Kā un kāpēc jābremzē ar pārnesumiem? “Zebras” testā piedalās Haralds Šlēgelmilhs un vienkārša autovadītāja

1 komentārs
Kā un kāpēc jābremzē ar pārnesumiem? “Zebras” testā piedalās Haralds Šlēgelmilhs un vienkārša autovadītāja

Kā un kāpēc jābremzē ar pārnesumiem? Radījums “Zebra” saņēmis ne vienu vien jautājumu par šo tematu, un, kā var spriest pēc sūtītājiem, tas īpaši interesē autovadītājas. Veicām testu, lai noskaidrotu, kādu bremzēšanas tehniku kādos apstākļos labāk izmantot.

“Zebra” uzrunāja drošas braukšanas speciālistu un autosportistu Haraldu Šlēgelmilhu. Viņš norāda, ka vispirms vajadzētu iemācīties bremzēt bez pārnesumiem un apstāties maksimāli efektīvi īsā ceļa posmā. Tikai tad, kad ir sajūta par to, kā auto stājas un kā vispār notiek bremzēšana, var sākt domāt par to, kā bremzēt ar pārnesumiem.

Un, kā izrādās, tas nemaz nav tik vienkārši – lai nobremzētu organiski, ir nepieciešamas teju vai sportiskas braukšanas iemaņas. “Ja mēs runājam par vienkāršu, drošu braukšanu, tad iespējamība pie viduvējām vai ne tik labām braukšanas prasmēm, rupji runājot, “sačakarēties” slēdzoties, un tādējādi bremzēšanas ceļš nevis saīsinās, bet pagarinās. Tas risks ir lielāks nekā iespējamais teorētiskais ieguvums,” norāda Šlēgelmilhs.

“Zebra” uz bremzēšanas testu uzaicināja arī vienkāršu autovadītāju, kura samainījās vietām ar autosportistu un veica apstāšanos, pirms tam uzņemot 90 km/h lielu ātrumu. Pirmajā reizē tika veikta parasta apstāšanās, bet otrajā piegājienā viņa mēģināja apturēt auto ar pārnesumiem un ABS, un bremzēšanas ceļš bija krietni garāks. Vēl vienā piegājienā viņai bija grūtāks uzdevums – jāpārslēdz pārnesumi uz leju un jābremzē ar “pedāli grīdā”. Arī šoreiz apstāšanās bija visai sarežģīta, un pēcāk autovadītāja atzina, ka apstāšanās laikā darīt vairākas lietas reizē ir visai sarežģīti un bremzēšana vienkārši ar “pedāli grīdā” būs ātrāka.

Drošas braukšanas speciālists uzsver, ja ātrums ir pārāk liels, uzreiz ieliekot otrajā pārnesumā, pastāv risks sabojāt dzinēju. Tāpat slidenos laikapstākļos, ja automašīnai nav ESP vai arī tai ir pakaļējā piedziņā (piemēram, “BMW”), uzreiz ieliekot otrajā pārnesumā ar neadekvātu ātrumu un manevra veikšanas laikā, auto var zaudēt kontroli un izprovocēt sānslīdi. Tāpēc darbību secīgums un adekvāts braukšanas ātrums šajā ziņā ir ļoti izšķirīgs.

Kādi tad ir secinājumi? Pirmkārt, satiksmes drošības vārdā bremzēt ar pārnesumiem nav vērts, otrkārt, ja ir vēlēšanās to iemācīties sportiskos nolūkos, tad jādodas uz trasi.

Vairāk par tematu – raidījuma “Zebra” sižetā