Lietuvā kompensēs vecā auto nomaiņu; par to domā arī Latvijā

52 komentāri

Lai samazinātu izmešu daudzumu, Lietuvas valdība grasās izmaksāt 1000 eiro tiem, kas atteiksies no vecām, videi nedraudzīgām mašīnām, lai iegādātos jaunākas. Līdzīgs plāns briest arī Latvijā.

Vidējais kaimiņvalsts autoparka vecums sasniedz 15 gadus. Tehniskajā apskatē pārbauda ne tikai automobiļu bremzes un lampas, bet arī izmešus. Ja tajos kaitīgo vielu koncentrācija ir pārāk liela, tehnisko apskati autovadītājs neizies.

Lietuvas Vides ministrijas izstrādātajā izmešu samazināšanas plānā iedzīvotāji aicināti nodot savus vecos transportlīdzekļus metāllūžņos, pretī saņemot – vai nu 1000 eiro kompensāciju jauna automobiļa iegādei, vai arī gūstot iespēju zināmu laiku braukāt par brīvu ar sabiedrisko transportu.

Priekšlikuma par atteikšanos no vecajiem automobiļiem iedzīvināšanai kopumā paredzēti 30 miljoni eiro, apliecina Lietuvas vides ministrs Kestutis Mažeika.

No iepriekšējas idejas par akcīzes nodokļa palielināšanu vidi piesārņojošām mašīnām Lietuvas valdība nolēmusi atteikties, jaunajā plānā dodot priekšroku motivējošiem, nevis sodošiem pasākumiem.

Līdzīgs plāns pašlaik top arī Latvijā. Pēc Satiksmes ministrijas (SM) pasūtījuma ir veikts pētījums par transportlīdzekļu aizvietošanu ar alternatīvām degvielām. Tajā secināts, ka 2030. gadā Latvijā jābūt vismaz 6000 elektromobiļu – tas ir 10 reizes vairāk nekā tagad.

Lai to panāktu, plānots palielināt lieljaudas elektrouzlādes staciju skaitu, proti, no 10 līdz pat 80, kā arī izbūvēt mazas jaudas uzlādes vietas pie iepirkšanās centriem un pie daudzdzīvokļu namiem. Jaunajā plānā arī paredzēti pasākumi benzīna un dīzeļa patēriņa ierobežošanai.

“Un arī viens no variantiem, kas tiks izskatīts, būtu atbalsts par elektroautomobiļa iegādi vai par veca automobiļa nodošanu utilizācijai,” piebilst SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Tiek lēsts, ka Lietuvā kompensācijas varētu saņemt ap 30 000 autovadītāju. Jo tāda būs paredzēta tikai tiem, kas savu mašīnu nomainīs pret ne zemāk kā EURO5 standarta auto. Par to vecāki ir nedaudz vairāk kā miljons automobiļu Lietuvā un 105 000 – Latvijā.

“Ja kopīgais vieglo autotransporta līdzekļu skaits ir vairāk nekā 700 000, tad 15% no tiem atbilst 5 un 6 izmešu līmenim. Tātad – tie ir tie transportlīdzekļi, kas ir ražoti pēc 2011. gada,” skaidro CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

Plānots, ka Latvijas alternatīvo degvielu plāns tiks nodots izskatīšanai valdībā līdz vasarai. Autoparka atjaunošana esot ļoti svarīga arī, lai pasargātu Latviju no lēto benzīna un dīzeļa automobiļu ienākšanas, attīstoties alternatīvas degvielas tirgum Eiropā.