Kartes pieturās nav pārskatāmas: kāpēc Rīgā neveido sabiedriskā transporta shēmas?

2 komentāri

Nav pārskatāma un grūti saprast, kur kas atrodas, – šādu neglaimojošu vērtējumu iedzīvotāji sniedz par sabiedriskā transporta karti, kas redzama transporta pieturvietās Rīgā. Sabiedriskā transporta uzturētāji citās Latvijas pilsētās, cenšoties palīdzēt cilvēkiem orientēties, ir ieviesuši transporta shēmas, nevis kartes.

Kāpēc “Rīgas satiksme” joprojām turas pie kartes, nevis veido shēmas, kas plaši lietotas daudzviet pasaulē?

Rīgas sabiedriskā transporta karte pieturvietās redzama jau vairākus gadus. Par spīti tam, ka tā ir izmēros diezgan liela, tomēr iedzīvotāji, sabiedriskā transporta lietotāji, atzīst, ka atrast pareizo maršrutu, atrast tramvaju, trolejbusu, autobusu nav nemaz tik vienkārši.

“Mans viedoklis, ka tā ir grūti nolasāma.” Rīdziniece Velta sabiedriskā transporta karti šādā izpildījumā uzskata par bezjēdzīgu. Kartē ir tik daudz liekas informācijas, ka rīdziniece uzdod retorisku jautājumu: “Nolasīt ir teju neiespējami, nezinu kādām topogrāfiskām zināšanām ir jābūt, lai vienkāršs pilsonis varētu tur orientēties?”

“Skaties un nesaproti: kur ir kas un kāda valsts vispār? Būtu kaut kā jāuzlabo, varbūt tuvāku un lielāku tekstu?” neizpratnē ir rīdziniece Žanna.

Vairākās Latvijas pilsētās un arī lielajās Eiropas pilsētās plaši izmanto transporta shēmas. Shēmas neatbilst precīzi reālajiem ielu garumiem un pilsētas mērogam, toties tās ir pārskatāmas, skaidri norāda pieturvietu nosaukumus un transportu maršrutus.

”Rīgas satiksmes” pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane norāda, ka uzņēmuma mājaslapā ir iespēja apskatīt un arī izdrukāt shēmas atsevišķi gan tramvajiem, gan trolejbusiem, gan autobusiem: “Mēs nonācām pie tā, ka tomēr labāk ir maršrutus zīmēt uz reālās kartes.”

Tomēr viņu speciālisti izsverot visus par un pret transporta shēmām, nolēma pilsētā pieturvietās izlikt Rīgas karti, kur uzklāti transporta maršruti.

“Kāpēc nevar likt kaut vai visās trīs pieturvietās? Tāpēc, ka vieta ir ierobežota, kur jāieliek, un, ieliekot trīs maziņas, būs sarežģītāk nekā viena liela, droši vien, ka tā var, bet mēs nonācām pie vienas lielas. Papīra variantā tas ir mākslas darbs, un neprofesionāļi vispār to nevar uztaisīt,” apgalvo Bartaševiča-Feldmane.

Karšu izdevniecības ”Jāņa sēta” galvenais redaktors Jānis Turlajs norāda, ka labu, vienotu transporta shēmu vairākiem sabiedriskā transporta veidiem izveidot ir izaicinājums. Rīgas pieturvietās transporta karte, viņaprāt, nav izdevusies: “Tās ir vienkārši tādas diezgan, kā lai maigāk pasaka, bez liela palielinājuma tur nevar tos pieturu nosaukumus izlasīt.”

Karšu izdevniecības pārstāvis piekrīt, ka transporta maršrutu shēmas ir labāk pārskatāmas. Taču Jānis Turlajs uzskata, ka Rīgā nevar visus transporta veidus ielikt vienotā shēmā. Shēmā var ielikt tramvaju, bet mainīgo autobusu tas nebūs vienkārši. Tāpēc ir jāveido vairākas kartes, kā piemēru karšu veidotājs rāda viņu izdevniecības risinājumu.

”Rīgas satiksmē” sola, ka tiek veidota jauna sabiedriskā transporta karte. Tā arī tiks attēlota reālajā pilsētas plāna, taču būšot vairāki būtiski uzlabojumi, pašlaik gan vēl esot pāragri karti rādīt plašai publikai, arī laiks, kad karte būs gatava, vēl netiek precizēts.