Paredz rosināt celt sodus par pārkāpumiem ceļu satiksmē

62 komentāri

Bojā gājušo skaits uz ceļiem Latvijā ir viens no augstākajiem Eiropā. Palielināt satiksmes drošību atbildīgās institūcijas cenšas jau vairākus gadus, tiesa, Valsts kontrole pērn atzina – nepietiekami.

Pēdējā gada laikā veikti soļi straujākiem uzlabojumiem, tomēr to atdeve vēl nav jūtama. Tikmēr Satiksmes ministrija neizslēdz iespēju rosināt celt sodu apmērus.

Nepilnīga analīze par ceļu satiksmes negadījumu iemesliem, kūtra ”melno punktu” novēršana, nepareizi izvietotas ceļu zīmes – šīs un vairākas citas nepilnības pērn atklāja Valsts kontrole, pētot, ko atbildīgās institūcijas dara, lai mazinātu melno statistiku – tūkstošiem cietušo un simtiem bojāgājušo. Par jomu atbildīgajā Satiksmes ministrijā norāda – no septiņiem ieteikumiem daļa jau izpildīta, piemēram, izpētīti pērnā gada smagu ceļu satiksmes negadījumu galvenie iemesli. Tajā skaitā traģiska ir situācija ar negadījumiem uz gājēju pārejām.

Par to, ka gājēju pārejas Latvijā ir bīstamas, secināts arī iepriekš. Latvijas Valsts ceļi tuvākajā laikā pabeigs gājēju pāreju auditu, tad būs zināms, vai un cik būtiskas izmaiņas gaidāmas. Vēl uzņēmums līdz gada vidum turpinās izstrādāt metodoloģiju, lai palīdzētu pašvaldībām noteikt tā dēvētos ”melnos punktus” uz viņu pārziņā esošajiem ceļiem.

“Melno punktu” karte uz valsts ceļiem pieejama jau vairākus gadus, un, realizējot dažādus projektus, iespēju robežās tiek domāts par ceļu satiksmes drošības palielināšanu, tai skaitā ”melnajos punktos”.

Pērn, salīdzinot ar 2017. gadu, kopumā reģistrēti nedaudz mazāk ceļu satiksmes negadījumu un par 20% mazinājies cietušo skaits, tomēr bojā gājušo skaits gan pieauga no 133 cilvēkiem līdz aptuveni 150. Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis iepriekš komentējis iemeslus: ceļu policistu trūkums, neatbilstoša ceļu infrastruktūra un satiksmes dalībnieku nihilistiskā attieksme pret noteikumu ievērošanu.

Satiksmes ministrija, lai mainītu dalībnieku attieksmi, varētu aicināt politiķus palielināt sodu apmērus par pārkāpumiem, tai skaitā arī ātruma pārsniegšanu.

Iepriekš politiķi sodus palielināja 2015. gadā, tomēr tolaik daudzus no tiem noteica krietni mazākos apjomos nekā sniegti ierosinājumi. Tikmēr, spriežot pēc Eiropas transporta drošības 2017. gada datiem, Latvijā ir viens no augstākajiem rādītājiem uz ceļa mirušo skaita ziņā. Uz vienu miljonu iedzīvotāju, bojā gājuši 69,7, kamēr, piemēram, Igaunijā – uz pusi mazāks.