Valsts labprātīgi maksā Rīgas Satiksmei arī pēc biļešu cenu celšanas

1 komentārs

No 1. februāra Rīgā stājās spēkā jaunie braukšanas tarifi. No 60 centiem cenu pacēla līdz 1,15 eiro. Varēja gaidīt, ka būtiski samazināsies braukt gribētāju skaits. Tomēr tā nenotika. Pilsētas un Rīgas satiksmes vadība priecājas, ka pasažieru skaits samazinājies vien par 5%. Tas ļauj uzņēmumam izkļūt no zaudējumiem. Taču biļešu cenu celšana galvassāpes rada Satiksmes ministrijai, jo valstij jāapmaksā visi braucieni invalīdiem.

Lai gan Valsts kontrole iepriekš apšaubīja Rīgas Satiksmes aprēķinu pamatotību, iebilst pret to valsts naudas devēji nevarot. Cik Rīga prasa, tik valsts arī dod. Pērn maksāti 3,5 miljoni, šogad tie ir jau 7 miljoni.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Rīgas Satiksme ir apmierināta ar biļešu cenu paaugstināšanas rezultātiem. Cilvēki brauc, budžets pildās. Veiksmes atslēga ir pasažieri, par kuriem maksā valsts un pašvaldība. To skaits šogad ir strauji pieaudzis.

Kad Rīgas dome paaugstināja biļešu cenas, gan opozīcija, gan rīdzinieki bija sašutuši, apšaubīja to pamatotību un prognozēja strauju braucēju skaita kritumu. Saērcinātie pasažieri rīkoja akcijas – solījās nebraukt un nemaksāt. Prognozes nepiepildījās. Pēc Rīgas Satiksmes datiem, braucēju skaits nav būtiski samazinājies.

Rīgas Satiksme rēķina, ka pasažieru skaits ir samazinājies tikai par 5%. Tā arī bijis prognozēts. Tomēr interesantas izmaiņas ir pasažieru struktūrā. Braucēju skaits, kas maksā eiro piecpadsmit, šogad samazinājies par gandrīz trešo daļu. Ne tikai tāpēc, ka cilvēki augstās cenas dēļ atteikušies braukt, bet tāpēc, ka līdz ar cenas pacelšanu ieviestas jaunas atlaides.

Skaties video:

Piemēram, strādājošajiem pensionāriem. Tagad 15% pasažieru ir atlaides, bet 49% brauc vispār bez maksas. Paši par saviem braucieniem maksā tikai 36% pasažieru. Atlaides un brīvbiļetes apmaksā Rīgas dome. 88 miljonu eiro dotācija Rīgas Satiksmei ir viens no iemesliem, kāpēc Rīga ir iztērējusi uzkrājumus, izpārdod īpašumus un ceļ nodokļus.

Vislielākās pārmaiņas redzamas I un II grupas invalīdu atlaižu izmantošanā. Strauji pieaudzis braucienu skaits. Par 600 tūkstošiem jeb 12 procentiem. Pērn reģistrēti 4,8, bet šogad 5,4 miljoni invalīdu braucienu. Par I un II grupas invalīdu braucieniem maksā valsts. Līdz ar biļetes cenas dubultošanos dubultojas arī valsts dotācija. Pērn tā bija 3,5 miljoni eiro, šogad ap 7 miljoniem.

Izskaidrojuma, kāpēc par 600 tūkstošiem pieaudzis braucienu skaits, nav arī pašiem invalīdiem. “Vismaz tas, ko mēs zinām, ka nav nekādas reformas veiktas, vai sociālas izmaiņas, atklāti jauni aktivitāšu centri, uz kuriem cilvēkiem ir jābrauc. Vismaz par tādu procentu daudzumu, kas ir minēts, nezinām nevienu,” teic invalīdu un viņu draugu apvienības Apeirons valdes priekšsēdētājs Ivars Balodis.

Par valsts dotāciju invalīdu braucieniem atbild Autotransporta direkcija. Tai arī jākontrolē maksājumu pamatotība. Arī viņiem nav izskaidrojuma pieaugumam. Ciparus direkcija neapšauba, jo pieaugums reģistrēts gan braucieniem ar e-taloniem, ko elektroniski uzskaita Rīgas Satiksmes meitas uzņēmums Rīgas Karte, gan saņemot brīvbiļeti pie transporta līdzekļa vadītāja. Apspriestas iespējas, kā samazināt valsts izdevumus, taču risinājuma nav.

Samazināt izmaksas, apstrīdot Rīgas domes tarifu, arī neesot direkcijas varā. Pērn šaubas par brauciena pašizmaksā iekļautajiem izdevumiem izteica valsts kontrole. Kontrolieri paziņoja, ka uzņēmumā nelietderīgi iztērēti 16 miljoni eiro, kas iekļauti brauciena cenā. Martā vēl amatā esošais satiksmes ministrs Anrijs Matīss solīja, ka direkcija pārbaudīs tarifa pamatotību.

Tagad nu jau bijušais ministrs saka, ka tas nav Satiksmes ministrijas pienākums. Autotransporta direkcija varot vērtēt tikai, vai biļetes cenā netiek iekļautas izmaksas, kas neattiecas uz pārvadājumiem, un to, vai uzņēmums dotāciju neizmanto citiem mērķiem.

Pensionāriem izdevīgo, bet nodokļu maksātājiem dārgo atlaižu sistēmu Rīgā 2010. gadā sāka ieviest Partija Saskaņa. Lēti vai bezmaksas sabiedriskie pakalpojumi plašām sabiedrības grupām ir iedarbīgs instruments, kā noturēties pie varas. To izmanto autoritāri režīmi, vai lēti populisti, īpaši bijušajās padomju bloka valstīs. Tā tas ir gan Krievijā, gan Baltkrievijā. Soli tālāk ir gājusi Tallina. Tur Saskaņai idejiski radniecīgās Centra partijas līderis, pilsētas mērs Edgars Savisārs bezmaksas transportu 2013. gadā ir ieviesis visiem pilsētniekiem.

1 komentārs

TOP komentāri

  • Raimonds Cellers
    0

    Raimonds Cellers

    TAS JAU BIJA SAPROTAMS ,KĀRTĒJA NAUDAS ATMAZGĀŠANAS LIETA.IR TĀDS TEICIENS,JA KĀDAM IR NAUDA ,TAD IR JĀIZDARA VIS LAI TO NAUDU ATŅEMTU,GODĪGI NEGODĪGI T AS JAU IR TEHNISKS JAUTĀJUMS.

    30.11.2015 19:54

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl par šo tēmu

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas