Padomi ilgam un ražīgam auto akumulatora mūžam

0 Komentāru
Padomi ilgam un ražīgam auto akumulatora mūžam
FOTO: Flickr

Pat autovadītāji ar solīdu auto stūrēšanas pieredzi bieži jauc ar akumulatoriem saistītu problēmu cēloņus un sekas, vienkārši steidzot iegādāties jaunu akumulatoru jau pēc pirmās reizes, kad automobilis neiedarbojas akumulatora izlādes dēļ. Taču ne vienmēr uzreiz nepieciešams iegādāties jaunu akumulatoru, īpaši, ja autovadītājs ņem vērā speciālistu ieteikumus, kas palīdzēs akumulatoram kalpot ilgāk un pilnvērtīgāk.

Visbiežāk jau pēc pirmajām problēmām ar akumulatoru autovadītāji dodas uz tuvāko degvielas uzpildes staciju, tirgu vai autorezerves daļu veikalu, kur “slikto” akumulatoru nomaina pret jaunu. Diemžēl, nezinot patieso akumulatora problēmu iemeslu, jaunais akumulators ilgi nelīdzēs – pēc kāda laika nāksies saskarties ar tām pašām problēmām.

Atšķirībā no riepām un citām auto sastāvdaļām, akumulatora nolietošanās pazīmes ārēji nevar konstatēt, tādēļ “ne no šā, ne no tā” neiedarbināms automobilis gandrīz vienmēr ir nepatīkams pārsteigums. Kāda rīcība ir efektīva un no kādām darbībām vajadzētu izvairīties?

Eksperti akcentē, ka autovadītāji pat neiedomājas par to, ka akumulatoru ļoti ātri izlādē dažādu papildu elektroiekārtu lietošana, piemēram, spēcīga skaņas aparatūra, papildu lukturi, apsildāmie sēdekļi un vairākas aizsardzības sistēmas. Visas automobiļa elektroiekārtas, vienlaikus ieslēgtas, patērē līdz trīs reizēm vairāk elektroenerģijas, nekā spēj saražot automobiļa ģenerators, un trūkstošā enerģijas daļa tiek ņemta no akumulatora.

Ekspertu ieteikumi:

  • pie 12 voltu ligzdas pieslēdzot akumulatora “sargu”, varēsit kontrolēt akumulatora uzlādes līmeni un nepieciešamības gadījumā laikus to uzlādēt;
  • pārbaudiet akumulatora polus. Netīri akumulatora poli palielina pretestību strāvas plūdumam uz spailēm un apgrūtina dzinēja iedarbināšanu;
  • braucot nelielus attālumus, ieteicams izslēgt ne tik ļoti nepieciešamās, elektroenerģiju patērējošās iekārtas, tādējādi vairāk ģeneratora radītās strāvas paliks akumulatora uzlādei;
  • akumulatora mūžu saīsina arī strāvas noplūdes elektrības ķēdē, tās var atklāt tikai speciālists.

Ja akumulators tomēr “nosēdies”:

  • ja tomēr pirms došanās ceļā atklājies, ka akumulators pilnībā izlādējies, efektīvākais veids, kā izkustēties no vietas – ar iedarbināšanas vadiem “aizņemties” enerģiju no cita automobiļa. Taču šīs glābšanas operācijas laikā, pieslēdzot tā saucamos “krokodilus”, rodas lielas strāvas svārstības, kas var nodarīt kaitējumu visai automobiļa elektrosistēmai. Tādēļ automobilim, no kura tiek ņemta enerģija, vajadzētu būt izslēgtai aizdedzes sistēmai;
  • ja nav piedarbināšanas vadu, automobili ar mehānisko pārnesumkārbu var mēģināt iedarbināt, velkot tauvā. Eksperti brīdina, ka tādā gadījumā vajadzētu izvairīties no riska, kas ziemā saistīts ar slidenu ceļu un aizsalušiem logiem. Ieslēdzot pārnesumu un atlaižot sajūgu, velkamā automobiļa riteņi tiek bloķēti – tie sāk slīdēt, tādēļ automobilis var “izlēkt” pretējā braukšanas joslā vai apstāties šķērsām pāri ceļam. Turklāt aizsalušie vai apsarmojošie logi traucē novērtēt attālumu līdz “glābēja” automobilim un pamanīt citus šķēršļus, kas palielina avārijas risku;
  • vēl viens glābšanas veids vecam un vājam akumulatoram, kas gan nav pārāk ērts, taču īslaicīgi noderīgs – uzglabāšana siltā telpā. Zinot automobiļa problēmas, kas parādās tikai ziemā, ik vakarus akumulatoru var izņemt no auto un pārnest mājās, bet no rīta – ievietot atpakaļ auto;
  • jāņem vērā, ka pilnībā izlādējušos akumulatoru automobilī (t.i., cerot, ka pietiks ar ģeneratora darbību) uzlādēt nav iespējams. Tas jāuzlādē stacionāri, bet vislabāk ir šo darbu uzticēt profesionālim. Speciālisti brīdina, ka gan pārlādēta, gan nepilnīgi uzlādēta akumulatora darbības laiks var saīsināties pat vairākas reizes;
  • “tukša” akumulatora uzlāde ilgst ne mazāk kā 20 stundas, ja notiek apsildāmā telpā. Svarīgi atcerēties, ka pilnībā izlādējies akumulators jāuzlādē pēc iespējas ātrāk! Pretējā gadījumā tas tiks sabojāts, jo sulfatizācijas ķīmiskā reakcija iedarbosies uz akumulatora metāla plāksnēm, un tās vairs nespēs nedz uzņemt, nedz atdot enerģiju.
0 Komentāru