Lietuvā kompensēs vecā auto nomaiņu; par to domā arī Latvijā

52 komentāri

Lai samazinātu izmešu daudzumu, Lietuvas valdība grasās izmaksāt 1000 eiro tiem, kas atteiksies no vecām, videi nedraudzīgām mašīnām, lai iegādātos jaunākas. Līdzīgs plāns briest arī Latvijā.

Vidējais kaimiņvalsts autoparka vecums sasniedz 15 gadus. Tehniskajā apskatē pārbauda ne tikai automobiļu bremzes un lampas, bet arī izmešus. Ja tajos kaitīgo vielu koncentrācija ir pārāk liela, tehnisko apskati autovadītājs neizies.

Lietuvas Vides ministrijas izstrādātajā izmešu samazināšanas plānā iedzīvotāji aicināti nodot savus vecos transportlīdzekļus metāllūžņos, pretī saņemot – vai nu 1000 eiro kompensāciju jauna automobiļa iegādei, vai arī gūstot iespēju zināmu laiku braukāt par brīvu ar sabiedrisko transportu.

Priekšlikuma par atteikšanos no vecajiem automobiļiem iedzīvināšanai kopumā paredzēti 30 miljoni eiro, apliecina Lietuvas vides ministrs Kestutis Mažeika.

No iepriekšējas idejas par akcīzes nodokļa palielināšanu vidi piesārņojošām mašīnām Lietuvas valdība nolēmusi atteikties, jaunajā plānā dodot priekšroku motivējošiem, nevis sodošiem pasākumiem.

Līdzīgs plāns pašlaik top arī Latvijā. Pēc Satiksmes ministrijas (SM) pasūtījuma ir veikts pētījums par transportlīdzekļu aizvietošanu ar alternatīvām degvielām. Tajā secināts, ka 2030. gadā Latvijā jābūt vismaz 6000 elektromobiļu – tas ir 10 reizes vairāk nekā tagad.

Lai to panāktu, plānots palielināt lieljaudas elektrouzlādes staciju skaitu, proti, no 10 līdz pat 80, kā arī izbūvēt mazas jaudas uzlādes vietas pie iepirkšanās centriem un pie daudzdzīvokļu namiem. Jaunajā plānā arī paredzēti pasākumi benzīna un dīzeļa patēriņa ierobežošanai.

“Un arī viens no variantiem, kas tiks izskatīts, būtu atbalsts par elektroautomobiļa iegādi vai par veca automobiļa nodošanu utilizācijai,” piebilst SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Tiek lēsts, ka Lietuvā kompensācijas varētu saņemt ap 30 000 autovadītāju. Jo tāda būs paredzēta tikai tiem, kas savu mašīnu nomainīs pret ne zemāk kā EURO5 standarta auto. Par to vecāki ir nedaudz vairāk kā miljons automobiļu Lietuvā un 105 000 – Latvijā.

“Ja kopīgais vieglo autotransporta līdzekļu skaits ir vairāk nekā 700 000, tad 15% no tiem atbilst 5 un 6 izmešu līmenim. Tātad – tie ir tie transportlīdzekļi, kas ir ražoti pēc 2011. gada,” skaidro CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

Plānots, ka Latvijas alternatīvo degvielu plāns tiks nodots izskatīšanai valdībā līdz vasarai. Autoparka atjaunošana esot ļoti svarīga arī, lai pasargātu Latviju no lēto benzīna un dīzeļa automobiļu ienākšanas, attīstoties alternatīvas degvielas tirgum Eiropā.

TOP komentāri

  • Laura Eglīte
    +46 +45 -1

    Laura Eglīte

    Valdībā laikam domā,ka cilvēki aiz labas dzīves braukā ar vecām mašīnām. Hei atjēdzaties,daudziem laukos (un ne tiaki) ēdienam pietrūkst un tas vecais autiņš ir vienīgā iespēja tikt uz tuvāko veikalu,doktorātu vai izglītības iestādi. Par 1000 EUR tikai tāds pats lūznis vien sanāk vai arī šie domā,ka iedos 1000 un cilvēkam vēl 10 000 jāpieliek no savas kabatas
  • Autovadītājs
    +23 +22 -1

    Autovadītājs

    Sākumā, lai valsts domā salabot ceļus un tad mašīnu maiņu. Vai valsts vadoņi domā tikai par savām kabatām. Kaunietis!!!!!
  • Aigars Snikus
    +17 +16 -1

    Aigars Snikus

    Pie mums to risinās brīvprātīgi/ piespiedu kārtā 😃 ,izdomās visādus jaunus nodoklīšus utt.,lai tik iedzītu parādos.

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl