Jaunie Eiropas noteikumi “sitīs pa kabatu” autopārvadātājiem

1 komentārs

Latvijas kravu autopārvadātājiem jaunu Eiropas nosacījumu dēļ pamatīgi pieaugs izmaksas. Nozare atzīst, ka neko daudz vairs darīt nevar, taču joprojām tiek meklēti risinājumu, kā kritisko situāciju vērst par labu.

Kravu autopārvadājumu regulējošās Mobilitātes pakotnes izstrāde prasīja vairāk nekā trīs gadus. Šis laiks aizvadīts spraigās diskusijās, taču, kā atzīst nozare, Eiropas Savienības Austrumu valstis šajā cīņā zaudēja.

Autotransporta direkcijas vadītājs skaidro, ka izmaiņas būs saistītas gan ar darba un atpūtas laika organizēšanu un Eiropas Savienības valstu minimālās algas nodrošināšanu autovadītājiem, gan ar nosacījumiem, kas jāievēro, lai pārvadātājs vispār varētu konkrētajā jomā strādāt. Pamatā šie nosacījumi cels izmaksas Latvijas autopārvadātājiem.

“Tas vēl šajā situācijā, kad mēs vēl nevaram atiet no Covid-19 radītajiem zaudējumiem… Grūti pateikt, cik šajā nozarē paliks spēlētāju pēc visa šī te,” norāda Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Konkrētajā nozarē jau ilgstoši valdījis tirgus protekcionisms, Rietumeiropas valstīm cenšoties nosargāt savus uzņēmumus pret lētākajiem pārvadātājiem no tādām valstīm kā Polija, Rumānija, Bulgārija, arī Lietuva un Latvija.

Jaunās striktākās prasības paredzēts ieviest pakāpeniski turpmākajos gados. No šodienas jau spēkā ir noteikums, kas apgrūtināšot darbu. Pārvadātājam jānodrošina, lai autovadītāji atgrieztos mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī ik pēc četrām nedēļām. Eiropas Savienības nomales valstīm tas ir neizdevīgi, ņemot vērā, ka pārvadājumu centrs atrodas tālu. Tāpat nosacījumi paredz, ka šoferis regulāro atpūtu nedrīkst pavadīt auto kabīnē. Visticamāk, būs valstis, kas turpinās celt iebildumus.

Lielākas izmaksas autopārvadātājiem, taču beigu beigās par visu samaksā gala patērētājs. Attiecīgi dārgākas varētu kļūt preces veikalos. Latvijas tālākā rīcība pašreiz vēl nav skaidra.

“Situācijā, kad  pārvadājumi pa dzelzceļu krītas, jācenšas darīt viss iespējamais, lai saglabātu kravu pārvadājumu apjomu pa autoceļiem,” uzsver uzņēmuma “Dinotrans” valdes loceklis Allans Aukštikalns.

Latvija varētu būt starp valstīm, kas tieši iesaistās, vēršoties tiesā, vai valsts, kas vismaz atbalsta citu valstu prasību tiesā, taču lēmumi pieņemti vēl nav.