Latvijā straujš kritums auto tirgū

5 komentāri
Latvijā straujš kritums auto tirgū
KASPARS KRAFTS, F64

Covid-19 krīze pamatīgi skārusi auto tirdzniecību. Jaunas automašīnas aprīlī gandrīz vispār netika pirktas. Arī lietoto mašīnu tirgus stagnē. Turklāt Eiropā traucētas piegāžu ķēdes, kas nozīmē, ka pat “ejošajos” komercauto segmentos pašlaik strādāt ir apgrūtinoši.

Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Asociācijas vadītājs Andris Kulbergs skaidro, ka aprīlī kritums automašīnu tirdzniecībā ir par 80-90%, bet martā – par 34% salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu. Visdramatiskākais sastingums tieši jauno, dārgo auto sektorā.

Arī lietoto auto tirgus aprīlī zaudējis ap 40% no apjomiem, kādi bijuši iepriekš. Autosaloni visā Rīgā piedāvā spēkratus iegādāties ar pamatīgām atlaidēm.

“Bankas ir ļoti norāvušas rokas bremzi! Atteikuma procents ir liels, dažiem pat 80%, tieši “premium” segmentā vistrakāk,” teic Kulbergs.

Automašīnu servisu klientu kritums ap 35-45%. Turklāt klienti izvēlas mazos servisa pakalpojumus, kas nodrošina, ka automašīna darbojas, nevis dārgākus un vērienīgākus apkopes darbus.

“Pozitīvā ziņa – komerctransports! Tur dažiem biedriem pat ir tāds pats līmenis saglabājies. Valsts, pašvaldību tenderi ir “iekrituši”. Grūtākā situācija ir ēdienu piegādes firmām. Tām vajag, bet nav refrežirtoru auto! Lielākie ražotāji Itālija un Izraēla. Neviena nevar piegādāt. Mašīnas ir, bet nevar aprīkot. Medicīnas firmām ļoti vajag transportu, sagādes transportu. Nevar datumus nospraust, ja ir “tenderis”,”saka Latvijas Pilnvaroto Autotirgotāju Asociācijas vadītājs.

Pamatīgi sarucis arī auto reģistrāciju skaits. Pirmreizējā reģistrācija šogad pirmajos četros mēnešos kritusies par 25% salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Salīdzinot gada griezumā, skaitļi vēl dramatiskāki. Ja 2019. gada aprīlī reģistrēti 6304 jauni vieglie auto, tad šī gada aprīlī – tikai 2568. Arī lietoto auto īpašnieku skaits nemainās tik bieži, kā pirms Covid-19 uzplaiksnījuma.

“Tas raksturo gan ekonomisko situāciju, gan arī cilvēku piesardzību. Ja viņš bija domājis pavasarī iegādāties auto, un ja arī ir tam līdzekļi, tad labāk pagaida, uzmanās, paskatās, kas notiek, un tikai tad nopērk,” teic CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

Auto asociācijā lēš, ka ilgstošs tirgus sastingums var radīt līdzīgas sekas, kā dižķibeles laikā, proti, daudziem tirgotājiem nāksies savu biznesu izbeigt. Tiesa gan, ir arī pozitīvas tendences, proti, daudzviet Eiropā stingros ierobežojumus sāk atcelt, arī autorūpniecība atdzimst no dīkstāves un tas, savukārt, vieš cerības uz pozitīvāku iznākumu.