No 2030. gada ir iecere Rīgā ieviest iebraukšanas maksu auto, kas darbināmi ar benzīnu un dīzeli

18 komentāri

Pārpratums – tā Satiksmes ministrija skaidro šonedēļ sabiedrības sašutumu izraisījusī ziņa, ka pamatīgu nodokļu slogu uzliks ar degvielu un dīzeli darbināmām automašīnām, kas vecākas par trim gadiem. Ministrija savā mājas lapā neesot aktualizējusi plāna jaunāko versiju, jo patiesībā pretenziju raisošie priekšlikumi pēdējās nedēļās esot tomēr svītroti. Taču tā kā nākošajā plānošanas periodā no 2021.gada transporta nozarē ir ļoti strauji jāsamazina izmešu daudzums, auto īpašniekus sagaida jauni pārsteigumi.

Pēc nozares plašiem iebildumiem Satiksmes ministrija tomēr ir atteikusies no ieceres ar 2021.gadu ieviest nodokli transportlīdzekļiem, kas darbināmi ar fosilo degvielu, un nebūs uzlikti ierobežojumi Latvijā ievest un reģistrēt automašīnas, kas vecākas par trīs gadiem, un ir atteikušies no ieceres uzlikt ierobežojumus otrreizējai tirdzniecībai.

Taču priekšlikumi uzlikt finansiālu slogu benzīna un dīzeļdegvielas auto īpašniekiem drīzumā atkal atgriezīsies ministrijas dienaskārtībā, sākot darbu pie ”Alternatīvo degvielu attīstības plāna” nu jau nākamajam periodam. Lai liktu cilvēkus pāriet uz alternatīvo vai atjaunojamo energoresursu degvielu, kā priekšlikums būšot būtiski palielināt nodokļa koeficientu benzīna un dīzeļa CO2 izmešiem. Transportlīdzekļu Tirgotāju asociācija sola asi iebilst, ja vēlreiz tiks aktualizēta apgrūtinājumu likšana lietotu automašīnu tirdzniecībai, jo, piemēram, pērn 75% pirmoreiz reģistrētie bijuši tieši lietotie auto.

“Ir bažas, ka atkal varētu atgriezties šie grozījumi, kādi bija iecerēti sākotnēji. Ja tas ir tajā ēdienkartē, tad tas ir drauds gan mūsu nozarei un sabiedrībai kopumā. Kad viņiem šie auto ar laiku nolietosies, viņi būs spiesti pirkt jaunas automašīnas, kuras vairs nevar atļauties,” saka Latvijas Transportlīdzekļu Tirgotāju asociācijas pārstāvis Jānis Ozoliņš.

“Kas cietīs? Cietīs ne jau tie, kas pasūta mūziku. Cietīs parastā tauta. Ja no valdības puses būtu kaut kāds atbalsts elektroautomašīnu iegādei… Šobrīd tas nav nekas,” norāda “E-mobile.lv” dibinātājs Vilmārs Millers.

Satiksmes ministrija bija iekļāvusi valsts atbalstu elektroauto iegādei 10% apmērā kā pirmo iemaksu, bija arī plāns par valsts līdzekļiem cilvēku privātmājās uzstādīt uzlādes punktus. Taču šajās nedēļās šis atbalsts ir svītrots no plāna.

“Šobrīd valsts budžetā nav tik daudz līdzekļu, lai tādus pasākumus, kam ir liela ietekme, varētu realizēt. Tos mēs esam iecerējuši nākamajam periodam, kas ir pēc 2020. gada,” teic SM Autosatiksmes departamenta direktora vietniece Annija Novikova.

No ambiciozā plāna tagad izņemti ārā arī priekšlikumi ierobežot auto nomas un operatīvo līzingu kompānijas, kuram atļautu iznomāt un kreditēt tikai elektroauto un ar saspiesto dabasgāzi darbināmos spēkratus.

“Šoreiz, uzklausot nozares viedokli, prasības izņēmām, bet tas nenozīmē, ka nākamgad viņas neatgriezīsies, kā potenciāli vērtējamās un potenciāli realizējamās prasības,” saka Novikova

Tikmēr taksometru biznesam jau ir jāsāk gatavoties pamatīgiem ieguldījumiem. Sākot ar 2022.gadu – tātad jau pēc diviem gadiem -iecerēts pakāpeniski liegt izmantot ar benzīnu un dīzeli darbināmus auto.

“Viņam ir jāiegādājas tāds taksometrs, lai varētu strādāt šajā tirgū, kas darbināms ar dabasgāzi vai ar atjaunojamo energoresursu, proti, elektrību,” pauž SM Autosatiksmes departamenta direktora vietniece.

No 2025.gada būtiski mainīsies arī valsts un pašvaldību publiskie iepirkumi. Tajos iepirks tikai un vienīgi videi draudzīgās automašīnās.

“Valsts iestādēm būs lielāki izdevumi šo iepirkumu rezultātā iegādātiem transporta līdzekļiem, bet tajā pašā laikā tas otrā pusē kompensēs Latvijai saistības pret Eiropas Savienību, jo mums nebūs jāmaksā soda naudas. Tā kā labāk ir racionālāk ir ieguldīt šos līdzekļus, lai viņi ir apgrozībā, nevis samaksāt soda naudu un tāpat vēl veikt šo zaļo iepirkumu,” norāda Novikova.

Tāpat Alternatīvo degvielu attīstības plāns paredz pēc desmit gadiem benzīna un dīzeļdegvielas transportam ieviest iebraukšanas maksu Rīgā. Atkal aktualizēsies “park&ride” sistēmas izveide un būtiski palielināšot sabiedriskā transporta loma.