Komentāri

Latvijā samazinās to autovadītāju skaits, kuri savām automašīnām ierīko gāzes iekārtas. Eksperti norāda, ka tam iemesls ir ne vien šobrīd zemās degvielas cenas, bet arī valsts vēlme nepārtraukti mainīt nodokļus un turpmāks akcīzes nodokļa pieaugums.

Kāda autoservisa vadītājs saka, – ja viņš specializētos tikai uz gāzes iekārtu ierīkošanu, serviss jau sen būtu bankrotējis. Lai uzstādītu iekārtu vēl pirms trim gadiem klienti bija spiesti gaidīt rindā pat divus mēnešus, bet šobrīd pieprasījums ir būtiski sarucis – par 90%. Lielākoties tas ir saistīts ar degvielas cenu pazemināšanos, tomēr sava loma arī bailēm par turpmāku akcīzes nodokļa paaugstināšanu autogāzei.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Rolands Kudulis, SIA Auto gāze vadītājs:

Ja iepriekš viena mēneša laikā bija 20 automašīnas, ko varēja “uztaisīt”, tad tagad tās ir 2-3. Krietni, ļoti stipri samazinājies. Šobrīd ir tā, ka tie, kas tikai ar gāzi nodarbojas, tie ir aizvērušies, citi kas nodarbojas arī ar citām lietām, ne tikai gāzes uzstādīšanu, strādā kā parastie autoservisi.

Pirmais vilnis, kad saruka auto īpašnieku skaits, kuri vēlējās uzstādīt gāzes iekārtas, notika pirms nepilniem diviem gadiem – 2014. gada janvārī, kad akcīzes nodokli autogāzei paaugstināja par diviem centiem. Nākamgad nāks klāt vēl 3 centi par 1 litru, benzīnam – arī 3 centi un dīzelim – 1 cents. Pusotra gada laikā degvielas cena, pateicoties naftas cenu kritumam pasaules tirgos, būtiski sarukusi. Piemēram, benzīnam tā ir samazinājusies par 25%. Tieši šo iemeslu degvielas tirgotāji sauc par galveno, kāpēc janvārī tiks celts akcīzes nodoklis degvielai.

Mārtiņš Stirāns, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs:

Ne sabiedrībai, ne komersantiem pēc būtības nav izskaidrots, kāpēc tās likmes ir tādas un ne citādas: kāpēc dīzelim ir 1 cents, bet benzīnam trīs? Izskatās, ka visi apkārt smejas, ka tabulās izrēķināts, ka vajadzīgi papildu 10 miljoni. Kur varam dabūt? Pieliekam klāt degvielai.

Akcīzes nodoklis Latvijā ir zemākais Eiropas Savienības valstu vidū. Piemēram, Lielbritānijā, Somijā, Itālijā tas ir 84 centi par 1 litru benzīnam, pie mums pagaidām – 50 centu, bet jau janvārī būs 53. Taču, ja to salīdzina no iedzīvotāju maksātspējas viedokļa, tad Latvijai akcīzes nodoklis ir augsts, savu viedokli pauž ekonomists Zigurds Vaikulis.


Zigurds Vaikulis, bankas Citadele investīciju speciālists:

Protams, ja skatāmies uz algām, tad tās mums ir 3, 4, 5 reizes zemākas nekā attīstītajās valstīs. Tā kā relatīvi, ja skatāmies pēc pirktspējas, tad akcīzi maksājam daudz lielāku nekā Rietumos. Akcīzes nodokli var uzskatīt par viegli iekasējamu. Tas ir nodoklis tiem, kam nodokļus maksā.

http://tvplay.skaties.lv/parraides/tiesraide/683041?autostart=true

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Džina popularitāte pasaulē pieaugusi pēdējos 10 gados, bet Latvijā – tikai pēdējo gadu laikā. Pēc Starptautiskā Vīnu un stipro alkoholisko dzērienu reģistra (IWSR) 2017. gada datiem džina patēriņš 2016. gadā ir audzis par 15% (pret 2015. gadu). Šodien džins ir viens no populārākajiem un izplatītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem pasaulē. Tam ir dažādi garšu veidi, tomēr vispopulārākais nemainīgi ir tradicionālais džins –  ar izteiktu un patīkamu kadiķogu garšu.

Lasi vēl