Autoostas turpmāk Latvijā dalīs četrās komforta kategorijās

13 komentāri

Autoostas Latvijā turpmāk tiks iedalītas četrās kategorijās atbilstoši apkalpoto pasažieru skaitam. Tas nozīmē, ka autoostām, kur ir vairāk pasažieru, komforta līmenim būs jābūt augstākam, taču, kur pasažieru skaits mazs, tur komforta līmenis drīkstēs būt zemāks. Rīgas starptautiskās autoostas vadība gan šaubās, ka jaunie noteikumi panāks iecerēto mērķi.

Starptautiskā autoosta – šī autoosta ir noslogotākā Latvijā. Tā un vēl citas lielāko pilsētu autoostas Latvijā turpmāk tiks iekļautas 1. vai 2. kategorijā. Tas nozīmē, ka autoostai ir jāizpilda virkne noteikumu, kas vērsti pasažieru ērtības nodrošināšanai.

Autoostai jānodrošina, ka autobusi var brīvi manevrēt autoostas teritorijā, jābūt pasažieru platformām, jābūt informācijas stendiem un bagāžas glabātuvēm, kā arī vēl dažādām ērtībām cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

LNT uzrunātie cilvēki Rīgas autoostu vērtē atšķirīgi, daži ir apmierināti, taču ir cilvēki, kuri šo autoostu var tikai ar grūtībām dēvēt par pilnvērtīgu starptautisku autoostu. Līdz ar to pati apmeklētākā – 1. kategorijas – autoosta Latvijā pamatoti izpelnās vieglu smaidu no cilvēkiem, kuri te strādā.

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns skaidro, ka viņi vismaz reizi gadā veiks katras autoostas pārbaudi. Ar pārbaužu palīdzību iecerēts panākt, ka valsts tērēs naudu lietderīgāk – tur, kur daudz pasažieru, tur vairāk ērtību, bet tur, kur maz pasažieru – tur ērtībām tiks tērēti mazāki līdzekļi.

“Ja reiss ir maz apmeklēts pat zem 80%, zem 90% nepiepildītu reisu un valsts par to piemaksā, un, lai šīs te neizdevīgās dotācijas samazinātu, ir kategorizēts, lai šīm zemākām kategorijām izdevumi tiks samazināti,” saka Satiksmes ministrijas Autotransporta direkcijas pārstāvis Tālivaldis Vectirāns.

Piemēram, trešajai kategorijai nebūs bagāžas glabātuves, bet jau 4. kategorijā būs tikai autobusu saraksts un iekāpšanas platforma.

Rīgas starptautiskās autoostas valdes pārstāvis Jānis Briedītis norāda, ka līdz ar jaunajiem noteikumiem viņu un citu lielāko autoostu uzturēšana sadārdzināsies. Savukārt pasažieru ērtība, cerams, tikai uzlabosies.

“Diez vai šie autoostu noteikumi dos to efektivitāti, ko ir gaidījuši. Tad man jāsaka tā, būšu nekaunīgs un teikšu tā, vai mūsu dārgie ierēdņi, pilnā vārda nozīmē dārgie, gribētu, lai arī viņiem kaut ko samazinātu, domāju, ka negribētu, tad kāpēc vajag šeit uz cilvēku rēķina samazināt,” teic Briedītis.

Autoostas pārstāvis pašlaik nevar precīzi prognozēt, vai jaunie noteikumi veicinās autobusu cenu kāpumu, taču tas, ka biļetes lētākas nekļūs, var apgalvot droši. Tiek plānots, ka jauno noteikumu efekts pasažieru ērtību ziņā būs jūtams aptuveni pēc gada.