“Europark” autostāvvietām draud palikšana bez biļešu automātiem

2 komentāri

Valsts ieņēmumu dienests (VID) izsaka pēdējos brīdinājumus uzņēmumiem – tiem, kuri to vēl nav izdarījuši, – ieviest jaunajām prasībām atbilstošas kases aparātus. Tādu nav atlicis daudz, bet tomēr. Vislielākās problēmas draud autostāvvietu uzņēmumiem.

Ieilgusī un pretrunīgi vērtētā kases aparātu reforma gandrīz noslēgusies. Vēl atlikuši daži uzņēmumi. TV3 Ziņām kļuvis zināms, ka ar jauno normu ieviešanu pagaidām vēl nesokas visiem autostāvvietu uzņēmumiem.

Lai novērstu iespēju iejaukties ieņēmumu uzskaites datos, manipulējot ar tiem, krāpties ar nodokļiem, uzņēmumiem Latvijā pēdējo gadu laikā uz jaunām prasībām atbilstošiem bija jānomaina 47 000 iekārtu – šobrīd process noslēdzies par 98%.

“Ar atlikušajiem 2% ir tā, ka ir tādi, kas vēl nav to izdarījuši, bet ir spējuši parādīt līgumus ar kases aparātu uzstādītājiem, ka šis process notiek un tur, principā nav problēmu, jo nav jau mērķis likvidēt uzņēmumu, apgrūtināt viņa darbību… Problēmas var sākties un tiešām sāksies tiem uzņēmumiem, kas to joprojām nav izdarījuši un principā nav spēruši nekādus soļus,” saka VID pārstāvis Andrejs Vaivars.

VID brīdina, – kuru katru brīdi šo uzņēmumu iekārtas var tikt izslēgtas no reģistra un kases aparātus vairs nedrīkstēs izmantot. Tas daudziem uzņēmumiem nozīmētu darbības pārtraukšanu. Ar kases sistēmu nomaiņu nevedas lielo autostāvvietu tīklu uzņēmumiem. Problēmas būs pamatīgas, viss būs slikti, situāciju telefonsarunā raksturo “Europark” valdes loceklis Mārtiņš Meisītis.

Problēmas sakne – uzņēmuma uzstādītās pasaules vadošo ražotāju iekārtas pielāgot tikai Latvijā ieviestajām specifiskajām prasībām izmaksā neadekvāti dārgi. Alternatīvu ir ļoti maz – pirkt iekārtas kādā no diviem Latvijas uzņēmumiem, kuri turklāt paši piedalās autostāvvietu biznesā.

Neviens globālais biļešu ražotājs nav spējis vai gribējis sertificēt Latvijā. Pēc divus gadus ilgušajiem iekārtu meklējumiem arī cits autostāvvietu uzņēmums “Cityparks” lēmis pakļauties VID pērnā gada izskaņā izteiktajiem draudiem un gatavojas pirkt iekārtas vietējā tirgū. Tiesa, to nav iespējams izdarīt pieprasīto 15 dienu laikā.

“15 dienu laikā mums jāiztērē 7% mūsu gada apgrozījuma, turklāt to nevar izdarīt tik īsā laikā. Pieejamie vietējie ražotāji tādus biļešu automātus ražo 4-12 nedēļas, un to mēs arī rakstījām, pašlaik pārrunu stadijās ar ražotājiem un nav citas iespējas kā iegādāties,” saka ”Cityparks Latvija” valdes loceklis Māris Priednieks.

“Cityparks” cer, ka trīs līdz četru nedēļu laikā parādīsies pirmie aparāti kopumā ar iekārtām jāaprīko 67 autostāvvietas sešās Latvijas pilsētās. Tikmēr “Europark” nevēlas viegli ļauties sev uzspiest pirkt tikai vietējos ražojumus un, lai varētu turpināt izmantot esošās iekārtas, vērsies Finanšu ministrijā, arī Konkurences padomē.

Ja VID izslēgs uzņēmuma iekārtas no reģistra, iespējams, auto, kas novietoti stāvvietā, kas aprīkota ar nolaižamo barjeru, netiks no tās ārā. Kā pagaidu risinājumu “Europark” varētu ieviest sistēmu, kad par autostāvvietu varētu samaksāt tikai ar “Mobilly”. Vēl viens variants – atgriezīsies būdiņas, kurās sargam varēs samaksāt tikai skaidrā naudā.