Komentāri

Latvijas ceļmalēs jau šogad viens pēc otra sāks parādīties iepriekš neredzēti aparāti – elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas. Cerībā, ka autovadītāji masveidā attieksies no iekšdedzes dzinējiem, Eiropas Savienība (ES) cēlajam mērķim nav skopojusies ar saviem miljoniem. 

Uzlādes stacijas par 8,3 miljoniem eiro, galvenokārt Eiropas naudas, plānots uzcelt gandrīz tikpat, cik Latvijā šobrīd ir elektromobiļu. Pirmajā kārtā 70 stacijas pilsētās un uz galvenajiem autoceļiem, tā, lai attālums starp stacijām būtu aptuveni 30 kilometru. Turklāt to plānots izdarīt visnotaļ ātri – pirmajai stacijai jāparādās rudenī, bet pēdējai – nākamajā pavasarī.

Tam sekos otrā kārta, kurā tiks izvietots vēl apmēram simts staciju uz reģionālajiem ceļiem un mazākās pilsētās. Ienākumi no stacijām nonāks CSDD budžetā, tomēr iestāde atzīst, ka tuvākos gadus projekts nesīs zaudējumus.

Lai ”izietu pa nullēm” vajadzētu, lai uzlādes stacijas regulāri izmanto 3000 elektromobiļu, bet šobrīd tādu Latvijā ir tikai 252. Autoražotāju piedāvājums šajā tirgus segmentā gan kļūst arvien plašāks un lētāks, tādēļ CSDD cer, ka kombinācijā ar jauno uzlādes staciju tīklu, tas beidzot dos sen gaidīto grūdienu elektromobilitātes kustībai Latvijā.

Projekta kartē gan ir paliels baltais plankums – Rīga. Galvaspilsētā jau ir vairākas ātrās uzlādes stacijas, bet par tīkla paplašināšanu atbildība uzlikta pašvaldībai, kas savukārt to uzdevusi “Rīgas satiksmei”. Uzņēmumam ir lieli plāni, bet nav naudas to īstenošanai.

Piemēram, ātrās uzlādes stacijas varētu izvietot gar sabiedriskā transporta vadiem, kur tās izmantotu tramvaju un trolejbusu bremzēšanas laikā radīto lieko enerģiju, kas līdz šim tiek vienkārši izlaista gaisā kā siltums. Savukārt visus “Rīgas satiksmes” maksas stāvvietu terminālus paredzēts papildināt ar lēnās uzlādes rozetēm, kādas redzamas daudzviet Eiropā. Tomēr, kad tas notiks, nav skaidrs – viss atduras pret finansējumu.

Tikmēr nākas izlīdzēties ar privāto iniciatīvu. Piemēram, Skanstes apkaimē, kur tuvākajos gados vairāki privātuzņēmēji ieplānojuši vērienīgas investīcijas nekustamajos īpašumos, šie paši uzņēmumi arī iecerējuši paši par savu naudu uzstādīt 30 elektromobiļu uzlādes stacijas.

Auto eksperts Normunds Avotiņš atzīst, ka, pateicoties Eiropas vides regulām, virzība uz elektromobilitāti ir neizbēgama. Tādēļ arī uzlādes staciju tīkla izveide ir atbalstāma. Pat ja tās netiks izmantotas, liela nozīme ir psiholoģiskajam faktoram.

Elektromobiļu skaita ziņā milzu lēcienu viņš gan pēc staciju tīkla izveides nesagaida, jo šīs tehnikas fani jau tagad bez grūtībām pārvietojas pa visu Latviju. Viņaprāt, iekšdedzes dzinējus elektrība izkonkurēs vien tad, kad beidzot kļūs lētāka par tiem.

Lasi vēl