Ārsti ceļ trauksmi: būtiski pieaudzis traumu skaits, braucot ar elektroskūteriem

9 komentāri

Ārsti ceļ trauksmi – šovasar būtiski pieaudzis traumu skaits, kas gūtas, braucot ar elektriskajiem skrejriteņiem. Katru nedēļu tiek savainoti vairāki desmiti cilvēku, daudziem no viņiem pēc tam ir nepieciešama ilgstoša ārstēšana.

Riska zonā – 25 līdz 40 gadus veci vīrieši, kas nereti ir alkohola reibumā un parasti traumas gūst, braucot ar nomātiem skrejriteņiem. Tie šovasar kļuvuši par sava veida taksometra alternatīvu.

“Traumas ir patiešām smagas. Es palūdzu uzņemšanas nodaļu sagatavot nelielu atskaiti par pagājušo nedēļu. 16 traumu gadījumi. Bet tie ir tikai tie, kas paši ir atzinušies, ka viņi šo skūteri vadījuši. Un deviņi no tiem ir vērā ņemami lūzumi, kas prasa ilgstošu ārstēšanu, pat ķirurģisku ārstēšanu,” saka Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts Uģis Zariņš.

Pašreiz elektroskūteris skaitās sporta inventārs, uz kuru nekāds ierobežojošais regulējums neattiecas. Lai gan ārstu vērtējumā elektroskrejriteņi sasniedz ievērojamu ātrumu, bet mazo riteņu dēļ ir diezgan nestabili. Tāpēc traumas cilvēks var gūt, pat uzbraucot uz nelielas bedrītes.

“Ar pamatskolā apgūtām metodēm mēs varam viegli noteikt, kāda kinētiskā enerģija piemīt, piemēram, 100 kg smagam ķermenim, kas kustas ar ātrumu 20 km/h. Diezgan ievērojami. Tur pat sanāk augstas enerģijas traumas rezultātā. Un tās iemaņas bieži vien ļoti virspusējas,” teic Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts.

Statistika šosezon ir graujoša. Apmēram 10-20 pacienti katru nedēļu iestājas ar traumām, kas gūtas, braucot ar elektroskūteri. Un apmēram tikpat pacientu stāsta, ka guvuši traumas, kad kāds skūtera vadītājs ir uzbraucis viņam virsū.

Skarba statistika ir arī policijai. Šogad līdz 21. augustam ir reģistrēti 52 ceļu satiksmes negadījumi ar elektroskūteriem. To rezultātā tika ievainoti 40 cilvēki. Izskatīšanai Saeimas Tautsaimniecības komisijā ir nodoti grozījumi likumā, ar kuriem elektroskrejritenis tiks atzīts par braucamrīku. Tā braucamrīka jauda nedrīkstēs būt lielāka par 25 km/h. Bet braukt ar elektroskūteri drīkstēs tikai no 14 gadiem.

“Ar šādu braucamrīku pa brauktuvi varēs braukt tikai tur, kur ir atļautais ātrums 50 km/h. Visur citur, protams, var izmantot velosipēdiem paredzēto infrastruktūru. Un tiks pielīdzināts velosipēda lietošanai, jau šobrīd velosipēda vadītājam ir paredzēta administratīva atbildība par braucamrīka lietošanu alkohola iespaidā – 34 soda naudas vienības,” skaidro Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Jāpiemin, ka skūteru traumu ārstēšana prasa valstij ievērojamus līdzekļus. Tāpēc, pēc mediķu domām, to lietotājiem būtu jānosaka civiltiesiskā atbildība. Tomēr likuma grozījumos šāds punkts nav iekļauts, jo nav paredzēta elektroskrejriteņu obligāta reģistrācija. Plānots, ka Saeima 1. lasījumā grozījumus varētu skatīt jau septembrī.
9 komentāri

Aktuālie Zebras un Auto ziņu video

"Rīgas satiksme" ievieš ar telefonu skenējamas QR kodu biļetes

"Zebra" pēta jauno veloceliņu radīto haosu Duntes ielā

"Zebra" pēta, kāpēc Jūrmalas šoseja kļuvusi bīstama

"Zebra": Bruņinieku ielā jauns risinājums velobraucējiem - ar ko jārēķinās satiksmes dalībniekiem?

Leģendām apvītais "RAF" autovilciens - no Maskavas olimpiādes līdz restaurācijai un Rīgas Motormuzejam

Latvijas pašvaldību tilti - bumba ar laika degli

"Zebra" testē: kā ir braukt ar elektrisko velosipēdu, un kādām vajadzībām tas piemērots?

"Zebra": Kaut kā ir jātiek galā ar kreisajiem pagriezieniem!

"Zebra" iepazīstina ar "ķieģeļa" radīto mistēriju uz Saulkrastu šosejas

Daudzie ūdens ceļi Rīgā tiek maz izmantoti; studenti veido laivu koplietošanas platformu

"Zebras" padomi drošākai braukšanai ar auto rudenī

“Ceļš nav spēle. Kļūdas nepiedod!” Uzsākta jauna kampaņa saistībā ar neapdomīgu braukšanu