Auto eksperti: Palielinot gudro luksoforu skaitu, sastrēgumus Rīgā varētu samazināt uz pusi

2 komentāri

Uz Latvijas autoceļiem arvien biežāk tiek uzstādīti gudrie jeb adaptīvie luksofori. Tie paši seko līdzi satiksmes plūsmai, regulē to, un sastrēgumi kļūst mazāki vai pat neveidojas vispār. Īpaši ātri viedie luksofori risina šāda veida problēmas lielpilsētās. Taču pagaidām to skaits nav īpaši liels.

Detektors ir redzams virs paša luksofora, stāsta Rīgas domes Satiksmes vadības centra vadītāja vietnieks Ilgvars Lipsts. Tas skatās uz brauktuvi, un tā redzeslokā nonāk mašīnas, kas pietuvojas krustojumam. ”Īpaši gudrs detektors redz līdz 200 metru attālumam un nosaka, kāds ir attālums starp mašīnām…”

Satiksmes vadības centrā nonāk visa informācija, kas notiek pilsētā. Centra vadītāja vietnieks rāda, kas konkrēti notiek Ojāra Vācieša un Torņakalna ielas krustojumā, kur šāds luksofors tika uzstādīts šogad: “Visiem trīs virzieniem ir uzlikti videodetektori, kuriem tā saucamie rāmīši, kurus jūs redzat, kuru zona tiek noteikta, mašīna ir vai nav. Kad auto nav, tas norauj zaļo gaismu un dod ceļu tiem, kas atrodas Torņakalna ielā potenciāliem braucējiem.”

Šajā krustojumā plānos arī ielikt programmu, kas noteiks attālumu starp mašīnām. Bet pie šādiem luksoforiem jāņem vērā viena būtiska nianse. Ja jūs vēlaties, lai viedais luksofors nostrādā uz jūsu klātbūtni, jāapstājas tieši pie baltās norādītās līnijas. Tad gudrā satiksmes regulēšanas sistēma reaģēs uz jūsu automobili. Citādi viedais luksofors jūsu mašīnu vienkārši nepamanīs.

Rīgas ielās darbojas 395 luksoforu objekti. No tiem 60 ir tieši gudrie. Šo ierīču skaits kļūst arvien lielāks īpaši pēdējos divus gados. Tikmēr auto eksperti atzinīgi novērtē to esamību uz Latvijas un galvaspilsētas ceļiem.

“Tas ļoti būtiski paātrina kopējo plūsmu satiksmē. Ne tikai pa šo galveno ceļu, bet arī šķērsielās. Tas ir viens no veidiem, kā veidot tā saucamos zaļos viļņus. Ja saliekam pietiekami daudz šādu luksoforu, tad attiecīgi pielāgojoties vakara un rīta stundām, sastrēgumus ir iespējams samazināt vismaz uz pusi,” norāda auto eksperts Oskars Irbītis.

Pakāpeniski galvaspilsētā plāno šo gudro luksoforu skaitu palielināt. Tas nebūs ātri, jo nav lēti. Izmaksas vienam detektoram, lai luksoforu padarītu par viedo, ir no 1000-6000 eiro. No viedajiem luksoforiem vēl kāds labums: tas taupa mūsu degvielu un vienlaikus saudzē dabu.