Avārijas publiskajās autostāvvietās: kā mazināt daudzo negadījumu skaitu?

Pievienot komentāru

Publiskajās stāvvietās joprojām ir reģistrēts liels avāriju skaits – aptuveni 1000 gadā. Bet to var noteikti samazināt, ja gudri šīs stāvvietas būtu izbūvētas. Turklāt šie nelielie negadījumi no apdrošinātāju un policijas skatupunkta patērē papildu resursus. Kādus risinājumus piedāvā autoeksperti, un ko par to saka paši vadītāji?

Andrejs nokļuvis satiksmes negadījumā publiskajā autostāvvietā pie viena no Rīgas tirdzniecības centriem. Abi vadītāji bija kustībā, un sākumā pat nevarēja saprast, kurš ir vainīgs.

“Es braucu, un no labās rokas ietriecās mašīna. Viņš teica, ka bija uz galvenā ceļa… Bet pēc likuma sanācis, ka vainīgs bija otrais vadītājs… Kaut kas jāmaina… Obligāti! Jo bieži avārijas notiek. To katru dienu var redzēt. Varbūt vismaz viņi zīmes var uzlikt – padot ceļu utt.,” saka Andrejs, kurš strādā loģistikas jomā.

Šim viedoklim, ka kaut kas noteikti ir jāmaina publiskajās stāvvietās – pie pie izglītības, kultūras, sporta objektiem, lielveikaliem – piekrīt gan policisti, gan apdrošinātāji.

“Kur daļēji satiksmi regulē ar ceļa zīmēm, daļēji atstāj labās rokas likumu… Mūsu ieteikums būtu pāriet uz vienu standartu: vai nu ceļa zīmes, vai labās rokas likums. Jo tā ir viena no lietām, kas autovadītājiem jauc gaisu,” norāda Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abašins.

No visiem pēdējos četros gados autostāvvietās fiksētajiem negadījumiem Rīgā lielākā daļa negadījumu notikusi pie tirdzniecības centriem “Spice” un “Alfa”. Tikmēr autoeksperts Oskars Irbītis uzskata, lai samazinātu sīku avāriju skaitu publiskajās stāvvietās, tajās nepieciešams izmantot tā saucamo skujiņas principu.

“Ja parasti mūsu lielveikalos ir ierīkotas stāvvietas 90 grādu leņķī braukšanas virzieni, tad var izmainīt uz 45 grādu. Jā, jāpārveido nedaudz satiksmes organizācija, bet toties varam salikt vairāk automobiļu un viņus novietot drošāk. Ir liels prieks, ka šā jautājuma risināšanā ļoti daudz organizāciju iesaistījušās, un domāju, ka tuvākajā laikā ir sagaidāmi uzlabojumi,” saka autoeksperts.

Arī aptaujātie autovadītāji ir atzinuši, ka šajās stāvvietās ir savi trūkumi un ‘skujiņas principa” lietošanai tajās būtu savas priekšrocības.

“Varēja uztaisīt kā Vācijā skujiņu veidā, tā būtu pat labāk… Nebūtu nekādi skrāpējumi, nekas… Izbrauc un brauc tālāk. Bet, kad brauc uz atpakaļ, netiec ārā. Tā viņš ir. Kaut kas labāks varēja būt,” domā Pēteris, kurš strādā būvniecības jomā.

“Noteikti šādas problēmas rodas ikdienas steigas dēļ – man vajag ātrāk. Neiecietība. Pieklājības un labās rokas princips ir jāievēro,” pauž bundzinieks Gustavs.

Ir arī citi risinājumi, kā publiskajās stāvvietās mazināt negadījumu skaitu. Labs piemērs šīs problēmas risināšanā, pēc ekspertu domām, ir tirdzniecības centri ”Akropole” un ”Ikea”. Piemēram, “Ikea” stāvvietās automašīnām paredzēts vairāk vietu nekā lielveikalos.