Lai finansētu ceļu labošanu, pieļauj iespēju celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai

74 komentāri

Strauji tuvojas laiks, kad vairs nebūs pieejama Eiropas Savienības (ES) nauda brūkošo Latvijas ceļu labošanai. Lai varētu nodrošināt nepieciešamo finansējumu, autobraucējiem nākotnē var nākties saskarties ar cenas pieaugumu dīzeļdegvielai. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) paziņojis par ieceri tam palielināt akcīzes nodokli.

Šis ir pēdējais gads, kad pieejami ES līdzekļi valsts autoceļu atjaunošanai. Lai ceļi nebruktu, nepieciešami papildu līdzekļi aptuveni 60 miljonu eiro gadā. Satiksmes ministrija šobrīd skatās uz dažādiem avotiem. Paredzēts veidot privātas publiskās partnerības projektus, kā pirmo uzbūvējot Ķekavas apvedceļu. Tāpat paredzēts ietaupīt, efektivizējot ceļu tīklu uzturēšanu. Tomēr tas neesot pietiekami.

“Viens no daudziem pasākumiem varētu būt akcīzes palielināšana tieši dīzeļdegvielai, kas būtu signāls gan privātajam, gan sabiedriskajam sektoram pāriet uz videi draudzīgākiem risinājumiem transporta jomā,” norāda Linkaits.

Akcīzes palielināšana dīzeļdegvielai, kuras dedzināšana rada vairāk izmešu nekā benzīns, nemaz nerunājot par citiem dzinējiem, nodrošinātu lielus budžeta ieņēmumus. Jo aptuveni 80% degvielas tirgus veido dīzeļdegviela. Savukārt akcīze naftas produktiem budžetā ienes pusmiljardu eiro. Pret šo ieceri gan kategoriski vēršas degvielas tirgotāji, – Latvijā jau šobrīd akcīze ir augstāka nekā Lietuvā un Polijā, attiecīgi par četriem un astoņiem centiem litrā.

“Lietuvā vēsturiski likmes ir zemākas, un līdz ar to daļa no Latvijas un Igaunijas klientiem “neuzpildās” Latvijā, bet “uzpildās” Lietuvā. Tas nozīmē, ka akcīzes nodoklis budžetu papildinās nevis Latvijā, bet Lietuvā. Ja šo starpību vēl palielinās, tas nozīmē, ka vēl vairāk cietīsim,” norāda Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis.

Ministrs atgādina, ka ES līmenī tiek spriests par to, kā mazināt dīzeļdzinēju izmantošanu, un daudzās valstīs akcīze jau paaugstināta.

“Mēs varam to atlikt uz vēlāku laiku, bet katram no mums kā patērētājam jāsaprot, ka priekšrocības dīzeļdegvielai paliks arvien mazāk,” bilst Linkaits.

Pagaidām gan neesot skaidrs, par cik valdība rosinās akcīzi palielināt. Šobrīd akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai ir 372 eiro par 1000 litriem. Paredzēts, ka nākamgad tā sasniegs 414 eiro.