Degvielas cenas Latvijā pakāpeniski, bet neapturami palielinās jau divus gadus

11 komentāri

Naftas un naftas produktu cenas sasniegušas augstāko līmeni pēdējo divu gadu laikā. Tas attiecīgi ietekmē degvielas cenas Latvijas benzīntankos – šajā laika posmā degvielas cenas kāpušas par trešdaļu.

Degvielas cenas Latvijā pakāpeniski, bet neapturami palielinās jau divus gadus. Šobrīd 95. markas benzīns maksā jau 1,33 eiro par litru, bet pirms diviem gadiem tā cena bija 1 eiro. Arī lielākā daļa LNT aptaujāto autovadītāju šo kāpumu ir pamanījuši.

Ja benzīna un dīzeļa cenas raujas uz augšu, tad to patēriņš tik strauji vairs neaug. Šā gada pirmajos četros mēnešos kāpums bija nepilni 2,5%, kaut gan pirms gada šajā pašā periodā tas bija divreiz augstāks. Degvielas tirgotāju asociācijā prognozē, ka degvielas patēriņa pieaugums, kāds tika novērots, pārstās tik strauji augt.

Ojārs Karčevskis
Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs

Šī cenu starpība mums izveidojās ar Lietuvu pēc akcīzes nodokļa likmes palielināšanas 1. janvārī. Zināms, ka daļa no transporta uzņēmumiem, arī tranzīts no Igaunijas, pildās Lietuvā un Polijā. Līdz ar to mums šis kāpums nav tik liels, tā vienkārši aprēķinot, tad valsts budžets neieņem šajā daļā 16 miljonus eiro.

Pēdējo 10 gadu laikā šīs akcīzes nodokļa izmaiņas benzīna un dīzeļa cenai pielikušas klāt aptuveni 20 centus. Pēc ekonomistu domām šis process ar nodokļu celšanu degvielai, visticamāk, turpināsies.

Zigurds Vaikulis
“CBL Asset Managements” investīciju vadītājs

Pēc šī straujā krituma naftas cenas 2015. gada beigās bija 30 dolāru par barelu, šobrīd ir 80…

Akcīzes nodoklis Latvijā joprojām ir viens no zemākajiem Eiropas Savienībā. Pašlaik nodokļi degvielai mūsu valstī veido 55% no cenas, bet citviet Eiropā ir pat 70%. Nākamo akcīzes nodokļi pacelšanu plāno ieviest pēc pusotra gada. Taču galvenais iemesls degvielas cenas kāpumam ir saistīts ar pasaules naftas un naftas produktu cenas palielināšanos.

Šis kāpums nav nekas negaidīts, skaidro ekonomists, – bija skaidrs, ka agri vai vēlu šīs zemās naftas un naftu produktu cenas kāps. Kas ar tām notiks pārskatāmā nākotnē? Viedokļi par to atšķiras. Taču ekonomisti uzskata, ka būtiski vēl kāpt šīm cenām nebūtu pamata. Pirmkārt, tas saistīts ar to, ka naftas ieguve pasaulē un galvenokārt Amerikā turpina augt.

“Milzīgs Amerikas pienesums kopīgam naftas piedāvājumam. Šis process turpinās, OPEC mēģina manipulēt, kā jau kartelis, ar cenām, dabūt viņas augšā. Bet tas nav ilgtspējīgi. Visdrīzāk ASV dēļ un augošā piedāvājuma atkal redzēsim līdzīgus procesus, ne tik dramatiskus kā 2014. un 2015.gadā, bet šīs cenas paies lejā,” min Vaikulis.

Pēc ekspertu domām, turpmākajos mēnešos pēc naftas produktu cenas kāpuma tās atkal samazināsies. Dīzeļdegviela, visticamāk, nekļūs dārgāka par 1,10 eiro.