6 komentāri

Asfalta segumā iegrimušas kanalizācijas aku lūkas uz ceļiem apdraud satiksmes drošību. Arī pēc remontiem tās bieži vien pēc laika atkal iegrimst.

Šai problēmai pazemes komunikāciju turētāji pēdējā laikā sākuši pievērst pastiprinātu uzmanību un lūdz būvniekus tās pārtaisīt par saviem līdzekļiem. Vai tas nozīmē, ka pēc laika visas aku lūkas tiks savestas kārtībā, devās noskaidrot Natālija Valdniece.

No aku lūkām uz ceļa braucamās daļas nav iespējams izvairīties. Tās ir visur. Autovadītāji vienbalsīgi atzīst, ka iegrimušas vai virs seguma izspiedušas kanalizācijas aku lūkas viņiem traucē.

Anita
autobraucēja

Es visbiežāk braucu pa Krasta ielu no Centra uz Ķengaragu un tur daudz tādu lūku, tās tiešām ir nelīdzenas. Plus mēģinu braukt zigzagā, domāju diži labi tas nav.

Apdrošinātāji no auto īpašniekiem, kam ir KASKO apdrošināšana, gadā saņem vidēji simt pieteikumu no autovadītājiem, kuri ir iebraukuši šādā kanalizācijas aku vākā.

Ilgstoša braukšana pa šādām bedrēm izraisa stiprus bojājumus automašīnas ritošai daļai, un remonts nebūs lēts. Autoservisu izmaksas, kas radušās tieši šo iemeslu dēļ, vidēji sasniedz 500 līdz 800 eiro.

Cik īsti tādu aku lūku ir uz Latvijas ceļiem, nav zināms, jo pazemes komunikācijas pieder dažādiem komunikāciju turētājiem. Zināms, ka tikai galvaspilsētā vien atrodas desmitiem tūkstošu aku vāku. Visvairāk lūku, 30 tūkstoši, pieder Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrībai “Rīgas ūdens”. Šis uzņēmums gadā nomaina 1000  lūku, taču agrāk patiešām bija tāda situācija, ka pēc laika, kad tās tika nomainītas, lūkas atkal iegrima. Situāciju tagad mēģina risināt ar speciāli izstrādātas iebūves instrukcijām.

Mārtiņš Zālītis
“Rīgas ūdens” Ūdensvada un kanalizācijas tīklu dienesta vadītājs

Lai nebūtu diskusiju un iespējas interpretēt šos procesus, jo katrs būvnieks uzskata, ka viņš zina, kā pareizi iebūvēt. Visiem darbiem ir garantija – 3 gadi uz 1. kategorijas ielām, 2 gadi uz pārējo kategoriju ielām.

Pēdējos divos gados, kopš šī instrukcija izstrādāta, šādu lūku skaits, kas būtu jāpārtaisa, būtiski sarucis – esot tikai daži gadījumi gadā, stāsta “Rīgas ūdenī”. Iesēdušies aku vāki pēcbūvniecības periodā tiek apzināti arī Satiksmes departamentā.

Edmunds Valpēters
RD Satiksmes departamenta pārstāvis

Ja runājam par tām lūkām, kas ļoti īsā laikā sabrūk pēc seguma atjaunošanas, piemēram, tad tur ir bijušas tehnoloģiskās kļūmes būvniekiem. Viņi šajā garantijas laikā par saviem līdzekļiem šīs nepilnības novērš.

Šāda prakse piespiež būvniekus izmantot labākas kvalitātes būvmateriālus, un aku vāki tik ātri vairs nenosēžas. Piemēram, 2015. gadā būvniekiem bija jāpārtaisa 45 iegrimuši aku vāki, tad pērn šis skaits samazinājies 3 reizes. Tomēr lielākā daļa aku lūku, kas atrodas uz Rīgas ceļu braucamās daļas, joprojām ir sliktā tehniskā stāvoklī – atjaunot visas nepietiek līdzekļu.

TOP komentāri

  • protams...
    +1 +1 0

    protams...

    protams, protams - savest kārtībā aku lūkas nav iespējams, kaut gan visi transporta līdzekļu īpašnieki maksā ceļa nodokli, jāsaka - ne mazo; toties cietumiem - miljonu miljonus - piešķirs, cik vajag...paradokss!?...
  • Ekhh Verž
    +1 +1 0

    Ekhh Verž

    Valstij uz to tak nospļauties....galvenais tak eksplutācijas nodokli kāst....
  • Skudra
    +2 +1 -1

    Skudra

    Maksimali iepejamās robežas projektējot un izbūvējot jaizvairās kaku lūkas uzstādīt uz graucamās daļas.

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Pagatavosim rozā maizītes! Recepte biešu briošmaizītēm

Pagatavosim rozā maizītes! Recepte biešu briošmaizītēm 1

Pavisam vienkārša recepte gardām maizītēm, kas būs pārsteigums gan ģimenei, gan viesiem to krāsas dēļ. Un tie, kuriem bietes negaršo, nesatraucieties, jo bietes receptē galvenokārt pilda krāsošanas funkciju un to garša maizītēs teju nav jūtama.

Lasi vēl