Nogurums ir jaunā nāve! “Zebra” zina, kā tas rodas un kā to pārvarēt

0 Komentāru

CSDD izsludinātās aktīvās kampaņas “Apstājies, pirms atslēdzies!” laikā raidījums “Zebra” nolēma noskaidrot, kā rodas iemigšanas pie stūres risks un kā tos pārvarēt. Izrādās, ir speciālisti, kas zina, ko darīt.

Ja līdz šim daudzas avārijas tika norakstītas uz nepareizi vai neatbilstoši apstākļiem izvēlētu ātrumu, tad tagad lielāka uzmanība tiek pievērsta nogurumam pie stūres.

Potenciālie riska faktori esot novērojami ikdienā. Piemēram, ģimenē sieva vai vīrs kļūst miegains, iesnaužas pie televizora, pašam to negribot. Dažs uzskatīs, ka tas ir veselīgs miegs, taču tā ir sevis mānīšana, it sevišķi, ja tas notiek regulāri.

Artis Svaža
Miega slimību centrs

Ja ir iespēja dienas laikā pagulēt, tad arī iet pagulēt. Tās ir pirmās pazīmes. Tālāk jau seko krākšana, pauzes elpošanā. Tās ir pirmās pazīmes nogurumam pie tādas nopietnākas miega apnojas.

Speciālista uzrādītie miega novērojumu rādītāji – elpošana, krūšukurvja kustība, skābekļa daudzums organismā – normālā režīmā ir stabili un bez lielām svārstībām. Liela atšķirība redzama, ja cilvēks ir noguris jeb viņam ir miega apnoja. Tad elpošana miegā reizēm apstājas pat uz 30-40 sekundēm, ir spēcīga krākšana un ļoti neregulāras krūšukurvja izmaiņas.

Artis Svaža
Miega slimību centrs

Ja vienā variantā cilvēks iet gulēt un atpūšas, tad otrajā viņš miegā smagi strādā. Principā, organismam ir stress.

Tas apliecina, ka nogurums ir bīstams, vēl jo vairāk, ja tajā brīdī piedalāties ceļu satiksmē. Diemžēl pēc vairākām avārijām jau vairs nav ko pārbaudīt un pierādīt, jo negadījumos iekļuvušo vadītāju gluži vienkārši vairs nav starp mums.

Tomēr ir vairāki cilvēki, kuri var dalīties pieredzē – un tie ir autosportisti. Ģirts Timrots, kurš 2003. gadā bija Dakaras rallijreida komandas “Rīga” menedžeris, arī piedzīvojis iemigšanu pie stūres.

Ģirts Timrots

Viena reize bija tāda, kad es pamodos blakus sēdētāja vietā bez atmiņām par to, kā es tur esmu nonācis. Nu, nevajag tā eksperimentēt. Protams, Sahāras tuksnesis ir vieta, kur ir maz iespēju kaut kur ieskriet. Bet tik un tā – traki, un tas arī iedeva tādu pilnīgi drošu pārliecību, ka cīnīties tu nevari ar to miegu, tu neko nevari izdarīt, tas ķermenis vienkārši fizioloģiski tevi vienā mirklī atslēdz. Un tas nav atkarīgs ne no tava rakstura stingrības, iemaņām vai prasmēm. Ir brīdis, kad cilvēks vienkārši atslēdzas un viss.

Miega apnoja visbiežāk piemeklējot cilvēkus ar lieko svaru, savukārt no anatomiskām īpatnībām speciālists izceļ cilvēkus ar īsiem, resniem kakliem. Runājot par gulēšanu naktī, viens no faktoriem ir tāds, ka cilvēks vairāk nekā vienu reizi iet uz tualeti, ir izmainīts asinsspiediens.

Izrādās, tieši miega apnojas pacienti paši domā, ka viņiem ir labs un veselīgs miegs. Tomēr arī citiem ir jāpiesargās no uzglūnošā noguruma. Iespējams, pie vainas nav pat miega apnoja, bet – gluži vienkārši – miega kvalitāte.

Savdabīgu eksperimentu pirms dažiem gadiem nolēma sarīkot Top Gear Latvia redaktors Ilmārs Līkums, mēģinot apbraukt apkārt Latvijai pa perimetru vienā piesēdienā.
Ilmārs Līkums
TopGear Latvija galvenais redaktors

Distance, manuprāt, bija 1600 ar asti kilometrus, un brauciens ilga aptuveni 36 stundas. Es jau sapratu, ka tas ir baigi neprātīgi, un jau biju sagatavojis savu dublieri, lai viņš pabrauktu manā vietā tajā brīdī, kad es to nevarētu.

Pēc plānotā maršruta no Rīgas, apkārt Latvijai un atpakaļ Rīgā Ilmārs bija ļoti noguris un nolēma pārbaudīt savu tobrīdējo stāvokli. Gaiļezera slimnīcas speciālists toreiz atzina, ka tas viņa praksē bija viens no smagākajiem noguruma gadījumiem.

Jau atceļā no slimnīcas līdz mašīnas nodošanas vietai Rīgas centrā Ilmārs esot iemidzis pat vairākas reizes.

Ilmārs Līkums
TopGear Latvija galvenais redaktors

Es vairs nekontrolēju to situāciju. Domāju, ka katrs, kaut vai tas ir aplami, esam piedzīvojuši to situāciju, kad tu iemiedz to mikrosekundi pie stūres. Bet toreiz bija tā, ka migu visu laiku vienkārši ciet.

Leons Blumfelds
RSU Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras asociētais profesors

Cīnīties nevar, jo praktiski tas nav iespējams. Iemigšanu var atlikt tikai uz pāris minūtēm. Miegs ir obligāti nepieciešams stāvoklis dzīvībai. Ja mēs kādu laiciņu nepaguļam un organismam rodas šī nepieciešamība pēc miega, tad mūsu regulatorie centri saka: “Tev ir jāguļ!”. Pat ja vieta tam ir nepiemērota, viņi liks tev kaut vai uz dažām sekundēm pagulēt, kaut paši mēs to nevēlamies.

Pats vienkāršākais šādās situācijās – iedot sev gabaliņu miega. Jāliek mašīna malā un jāpaguļ tā saucamā spēka snauda. Un ilgāk par 15-20 minūtēm pat nav nepieciešams, jo pēc tam var rasties dziļais miegs, kas savukārt jau atkal apgrūtinās pamošanos, tad pie stūres kļūsiet vēl miegaināki.

Un vēl kas – kafija kombinācijā ar miegu palīdz un ir pat vēlama. “Pusi izdzert pirms spēka miega, pārējo – jau pēc 15-20 minūšu snaudas,” piebilst profesors.

Artis Svaža
Miega slimību centrs

Mērķis nav kādam atņemt autovadītāja apliecību. Vienīgais, par ko mēs rūpējamies, ir par satiksmes drošību. Ja mums ir jālieto brilles, mums ir slikta redze, tad mums jābrauc ir ar brillēm. Ja cilvēkam ir miega apnoja, tad viņa ir jāārstē un jākontrolē. Tas nogurums ir jāmazina, lai varam droši braukt.

Ja tomēr paredzami gari braucieni, tad visā nopietnībā ir jāatvēl laiks gulēšanai, tas ir jāieplāno vēl pirms paša brauciena vai ceļojuma sākšanas.

0 Komentāru