Kā izvairīties no tā, ka Facebook nodara vairāk ļaunuma nekā labuma

2 komentāri

Lai arī kādu iemeslu dēļ tu būtu reģistrējies sociālajos tīklos, tev ir jāzina par riskiem, kas tev tur varētu uzglūnēt. Tev šķiet, ka tas ir pārspīlējums? Skaties un vērtē pats…

Mazie burtiņi noteikumos, kas liek pārdot dvēseli velnam

Der atcerēties, ka nevajag spiest visiem “logiem”, kas parādās, pogu “piekrītu noteikumiem”.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Piemēram, ja maziem burtiem rakstīts “Mums ir tiesības pārpublicēt visas tavas fotogrāfijas cilvēkiem, kuriem tās varētu būt saistošas”, visticamāk, pogu “piekrītu” nevajadzētu spiest.

Visticamāk, tieši šādu tekstu noteikumos tu nesagaidīsi, taču mācies lasīt starp rindiņām un pievērs uzmanību tam, vai tu pats/-i labprātīgi neatdod savas fotogrāfijas publiskai lietošanai.

Tā kā, visticamāk, praksē tev tomēr nebūs laika, lai izlasītu visus noteikumus uz piecām lapām, viens ieteikums ir –

sekot līdzi tehnoloģiju un citiem medijiem Latvijā un ārvalstīs, kas naski informē par dažādiem “zemūdens akmeņiem.

Lūk, piemērs: Tavi WhatsApp dati turpmāk tiks nodoti Facebook milzim! Kā no tā izvairīties?

“Ieteicamie” jeb Recommended uzstādījumi ne vienmēr ir tik ļoti “ieteicami”

Tādi sociālie tīkli kā Facebook, ir ieinteresēti, lai tavus ierakstus tajā redzētu pēc iespējas vairāk cilvēku.

Taču tas nemaz nenozīmē, ka tu vēlies, lai visi tavi ieraksti būtu publiski redzami. Lai arī sākotnējie uzstādījumi ir tādi, ka, piemēram, Facebook visi tavi ieraksti ir publiski.

Medijs Softonic iesaka pirms ieraksta publicēšanas veikt “vecmāmiņas testu”. Atbildi uz šādu jautājumu- vai ieraksts liktu smieties tavai vecmāmiņai? Ja atbilde ir “jā” – spied ierakstam “public” pieeju), ja “nē” – ļauj, lai ieraksts ir skatāms tikai draugiem. Bet, ja atbilde ir “nē, nē, nē, vecmāmiņa šokā” – varbūt šo ierakstu ļauj redzēt tikai sev pašam/-ai.

7 lietas, ar kurām tev nekādā gadījumā nevajadzētu dalīties Facebook

Atrašanās vieta

Nokavēts vilciens vai ieildzis ceļojums pa Eiropas valstīm? Pateicoties šādam publiskam ierakstam Facebook, par to uzzinās ne vien tavi draugi, draudzenes/-ga mamma, bet arī zagļi, laupītāji un citi ļauni noskaņoti tipiņi. Tehnoloģiju medijs Softonic atkārto vēlreiz jau daudziem ļaudīm sen zināmu patiesību – nu, nevajag dalīties ar šādu informāciju!

Sliktas prakses piemērs:

Turklāt dažas vietnes automātiski pievieno tavu atrašanās vietu fotogrāfijām, kuras lejuplādē tīklā. Neaizmirsti šo iespēju “atspējot”.

Personiskā informācija

Lūk, šādi darīt nevajag:

Iemesls kādēļ, šķiet, lielākajai daļai skaidrs – iespējams, ar šādu “postu” tu iegūsi dažus “like”, dažus desmitus skaudīgu domu, kas raidītas tavā virzienā, kā arī darīsi zināmu, ka mājās nebūsi zagļiem un tamlīdzīgiem nelabvēļiem. Padomiņš – paturi savu atpūtas grafiku pie sevis.

Konkursi, konkursiņi

Aizpildi šo formu un tu piedalīsies jaunā iPhone izlozē, “nošēro” šo ziņu un, iespējams, iegūsi savā īpašumā ceļojumu uz Itāliju… Šādi piedāvājumi tā vien vilina piedalīties visur, kur vien aicina sociālie tīkli. Tiesa, lai arī daudzi no šiem konkursiem patiešām ir pārdomāta godprātīgu uzņēmumu mārketinga kampaņa, kuras ietvaros var iegūt kādu vilinošu balvu, ik pa laikam parādās arī tādi piedāvājumi no uzņēmumiem, kas realitātē nemaz neeksistē, vien vēlas izkrāpt tavus datus. Padomiņš – pirms piedalies kādā konkursā, izmanto Google, lai pārliecinātos, ka šāds uzņēmums/organizācija maz pastāv!

Romantiski piedāvājumi

Neticami skaista meitene no kaimiņvalsts Lietuvas vai izskatīgs puisis no Vācijas vēlas ar tevi sazināties un “pačatot”? Pamosties, dzīve nav jaunākais romantiskais seriāls, un, visticamāk, tā ir krāpšana! Drīz vien no šīs pašas personas, ja vien izskaties pietiekami turīgs/-a, saņemsi gaudulīgu vēstuli, ka šim romantiķim pietrūkst naudiņas, varbūt vari “izlīdzēt”. Kas to lai zina, varbūt būs kāds aicinājums paņemt kādu “sms kredītu” vai kas tikpat aizdomīgs…

Uzmācīgas reklāmas

Šis punkts varbūt neattiecas tik daudz uz tavu privātumu, kā uz “apnicīgumu” un kaitīgumu tavam maciņam – tev nemitīgi tiek atgādināts, ko tu vari nopirkt eBay, 220.lv un citās vietnēs. Lai novērstu uzmācīgo reklāmu dancošanu pat tava sociālā tīkla profilu, dodies uz Facebook sadaļu “Ads” (reklāmas) un privātuma (privacy) sadaļā izslēdz iespēju, kas tiek dēvēta “Ads based on my use of websites and apps”.

Ceram, ka šīs vienkāršās patiesības noderēs tev vai kādam tev zināmam cilvēkam, kurš mazāk pievērš uzmanību savam privātumam!
2 komentāri

TOP komentāri

  • kāirtājādzīvo
    0

    kāirtājādzīvo

    i sev atgādināt, i omīti apmācīt! kāpēc gan ne!

    07.09.2016 23:53

  • ne omīte
    0

    ne omīte

    haha, nu te jau vecas patiesības apkopotas - šitais ir mazajiem tīņiem, kas iečekojas visur, pat autobusu pieturās :D

    06.09.2016 19:55

Skaties.lv e-jaunumi

Cik jauki! Tu esi pieteicies e-jaunumiem!

Skaties.lv e-jaunumi

Piesakies aktuālāko un interesantāko ziņu saņemšanai savā e-pasta kastītē!

Kas ir e-jaunumi?

Vēl par šo tēmu

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas