Autovadītāji sūdzas, ka luksoforu atslēgto zaļās gaismas pogu dēļ rodas sastrēgumi

3 komentāri
Autovadītāji sūdzas, ka luksoforu atslēgto zaļās gaismas pogu dēļ rodas sastrēgumi
PAULA ČURSKTE, LETA

Rīgā ārkārtas situācijas laikā atslēgtas gājēju luksoforu ieslēgšanas pogas, taču pēdējā laikā satiksme atkal kļūst intensīvāka un vietām pie šiem luksoforiem veidojas pat sastrēgumi. Par to sūdzas autovadītāji, bet eksperti pat saskata satiksmes drošības apdraudējumu. Kad luksofori, kam ir šāda gājēju izsaukuma poga, atsāks strādāt ierastajā režīmā?

Tipiska situācija pie gājēju luksofora – auto stāv pie sarkanās gaismas, bet neviens cilvēks pāri neiet. Marta beigās galvaspilsētā tika atslēgti visas 300 šādas luksofora izsaukuma pogas, kas atrodas 180 krustojumos un gājēju pārejās.

Atslēgšana pirms vairāk nekā mēneša tika veikta gājēju drošības dēļ, jo labāk ilgāk pagaidīt zaļo signālu nekā inficēties ar Covid-19. Taču tagad, kad ierobežojumi pamazām tiek samazināti, satiksme atkal kļūst aktīvāka, pie šiem luksoforiem sāk veidoties sastrēgumi. Sūdzības saņem arī Rīgas dome, taču pagaidām esošo kārtību atcelt neplāno.

“Ņemot vērā, ka iedzīvotāji sākuši kustēties, mobilizācija notiek, esam saņēmuši zvanus par to, ka autovadītājiem tas rada diskomfortu un neērtības, jo jāpiestāj pie katra luksofora, kur ir šāda poga, tomēr, ja tas pasargā, neredzam šobrīd iespēju atcelt šo te režīmu,” saka Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dimante.

Negribam steigties notikumiem pa priekšu, norāda Satiksmes departamentā, un šāds neērtais autovadītājiem luksoforu režīms luksoforiem saglabāsies līdz ārkārtējās situācijas beigām. Tikmēr auto eksperti uzskata, ka luksofori, kas strādā šādā automātiskajā režīmā, satiksmes plūsmu padara nevienmērīgu un pat bīstamu.

Tādējādi provocē bīstamas situācijas – nevajadzīgu bremzēšanos, liekas pārkārtošanās, no kā var rasties sadursmes.

Satiksmes intensitāte būtiski palielinās, norāda Valsts tiesu ekspertīžu biroja vecākais tiesu eksperts un speciālists auto jomā Oskars Irbītis, un rīta stundās, kā arī vakaros var just, ka šo luksoforu dēļ satiksme tiek traucēta: “Kritiskā fāze ar minimālo satiksmes daudzumu ir pāri. Ja epidemiologi atļāvuši mums tikties un atgriezties darbos, tad arī satiksmes luksoforiem jāatgriežas savā ierastajā darba režīmā. It sevišķi tas redzams, piemēram, Brīvības ielas pašā galā – Jugla, braucot ārā, Berģi…”

Vairākās vietās šādā veidā satiksmes plūsma sabremzējas nepamatoti, un eksperts uzskata, ka, ievērojot noteiktas prasības, var atjauno iepriekšējo režīmu.

“Šis ir tas brīdis, lai nekavētu šo satiksmi, mēs varam slēgt atpakaļ šos manuāli vadāmos luksoforus. Protams, jāievēro higiēnas piesardzība, piemēram, nospiest pogu ar cimdu,” norāda Irbītis.

Pēc eksperta domām, pēc šīs pašas loģikas arī ar liftiem nevarētu braukt, jo tur arī jāpieskaras pogai. Taču pagaidām izskatās, ka vismaz līdz ārkārtējās situācijas beigām, 9. jūnijam, autovadītājiem būs jāaudzina raksturs un jāstāv arī pie luksofora sarkanās gaismas pat tad, ja neviena gājēja nav.