1 komentārs

Iepriekšējā mēnesī, veidojot raidījumu, ir izvērsušas diezgan asas diskusijas ar dažiem velobraucējiem par to, kā būtu jābrauc, kā jāpiedalās ceļu satiksmē un kādi dažādi punkti ir satiksmes noteikumos. Diskusiju rezultātā dažviet izveidojās viedoklis, ka velosipēdistiem nav jābrauc diez ko kārtīgi, jo arī autovadītāji nav kārtīgi braucēji. Rezultātā daudzi velosipēdisti iesūtīja video materiālus, kuros redzams, kā auto brauc pie sarkanās gaismas. 

Visticamāk, katrs autovadītājs vismaz reizi ir pieķēris sevi, ka šķērsojis krustojumu pie sarkanās gaismas paša izklaidības dēļ un kāds arī varbūt pat nav to pamanījis, jo ir vēl izklaidīgāks. Turklāt dažos krustojumos šāda rīcība novērojama biežāk nekā citur.

“Manuprāt, tā lieta ir tāpēc, ka viņi netic krustojuma signālam, jo Latvijā lielākā daļa krustojumu ir vēsturiski programmēti, tiem nav nekādu detektoru. Līdz ar to kontrolieris nezina par to, kurā brīdī no kuras puses ir atbraukusi mašīna un tāpēc vienkārši ieslēdz sarkano gaismu. Bieži vien ir tā, ka tev iedegas sarkanā gaisma, bet tev īsti nav skaidrs, kāpēc, jo neviena cita taču nav un gadu laikā cilvēkiem ir izveidojusies neticība. Protams, otrs variants ir autovadītāju uzmanība. Ja tu, braucot pie stūres ielien “WhatsApp”, protams, ka tu tik daudz uzmanības vairs nepievērs satiksmei,” norāda LUCIDUS projektu vadītājs Krišjānis Vīdušs.

Uzskatāms piemērs ir luksofors pie gājēju pārejas Brīvības ielā, netālu no Vidzemes tirgus – kas to būtu domājis, ka tik daudzi vadītāji te neskatās uz luksoforu. Pastāvot ilgāk šajā vietā un pafilmējot, ir redzams, ka tā ir sava veida sērga – daudzi šķērso gājēju pāreju jau pie aizliedzošā signāla.

“Šajā vietā viss ir ļoti pārredzams un taisns, un tu nepievērs uzmanību tuvu esošajam signālam, bet skaties uz priekšu, uz to, kas ir tālāk un koncentrējies uz to, lai paspētu noķert “zaļo vilni”. Iespējams, ka tas aicina [pārkāpt noteikumus], bet tas ir jāpēta un jāskatās. Brīvības ielas krustojumi savā starpā ir sinhronizēti pa vairākām ielām Rīgā. Tie gan vienmēr nav “sarkani” vienmēr, bet tikai tad, kad tur ir kāds gājējs. Varbūt tas kaut kādā ziņā veicina šī signāla neievērošanu,” komentējot gājēju pārejas luksofora darbību uz Brīvības ielas, pieļauj Vīdušs.

Paskatoties uz šo vietu dabā, ir skaidrs – labajā pusē luksoforu mašīnas ierauga pēdējā brīdī, jo ceļam ir nedaudz līkums, bet kreisās puses lampiņas var gadīties, ka aizsedz kāds trolejbuss vai autobuss.

Vēl viena vieta ir Brīvības un Elizabetes ielu krustojums, kas no Elizabetes ielas uz Vecrīgas pusi pārvēršas par bulvāri. Kā norāda LUCIDUS speciālists, šajā vietā daudzi autovadītāji, visticamāk, koncentrējas uz to, ka ir jāmaina kustības virziens, iebraucot līkumā. Tāpat šajā vietā uzstādīts arī vizuāls stends, kas, iespējams, var novērst autovadītāju uzmanību.

Uz Rīgas apvedceļa pie Piņķiem testa režīmā šobrīd darbojas gājēju pāreja, pie kuras izvietoti fotoradari, kas var konstatēt pārbraukšanu pie sarkanā signāla, saņemot signālu no kontroliera, tomēr tā ir tikai cīņa ar sekām.

“Es domāju, ka pareizāk būtu darīt tā, lai satiksmes regulēšana kļūtu uzticamāka un cilvēki tai ticētu un ievērotu to. Nevis sodīšana, jo ar to netiek novērsti galvenie iemesli. (..) Vairākos krustojumos Latvijā jau ir ieviesti detektori, nodrošinot to, ka luksofora signāls tiek padots tam virzienam vai pusei, kurai tas ir vajadzīgs,” pauž Vīdušs.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl