Autovadītāji sašutuši. Digitālā tahogrāfa kartes ir lietuviešu valodā un ar Lietuvas simboliem

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

TV3 Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un dažādu problēmu risināšanā.

15 komentāri
Autovadītāji sašutuši. Digitālā tahogrāfa kartes ir lietuviešu valodā un ar Lietuvas simboliem

Ralfs ir latvietis un ar to lepojas, taču, saņemot digitāla tahogrāfa vadītāja karti, spiets justies kā Lietuvas Republikai piederīgs lietuvietis. Pat uzraksts  “vadītāja karte” ir lietuviešu valodā, un svarīgo dokumentu rotā Lietuvas Republikas simboli. Kartes otrā pusē pilnīgi visa informācija ir lietuviešu valodā.

Veicot kravu un pasažieru autopārvadājumus, šoferiem obligāti ir jābūt digitālā tahogrāfa kartei. Tā, līdzīgi kā nauda, ID, pase vai autovadītāja apliecība, aprīkota ar ūdenszīmēm un citiem drošības elementiem.

Uzsākot darbu, karte jāievada tahogrāfā, ierīcē, kas uzskaita darba, atpūtas stundas utt., un bez šīs kartes nedrīkst vadīt transportlīdzekli.

Pārvadātāji ziņo, ka šogad ar šo svarīgo dokumentu noticis kaut kas nedzirdēts. Jau vairāk nekā pustūkstotim autovadītāju izsniegtas kartes ar Lietuvas čaulu jeb ietvaru.

Kā norādīja Autotransporta direkcijas pārstāve Indra Gromule, galvenais, ka pārvadātāji varot strādāt. Karšu funkcionalitātē pilnībā atbilstot Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem. Iegansts, kālab kartes ir Lietuvas Republikas ietvarā, esot saistīts ar problēmām ar karšu iepirkumu. Izmantojot savstarpējās sadarbības iespējas ar Eiropas Savienības digitālā tahogrāfa karšu izdevējinstitūcijām, Latvija noslēgusi līgumu ar Lietuvas atbildīgo institūciju. Šā līguma ietvaros Autotransporta direkcija šobrīd izsniedz Lietuvas Republikas parauga digitālā tahogrāfa kartes, kurām ir Latvijas Republikas karšu numuri. Kartes pielīdzināmas Latvijas digitālā tahogrāfa kartēm, un viss esot likumīgi.

Tomēr autovadītāji ir sašutuši. Karte derīga piecus gadus, un visu šo laiku esot jājūtas kā Lietuvas pilsoņiem. Norāda, ka lietuviešu autovadītāji policistiem Eiropā esot pazīstami kā nedisciplinēti braucēji. Autovadītāji arī norāda, ka Lietuvā digitālā tahogrāfa karte maksājot uz pusi mazāk. Tur 35 eiro, bet pie mums gandrīz 80 eiro. Par Lietuvas parauga karti Latvijas šoferiem tik un tā jāmaksā Latvijā noteikto cenu.

Kā paskaidroja Gromule, cena saistīta ar apkalpošanu, nevis ietvaru. Latvijā pēc kartēm esot mazāks pieprasījums, tāpēc izmaksas lielākas. Esot arī citi faktori, kas nosaka cenu. Turklāt Latvija neesot vienīgā, kas izmantojusi legālo iespēju savstarpēji sadarboties ar Eiropas Savienības digitālā tahogrāfa karšu izdevējinstitūcijām. Arī pašiem lietuviešiem savulaik gadījusies ķibele, un viņi lūguši Īrijas palīdzību. (Tad vadītāju kartēs informācija gan bijusi angļu valodā.)

Iepirkums, visticamāk, noslēgšoties martā. Līdz tam mūsu šoferiem tiks izsniegtas Lietuvas Republikas parauga digitālā tahogrāfa kartes. “Bez Tabu” vaicā, vai tie autovadītāji, kam šogad izdotas kartes lietuviešu valodā, varēs tās samainīt, kad kļūme tiks labota, Autotransporta direkcijas pārstāve sola šādu iespēju izskatīt.

“Bez Tabu” vaicā arī Satiksmes ministrijas viedokli. Viņu atbilde, tā esot Autotransporta direkcijas kompetence, tālab neiesaistās, taču ministrs cer, ka iepirkums drīz noslēgsies un digitālā tahogrāfa kartēs informācija atkal būs valsts valodā.