriem iznāk braukt pa “jūkošajiem” grants ceļiem
AIVARS ĶESTERIS, F64

Pavasaris ir klāt, un, kā jau vienmēr, grantētie ceļi “jūk ārā”, un braukšana pa tiem autovadītājiem sagādā pamatīgas galvassāpes. Raidījums “Zebra” ir sagatavojis sava veida izdzīvošanas ceļvedi tiem, kuriem ik pa laikam nākas braukt pa šādiem sapostītiem ceļiem.

Nelielai atkāpei: šie padomi nav paredzēti tiem, kuri dzīvo grants ceļa malā – visticamāk, viņi tos varētu dot mums. Šoreiz apkopotas tikai pamatlietas, kas būtu jāievēro tiem, kuri uz šādiem ceļiem nonāk retāk.

Lai gūtu padomus, “Zebra” uzrunāja Andri Vanagu, kurš ir bezceļa sacensību organizētājs un kluba “4×4” dibinātājs. Pirms vispār braukt pa šādiem ceļiem, viņš aicina izvērtēt gan savas, gan arī auto spējas. Izšķīduši ceļi visbiežāk ir posmos, tāpēc šoferiem ieteicams nepažēlot apavus un pataustīt ceļa segumu – varbūt pa to nemaz nevajag braukt.

Braucot pa šādiem ceļiem, iespēja, ka auto iestigs, ir liela, tāpēc pa rokai vajadzētu turēt telefonu, lai piezvanītu kādam, kurš ārkārtas situācijā varētu izvilkt.

Sēžoties pie stūres, ir vēlams atrast arī piemērotāko ātrumu konkrētajam grantētā ceļa posmam. Ierasti atļautais ātrums ir 80 km/h, taču šādos apstākļos tas var būt diezgan bīstams, savukārt, braucot pārāk lēni, auto tāpat kratās. Visticamāk, šoferiem nāksies pašiem “uztaustīt” pareizāko ātrumu – vienā brīdī bedrēm var tikt pāri jau diezgan līgani, bet tas droši vien nebūs pats lēnākais ātrums, ar kādu braukt.

“Kas ir ļoti būtiski – negāzējam strauji, nebremzējam strauji un neraustam stūri. Tie ceļi kā likums ir ar risēm un stūres raustīšana [nelīdzēs] – mašīna tāpat “ies”, kur tā gribēs. Ar stūres raustīšanu mēs diezgan droši varam iebraukt grāvī vai vēl sliktākā vietā,” brīdina bezceļa sacensību organizators.

Ne viens vien šoferis būs novērojis, ka uz bedraina ceļa pretējā josla ir šķietami līdzenāka un gluži neviļus, apbraucot bedres, gadās nonākt ceļa kreisajā malā. “Starp citu, tam ir zināms pamats. Es nepaskaidrošu zinātniskumu matemātiski, bet tīri pēc sajūtām, braucot dažāda tipa automobiļos, šķiet, ka bedres [ceļa otrā pusē] ir maigākas. Vai tā tiešām ir, man grūti spriest, bet izvērtējam vienmēr, vai kāds nenāk pretī un ceļa apstākļus vispār. Un tad jau var mēģināt apbraukt,” norāda Vanags.

Bezceļa braucēji ievērojuši arī, ka peļķēs visbiežāk ir visgludākais segums, taču būtu jāuzmanās no to dziļuma. Liela nozīme ir riepu protektoram, kā arī “klīrensam” jeb šķirbai starp zemāko punktu zem mašīnas un ceļu. Ja jāpabrauc mazs posms, kur auto var “šļūkt uz vēdera”, varbūt, ka uz inerci izdosies tikt cauri, tomēr, ja priekšā ir 100 metri, kur vidū ir rises ar paaugstinājumu, var gadīties tur “uzgulties” uz ilgu laiku.

Kluba “4×4” dibinātājs vērš uzmanību, ka tikt ārā no rises nepieredzējušam braucējam ar priekšpiedziņas vai aizmugurējās piedziņas auto būs diezgan sarežģīti. Viņš aicina to darīt ar mazu inerci, nelielu paātrinājumu un galvenais atcerēties neraustīt stūri, jo rise tāpat aizvedīs auto tur, kur tā iet. “Noturēšanās risei pa virsu ir diezgan liela māksla pat ar sagatavotu automobili,” viņš piebilst.

Parasti uz grantētā, dubļainā ceļa līdzenākā vieta ir pati ceļa mala, taču tā ir viltīga padarīšana, jo vienā brīdī līdzenums var beigties. Tāpēc pa šādām vietām būtu ieteicams nebraukt. Ja ir jūtams, ka auto kaut kur slīd, tad prātīgākais lēmums ir apstāties, jo pastāv iespēja, ka kāds garāmbraucējs ar līdzīgu auto varēs izvilkt, taču ja būs ieskrējiens un sanāks attapties vēl dziļāk grāvī, tur jau būs vajadzīgs traktors, autoevakuators vai džips.

Ir vēl kāds mīts – ESP jeb elektroniskā stabilitātes sistēma esot pilnīgi nevajadzīga šādos grūtos apstākļos un ir jāslēdz ārā. Vanags gan ieteiktu atstāt to ieslēgtu, jo braukšana ar ESP ir pierastāka, tāpēc, ka ar to iznāk braukt gan ziemā, gan pa grants ceļu un auto rīcība būs prognozējamāka. Tomēr jāņem vērā, ka šādos apstākļos rises tāpat vedīs auto, kur tās vedīs un dubļos to kontrolēt būs diezgan sarežģīti.

Vairāk par tēmu – “Zebras” sižetā

0 Komentāru