Viss, kas jāzina par olām un to lietošanu uzturā

0 komentāri

Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) speciālisti aicina, svinot svētkus, ievērot mērenību, baudot Lieldienu ēdienus un izvēlēties drošas aktivitātes. Lieldienās visbiežāk mielojas ar vistu dētām olām, kas ir vērtīgām uzturvielām bagāts pārtikas produkts, savukārt zosu, pīļu, strausu un citas olas tiek izmantotas vairāk kā delikatese un tikai retos gadījumos.

Taču arī šīs olas ir lielisks olbaltumvielu, A, B un D vitamīnu, arī cinka, dzelzs un antioksidantu avots.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Pētījumos ir pierādīts, ka pīļu olās ir vairāk omega-3 taukskābes nekā vistu olās. Pīļu un zosu olu baltums satur daudz olbaltumvielu, kas šīs olas padara vērtīgas.

Pērļvistu olas dzeltenums ir 1,5 reizes bagātāks ar karotinoīdiem un A vitamīnu, nekā vistu olas dzeltenums. Īpaši augsta uzturvērtība ir paipalu olām, jo tās ir bagātas ar vitamīniem un minerālvielām. Ja salīdzina vistu olas un paipalu olas, tad vienā paipalu olas gramā ir 2,5 reizes vairāk A vitamīna, 2,8 reizes vairāk B1 un 2,2 reizes vairāk B2 vitamīna kā vienā vistas olas gramā.

Turklāt strausu olas būs īsti laikā tiem, kas rūpējas par savu veselību, jo strausa olās nav holesterīna.

Atgādinām, ka pirms olu lietošanas uzturā ir jāpārliecinās, vai tās ir svaigas un nav bojātas. Neatbilstoši uzglabātas un pagatavotas olas un olu ēdieni var radīt risku saslimt ar zarnu trakta infekcijām, piemēram, salmonelozi.

Uzturā vai kā ēdiena sastāvdaļu nelietojiet jēlas olas. Olas vārot, pilnīgi iegremdējiet tās ūdenī un vāriet septiņas minūtes. Olas glabājiet tikai ledusskapī, bet ieplīsušas olas izmetiet. Ēdienus, kuru sastāvā ir olas, apēdiet tūlīt pēc to pagatavošanas.

Vienmēr pēc saskares ar jēliem produktiem un olām ar mazgāšanas līdzekļiem rūpīgi nomazgājiet rokas, traukus un darba virsmas.

Ja Lieldienu svinēšana bērnudārzos, skolās un darba kolektīvos tiek organizēta pēc svētkiem, esiet piesardzīgi – ja uz šiem pasākumiem plānojat ņemt līdzi krāsotas olas, jāatceras, ka brīvdienās nokrāsotās olas jau var būt bojātas. Uz pēcsvētku pasākumu iesakām līdzi ņemt svaigi krāsotas olas.

Tāpat svarīgi ievērot citus profilakses pasākumus, lai izvairītos no dažādām zarnu trakta infekcijām: kārtīgi mazgājiet rokas pirms ēšanas, pēc publisku vietu un tualetes apmeklēšanas, ēdiena pagatavošanas un saskares ar mājdzīvniekiem. Sekojiet, lai arī bērni kārtīgi un bieži mazgātu rokas.

Esiet fiziski aktīvi un atvēliet laiku atpūtai svaigā gaisā. Tomēr raugieties, lai Lieldienu šūpošanās ir droša un nerodas sasitumi un citas traumas, īpaši bērniem. Mazus bērnus vajadzētu šūpot šūpolēs, kam ir aizsargājošas malas, lai pasargātu bērnu no izkrišanas

0 komentāri
Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Ir pieņemts domāt, ka Ziemassvētku laikam ir jābūt mierīgākajam un klusākajam laikam gadā. Tomēr pirmssvētku periods parasti ir pilns ar steigu, simts darbiem, pirkumiem, rosīšanos virtuvē un nebeidzamiem sarakstiem. Kā iegādāties Ziemassvētku dāvanas, lai tas nepārvēršas galvassāpēs?

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas