Vai latvietis var atļauties jauno iPhone? Tirgotāja, tehnoloģiju ekspertu, ekonomista un psihologa viedoklis

0 komentāri

Vai Latvijas iedzīvotāju maksātspēja ļauj nopirkt jaunāko “Apple” ierīci un kas ir šīs intereses pamatā? Portālam Skaties.lv to skaidroja tehnoloģiju eksperti Juris Kaža un Kristaps Skutelis, ”Apple” produktu izplatītāja Latvijā ”Capital” pārstāvis Hardijs Sametis, ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš un psihologs Jānis Caics.

Jaunā ”iPhone 6” cena, kas Latvijā pašlaik ir tūkstoš eiro, nav šķērslis, lai iedzīvotāji valstī ar vidējo neto algu 750 eiro apmērā, izrādītu interesi to iegādāties.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

”Apple” jaunākie viedtelefoni ”iPhone 6” un ”iPhone 6 Plus” Latvijā ir pieejami kopš 24. septembrī. Tos Latvijā sāka tirgot veikals ”Capital”, nosakot cenu – 999 eiro. Tikmēr ”iPhone” oficiālais izplatītājs ”Latvijas Mobilais telefons” plāno jaunos ”iPhone” tirgot pēc dažām nedēļām par 699 eiro.

Juris Kaža, tehnoloģiju eksperts:
Pašlaik ap jaunajiem ”iPhone” ir sacelta tik liela ažiotāža un tracis, ka vēlme to pirkt pārtrumpo cilvēku spriestspēju par cenu un iespēju mazliet pagaidīt, lai nopirktu šo ierīci nedaudz vēlāk par mazāku naudas summu. Tāpat cilvēkiem ir dažādas finansēšanas iespējas, piemēram, var slēgt līgumu ar operatoru uz diviem gadiem un maksāt mazāku summu katru mēnesi. Tāpat pastāv iespēja, ka tie, kas dodas komandējumos uz ASV, varēs tos iegādāties par aptuveni 690 ASV dolāriem (aptuveni 533 eiro). Ņemot vērā, ka jaunā ”iPhone” cena Latvijā dažiem cilvēkiem ir teju algas apmērā, iedzīvotāju vēlme tik un tā to pirkt liecina par ļoti lielu gribu ierīci iegūt savā īpašumā. Piemēram, Ķīnā cilvēki iegādājas “iPhone” par vēl lielāku summu, jo tas kalpo kā statusa simbols.


Kristaps Skutelis, tehnoloģiju portāla ”Kursors.lv” autors:

Pašlaik, kad jaunais ”iPhone” maksā ap tūkstoš eiro, Latvijā nav daudz cilvēku, kas to varētu nopirkt. Gribētāju ir daudz, bet varētāju – maz. Tiesa gan, ”iPhone” Latvijā vēlās iegādāties arī tādi cilvēki, kuriem nebūtu jādomā par šiem produktiem. Vairumā gadījumu cilvēki pērk tos nomaksā, piemēram, slēdzot līgumu ar LMT. Es ticu, ka tas ļaus tikt pie šī telefona vairumam, kas to tīkos. Cenas ir skarbas tikai pašā sākumā, un jau pēc sešām nedēļām jaunā ”iPhone” cena būs tāda pati, kā ”Android” flagmaņiem. Kopumā šo viedtelefonu cena nav atbilstoša Latvijas patērētāju pirktspējai, taču Latvijā braukā arī ar ”premium” klases automašīnām. Cilvēkiem ir vēlme dzīvot ”pāri saviem līdzekļiem”.


Hardijs Sametis, veikala ”Capital” ”Apple” produktu līnijas vadītājs:

Lai arī Latvijā nav vērojama tāda situācija kā, piemēram, Londonā, kur cilvēki veido rindas pie veikaliem, Latvijā jauno ”iPhone” iepriekš pasūtīšana vērtējama noteikti kā liela vai pat ļoti liela. Tā daļai cilvēku savā ziņā ir dzīves stila nepieciešamība, jo iekārta tomēr ļauj paveikt to, ko citādāk varētu tikai, izmantojot datoru. Rezumējot var teikt, ka mērķauditorijas interese pēc ”Apple” viedtelefoniem ir ļoti liela.

Pēteris Strautiņš, ekonomists:
Vispārzināms ir fakts, ka Latvijas iedzīvotāju ienākumi patiesībā ir lielāki nekā ”uz papīra”. Skatoties, kādas automašīnas braukā ielās un kādas cenas ir veikalos, varam redzēt, ka Latvijā ir liela pārtikušu cilvēku daļa. Līdz ar to nav tā, ka Latvijā tikai daži var atļauties iegādāties jaunos ”iPhone”. Lai arī valstī pastāv diezgan liela nevienlīdzība, nav arī tā, ka ir tikai daži bagātie. Situāciju šeit var salīdzināt ar, piemēram, Brazīliju, kur lielākajās pilsētās cilvēki dzīvo līdzīgi kā eiropieši, taču ir arī liela cilvēku masa, kas dzīvo ”mežos”.

Jānis Caics, Baltijas Psihologu asociācija:
Ir vairāki skaidrojumi, kas mudina cilvēkus ieguldīt prāvas summas telefonu iegādē. Viena daļa ir cilvēki, kas aktīvi darbojas sociālajos tīklos, kur var redzēt, no kādas ierīces lietotājs dalās ar informāciju. Izmantojot dārgo ierīci, kas kalpo kā statusa apliecinājums un piederība kādai konkrētai cilvēku grupai, piemēram, sociālo tīklu lietotājs cer šādi uzsvērt sava viedokļa nozīmīgumu. Nereti cilvēki, kuriem nevedas komunikācija reālajā dzīvē, meklē dažādus palīgrīkus, lai uzlabotu to virtuālajā telpā. Vēl pastāv tā dēvētais ”mērkaķa fenomens” – cilvēku vēlme atdarināt citus. Tāpat var runāt par zināmu azartu, atkarību, dzenoties pēc arvien jaunas ”spēļmantiņas” un aktīvi sekojot visiem ”Apple” atjauninājumiem. Ir arī tādi cilvēki, kas pašu viedtelefonu lieto minimāli, taču svarīgi ir, lai tas kā statusa apliecinājums stāvētu uz galda, piemēram, biznesa tikšanos laikā vai sapulcēs. Tāpat to var kā statusa apliecinājumu izmantot dažādos ”burziņos”.

0 komentāri
Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas