Slikti izgaismoto gājēju pāreju dēļ Rīgā pēdējos gados cietuši simtiem cilvēku 

3 komentāri

Rudens, ziema un agrs pavasaris ir laiks, kad būtiski aug cietušo un bojāgājušo gājēju skaits. Pagājušais gads Rīgas ielās bijis īpaši asiņains. Pēc Nekā personīga lūguma Ceļu policija apkopoja gājēju pārejas un krustojumus, kur pēdējo triju gadu laikā sabraukti cilvēki. Saraksts ir garš. Vietās, kur bojāgājušo un cietušo skaits bijis vislielākais, Nekā personīgi pārliecinājās, ka gājēju pārejas ir tumšas un autovadītāji gājējus nepamana.

Galvaspilsētā par gājēju pāreju uzturēšanu, labiekārtošanu, apgaismojumu ierīkošanu atbild Rīgas domes Satiksmes departaments. Amatpersonas uzskata, ka dara savu darbu labi un pie cietušo skaita pieauguma nav vainojamas. Rīgā uz pārejām, kur gājējiem būtu jābūt drošiem, ka visi ir parūpējušies, lai viņi varētu sveiki un veseli šķērsot ielu, pagājušajā gadā cietis vismaz viens cilvēks dienā – kopā 389. Savukārt 12 gājēji uz pārejām notriekti un miruši.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Bojā gājušo skaits uz gājēju pārejām:
2012. g. – 12
2013. g. – 10
2014. g. – 12

Ievainoto skaits uz gājēju pārejām:
2012. g. – 312
2013. g. – 312
2014. g. – 389

Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis skaidro: ”Protams, ir kaut kur kaut kādi pozitīvi momenti, kur ir izgaismotas un ir kaut kādas brīdinājumu zīmes, bet, lai teiktu, ka šis darbs ir izdarīts un tas ir… Un vairs tur nav ko uzlabot – tā gan es negribētu teikt.”

Pērn uz visām Rīgā esošajām 952 gājēju pārejām gājēji cietuši 389, bet bojā gājuši – 12 cilvēki!

Lielākā daļa gājēju pāreju, kur cietuši vai miruši cilvēki, ir tumšas. Par apgaismojuma ierīkošanu tāpat kā par ceļu stāvokli, remontiem un plāniem nākotnē, arī cik pareizi un racionāli tērēt naudu ceļu infrastruktūrai, atbild Rīgas domes Satiksmes departaments. Tā darbu uzrauga transporta komiteja. Domes atbildīgie uzskata, ka darbu dara labi un gājēji var justies droši.

Foto: LETA

Foto: LETA

Nekā personīga: Bet, vai tā ir kaut kāda departamenta atbildība arīdzan, ja ir gājēju pārejas, kur ir slikta redzamība, un tur iet bojā cilvēki, un ir diezgan daudz cietušo. Kāda ir jūsu atbildība par to?
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora p.i. Vitālijs Reinbahs: Zināt, es nevaru komentēt lielu bojā gājušo skaitu, jo man tāda cipara nav, jo, cik es zinu, mēs pētījām viss gājēju parejas, un, kur bija tāda statistika, tur šī te gājēju pāreja tiktu nomainīta pret regulējamu.

 

Foto: LETA

Foto: LETA

RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks: Mēs nevaram regulēt katru gājēju pāreju, jo faktiski tad kustība pilsētā apstāsies.
Nekā personīga: Bet apgaismojumu normālu uzlikt?
Vadims Baraņņiks: Apgaismojumu… Galvenos problēmpunktos apgaismojums ir uzstādīts. Pērējos mēs uzstādām gan luksoforus, gan, kur nepieciešams – apgaismojumu, bet pats par sevi apgaismojums nerisina problēmu.

 

Foto: LETA

Foto: LETA

Nekā personīga: Jūsuprāt, būtu labi, ja pārsvarā visām gājēju pārejām būtu papildu apgaismojums?
CSDD direktora vietnieks Ģirts Rorbaks: Tam ir jābūt. Tam ir jābūt. Apgaismojums – tas ir viens no izšķirošajiem faktoriem, lai vadītājs laikus varētu pamanīt gājēju.
Nekā personīga: Bet ja nav?
Ģirts Rorbaks: Jāieliek tajā uzlabojumu rindiņā varbūt augstākā rangā, nekā viņš ir šobrīd.

Rīgas domei plāni ielu sakārtošanai esot, un to sagatavošanā piedalījusies ceļu policija un CSDD. Traucējot naudas trūkums, kas atvēlēts satiksmes drošībai. Atbildīgie taisnojas, ka darbi prasot arī ilgu laiku. ”Jāņem vērā, ja nav izstrādāts projekts, tad viens gads projektam un viens gads… viena būvniecības sezona, un mēs rīkojam luksoforu. Uzstādinām luksoforu. Bet tikai pērn mēs uzstādījām 28 luksoforus tieši šādās vietās. Tā kā mēs rīkojāmies,” tā Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora p.i. Vitālijs Reinbahs.

Tabulu ar detalizētu informāciju par ceļu satiksmes negadījumiem un bojāgājušajiem un savainotajiem uz gājēju pārejām var atrast šeit!

Satiksmes departamentu Rīgas domē vada Vitālijs Reinbahs. Viņš departamentā dažādos amatos strādājis vairākus gadus. Kad vadīja pasažieru pārvaldi, kādai privātfirmai ļoti paveicās atpirkt Rīgas satiksmes vecos autobusus un uzreiz tos iznomāt Reinbaha māsīcas vīra – Rēzeknes mēra – vadītajai pašvaldībai.

Pirms diviem gadiem departamentu kratīja KNAB. Bija radušās aizdomas, ka kāds par labvēlīgu lēmumu pieņemšanu kā kukuli prasījis regulāri iemaksāt naudu Saskaņai draudzīgajai Rīgas satiksmes arodbiedrībai LABA. Reinbahs un arodbiedrības vadītājs Raimonds Gailis lietā kļuva par aizdomās turētajiem. KNAB apstiprina – izmeklēšana turpinās.

Foto: LETA

Foto: LETA

Nekā personīga: Jums arī tajā lietā kaut kāds statuss piemērots?
Arodbiedrības LABA valdes priekšsēdētājs Raimonds Gailis: Statuss palicis tas pats.
Nekā personīga: Kāds jums ir statuss?
Raimonds Gailis: Aizdomās turētais. Bet vairs netieku turēts aizdomās par kukuļņemšanu.
Nekā personīga: Par ko tad?
Raimonds Gailis: Par citiem sīkumiem. Es sapratu, ka KNAB vajadzīgs šo lietu uzturēt, un formāli ir par pārkāpumiem grāmatvedībā.

Vitālijs Reinbahs kādu laiku pastrādāja par departamenta biroja vadītāju, un novembrī Rīgas mērs Nils Ušakovs viņu iecēla atbildīgajā amatā par Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītāju.

Nekā personīga: Attiecībā uz to nesmukumu ar KNAB. Pirms diviem gadiem bija tāda lieta, ka tika saistīts arī jūsu vārds. Kādā stāvoklī tā lieta šobrīd ir, un kāds statuss jums ir tajā lietā?
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora p.i. Vitālijs Reinbahs: Mans statuss – aizdomās turamais. Bet visi ierobežojumi, kas bija piemēroti tolaik, visi tika atcelti.
Nekā personīga: Tad šis statuss jums neliedz ieņemt šo amatu?
Vitālijs Reinbahs: Protams, šis te statuss manā izpratnē ne par ko neliecina. Nebija ne tiesas. Nekas.
Nekā personīga: Kāpēc jūs esat pienākumu izpildītājs?
Vitālijs Reinbahs: Nu tas jums jāpaprasa manējai vadībai.
Nekā personīga: Rīgas mēram?
Vitālijs Reinbahs: Mana vadība tiešā vadība ir transporta komitejas priekšsēdētājs.

”Es neredzu tur problēmu, jo faktiski, cik es saprotu, viņam nav liegts pildīt šo amatu, un viņa darba kvalitāte pilnībā apmierina,” skaidro RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks.

Satiksmes departamenta lielajos iepirkumos pēdējos gados uzvar noslēgts uzņēmumu loks. Pirms mēneša pie līguma par Rīgas ielu uzturēšanu turpmākos piecus gadus par 124 miljoniem eiro tika vairāku uzņēmumu apvienība. Starp tiem arī ilggadēja ātro palīdzību iznomātāja Adigjozala Mamedova Ceļu pārvalde. Luksoforu uzstādīšanas un apkopes ilggadējs monopolists SIA Rīgas luksofors Ziemassvētkos ieguva 3,5 miljonus eiro vērtu (3 544 956 eiro) līgumu līdz 2019. gadam.

Arī uzņēmums Ļ-KO izpelnījies Satiksmes departamenta uzticību. Pēdējos dažos gados Ļ-Ko Rīgas domes konkursos ieguvusi 4,6 miljonus eiro (4 651 097 eiro ). Pasūtījumi, kas tieši ietekme gājēju drošību – arī gājēju pāreju ierīkošana.

Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora p.i. Vitālijs Reinbahs: Zināt, visi tie konkursi tiek uzraudzīti no Iepirkumu uzraudzības biroja puses, un īstenību, ja pat es nevaru pašlaik komentēt – tā ir sakritība vai kas, bet, ja ir dokumentāli un finansiāli, tas ir visizdevīgākais pašvaldībai piedāvājums, tad, protams, uzvar tā firma, kura to garantē.
Nekā personīga: Tad tā ir sakritība? Viņi tikai piedāvā labāko cenu?
Vitālijs Reinbahs: Protams.

Salīdzinot ar agrajiem deviņdesmitajiem, satiksmes drošība ir uzlabojusies. Tolaik uz ceļiem gadā mira virs 900 cilvēku. Šobrīd ap 170-200. Policija iesaka pie sasniegtā neapstāties. Īpaši Rīgā. Un būt piesardzīgiem.

Foto: LETA

Foto: LETA

Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis: Katra – gan cilvēka dzīvība, gan cietušais cilvēks – tā ir traģēdija, un jādara viss, lai to samazinātu līdz nullei.
Nekā personīga: Jautājums – vai tiek darīts viss. Un vai pietiekami aktīvi?
Normunds Krapsis: Nav viss izdarīts. Ja reiz būtu izdarīts viss tik labi, diez vai jūs mani intervētu. Statistika rāda, ka ir šie negadījumi un pie tā jāpiestrādā.

 

3 komentāri

TOP komentāri

  • zinošs
    +1

    zinošs

    Pirms jeb kāda veida datus publicēt, vajadzētu iemācīties šos datus analizēt. Statistika, kuru Jūs esat publicējuši, nav par gājēju pārejām Rīgā.

    09.03.2015 13:37

  • Cerams turpinājums sekos
    0

    Cerams turpinājums sekos

    Noskatotījos raidījumā Nekā Personīga par gajēju pāreju stāvokli Rīgā , pašu žurnālistu gandrīz vai nenotrieca uz Augusta Deglava ielas 52 gājēju pārejas, interesanti būtu izlasīt citu personu viedokļus par šo gājēju pāreju un CS Negadījumiem par 2014 gadu septembri, oktobri , novembri un decembri uz šīs gājēju pārejas. Cerams ka nebūs jāgaida gads vai divi kā teica raidījumā lai uzlabotu gājēju pāreju stāvokli. Cermas tas tiks izdarīts pēc iespējas ātrāk. Cerams.

    09.03.2015 18:37

  • Ušakovs vainīgs
    0

    Ušakovs vainīgs

    Tam mēslam būtu jādemisionē.

    09.03.2015 02:04

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Ir pieņemts domāt, ka Ziemassvētku laikam ir jābūt mierīgākajam un klusākajam laikam gadā. Tomēr pirmssvētku periods parasti ir pilns ar steigu, simts darbiem, pirkumiem, rosīšanos virtuvē un nebeidzamiem sarakstiem. Kā iegādāties Ziemassvētku dāvanas, lai tas nepārvēršas galvassāpēs?

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas