“Kur citur bērni to iemācīsies?”; Timrotam neizpratni rada ideja atteikties no velosipēda vadītāja apliecības

5 komentāri

Nupat notika kārtējā Ceļu satiksmes drošības padomes sēde, kurā izskanēja ļoti drosmīgi lēmumi satiksmes drošības jomā, kas saistīti ar mūsu nākotni. Proti, bērniem.

Ir plānots, ka velosipēdistiem vadītāja apliecība nav vajadzīga un ka satiksmes noteikumus viņi var mācīties, kā vien paši vēlās.

“Mūsu redzējums vairāk ir uz to, ka bērniem vajadzētu iet uz to, ka viņiem velosipēdu apliecība kā tāda nav vajadzīga. Viņš varētu braukt ar velosipēdu bez vadītāja apliecības. Protams, mums jādomā, kā to labāk izdarīt. Tas ir tas ceļš, kuru plānojam iet. Veicināt šo velo apliecību popularizēšanu mums varbūt nebūtu tas prioritārais šobrīd,” sēdē sacīja Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns.

Par to gan neizpratne radās Paulam Timrotam. “Kā tas iespējams, ja mums ievainoto velosipēdistu skaits ir drastiski paliecinājies, motociklistu ievainoto un bojāgājušo skaits samazinājies, mēs nemācīsim bērniem neko vairāk,” sēdē savu neizpratni pauda Timrots.

Satiksmes ministrija gan norādīja, ka tā problēmā nesaskata kopsakarības tajā, vai bērns ir apmācīts vai neapmācīts. Drīzāk drūmās statistikas iemesls esot sliktā infrastruktūra.

Raidījums “Zebra” gan ir pārliecināts, ka satiksmes drošība būtu jāmāca skolās. Taču Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) vienmēr ir “kratījusies” no tā vaļā. Tā kā neviens bērnus nemāca, tika atrasts pašreizējais variants, kā bērniem apgūt ceļu satiksmes noteikumu brīdī, kad pārvietojas ar divriteni – velosipēdista apliecība. To ik gadu iegūst vairāk nekā 10 tūkstoši bērnu.

“Ja jaunā tendence ir tā, ka varam iztikt bez vadītāja apliecības, kā bērni to iemācīsies? To darīs skolotājs audzināšanas stundā? Ļoti naivs variants. Skolotājs nepārzina satiksmes drošību, nepārzina arī diez ko fiziku. Esam redzējuši, ka skolotāji tāpat kā bērni tic, ka mašīna apstāsies viena metra distancē,” saka Pauls Timrots.

Tikmēr satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norāda, ka Latvija, iespējams, ir vienīgā valsts, kur atsevišķi izsniedz arī velosipēda vadītāja apliecības.

“Acīmredzot ir kādi iemesli, kāpēc citās valstīs šāda prakse nav iedzīvojusies. Mums ir svarīgi, lai bērni mācās, apgūst ceļu satiksmes noteikumus, lai viņi tos ikdienā ievēro. Bet vai tāpēc visiem obligāti būtu jāpiespiež ņemt vadītāja apliecību? Tas varbūt īsti nav pareizas risinājums,” uzskata Linkaits.

Pauls Timrots gan pauž, varbūt kādreiz ideālajā nākotnē būs tik laba veloinfrastruktūra, ka visi varēs bezbēdīgi ripināties ar velosipēdiem, neko nezinot par kustības drošību. Bet līdz tam vēl kāds laiks būs jāsadzīvo ar reālajiem apstākļiem. “Un tur bez prasmēm un zināšanām ir diezgan grūti izdzīvot. Varbūt tomēr šis lēmums ir pārsteidzīgs,” uzskata Pauls Timrots.