Luksoforu ātruma detektori izkristalizē problēmu: šoferi bieži pārsniedz atļauto ātrumu

4 komentāri

Pirmie divi luksofori Rīgā, kas pirms divām nedēļām tika aprīkoti ar ātruma detektoriem, izkristalizēja vienu būtisku problēmu – autovadītāji bieži neievēro atļauto ātruma režīmu galvaspilsētā. Un viens šāds šoferis apstādina luksofora zaļās gaismas signālu. Kā tas notiek realitātē? “900 sekundes” devās to noskaidrot.

Slodze luksoforam Jaunciema gatvē kļuvusi lielāka, kāda tā ir bijusi pirms tam. Ātruma detektori, fiksējot gājēju pārejai tuvojošos transportlīdzekļus, kuru braukšanas ātrums ir lielāks par atļauto, luksoforā ieslēdz sarkanās gaismas signālu.

Tādā veidā, kā labi var redzēt šajā video, “sarkanais” iedegas automātiski – strauji, apstādinot satiksmi uz 20 sekundēm. Ja atļautais ātrums tiktu ievērots, aizliedzošais signāls neieslēgtos. Jo šo luksoforu var aktivizēt tikai divos veidos: vai nu pārsniedzot ātrumu, vai arī – ieslēdz gājējs, kurš vēlas pāriet ielu.

”Mēs redzam, ka katrs vismaz ceturtais automobilis to luksoforu tomēr aktivizē…” Ar satiksmes drošības ekspertu Oskaru Irbīti “900 sekundes” devās uz Jaunciema gatvi, kur pie Jaunciema 4. šķērslīnijas esošās regulējamās gājēju pārejas luksofori kopš decembra beigām aprīkoti ar ātruma detektoriem. Stundas laikā, ko šeit pavadījām, ievērojām, ka “sarkanais” vidēji iedegas pēc katras ceturtās braucošas automašīnas.

“Tas vien nozīmē to, ka cilvēki šeit ātrumu neievēro un pie jaunā luksofora nav pieraduši…” Ātruma detektori šeit ir uzstādīti, lai palielinātu drošību ielas posmā, kur līdzās atrodas mācību iestāde. Turklāt iela ir līkumota, ar šaurām ietvēm. Un vēl ir viena būtiska nianse – skaidri var redzēt, kura šofera dēļ satiksme tiek apturēta.

“Ja kāds ir ļoti steidzīgs un šo ātrumu neievēro, tad viņš nevis kaut ko ietaupa, bet zaudē šī soda laika dēļ. Šie luksofori ar detektoriem nodrošina sabiedrības spiedienu: ja kāds man steidzas garām un ieslēdz šo luksoforu, nu tad noteikti es pie sevis viņu lamāšu. Es būtu mierīgi aizbraucis, bet viens steidzīgais ieslēdz. Domāju, ka šis steidzīgais to saprot un jūt, ka citi uz viņu šķībi skatās,” norāda Irbītis.

Šajā vietā Jaunciema gatvē nav ietves, tāpēc risks uzbraukt gājējam ir pārāk liels. “Pie ātruma 50 km/h, ja uzbrauc gājējam, izredzes izdzīvot ir 10-20%, bet, ja auto brauktu uz 30 km/h šīs izredzes ir 90%,” vērš uzmanību ceļu satiksmes drošības eksperts.

Šī metode audzina, nevis soda, norāda Satiksmes departamentā. Viena šāda detektora cena ir 1450 eiro +PVN un uz gājēju pārejas ir nepieciešami divi šādi detektori.

“Noteikti paskatīsimies ilgākā laika posmā, kā tas darbosies, un, ja rezultāti būs pozitīvi, noteikti ar šo programmu iesim citās pilsētas vietās regulēt satiksmi,” saka Rīgas domes Satiksmes departamenta direktors Vitālijs Reinbahs.

Šo lēmumu Satiksmes departaments plāno pieņemt pavasarī.