Matīss plāno iepazīties ar jauno Krievijas dzelzceļa vadītāju; Gatavs skaidrot arī Magoņa arestu

0 komentāri

Pēc pēkšņās Krievijas dzelzceļa šefa un viena no krievu pasaules ideoloģijas veidotāja Vladimira Jakuņina demisijas kā iespējamie nozīmīgā uzņēmuma vadītāji tika saukti virkne augstu amatpersonu, taču par prezidentu negaidīti iecelts Krievijā mazpazīstams transporta nozares ierēdnis Oļegs Belozjorovs. Ar viņu drīzumā plāno tikties Latvijas satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Krievijas dzelzceļš ir milzīga impērija ar miljonu strādājošo un simtiem miljardu eiro apgrozījumu. Uzņēmumu dāsni dotē valsts, ļaujot turēt zemas cenas gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem. Milzīgās dotācijas ir nu jau bijušā uzņēmuma prezidenta Vladimira Jakuņina nopelns.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Jakuņins ir prezidenta Putina tuvāko personu lokā. Abi ir dienējuši VDK, un abi ir no Pēterburgas. Jakuņins ir viens no septiņiem vasarnīcu kooperatīva Ozero biedriem, kas kopā ar Putinu 1996. gadā Ļeņingradas apgabalā pie Komsomoļskas ezera izveidoja ekskluzīvu ciematu. Kad Putins kāpa pa karjeras kāpnēm Maskavā, karjera un labklājība auga visiem kooperatīva dalībniekiem, arī Jakuņinam.

Viņš tiek uzskatīts arī par vienu no Krievu pasaules ideoloģijas līdzautoriem. Jakuņinam ir amati dažādās sabiedriskās organizācijās, un tās visas ir saistītas vai nu ar Krievu pasaules idejām, vai pareizticīgo baznīcu. Kopš 2010. gada Jakuņins ir organizācijas Ruskij Mir padomē.

Andrejs Koļesņikovs, Maskavas Kārnegī centra Krievijas iekšpolitikas programmas vadītājs:

Bez šaubām, viņš ir viens no šā režīma pīlāriem. Viņš ir viens no cilvēkiem, kas formulēja šā režīma ideoloģiju. Viņš ir idejiski ļoti tuvs Putinam un šim ideoloģiskajam pareizticīgo čekistu atzaram. Kur apvienojas nostalģija pēc PSRS, nacionālradikāla pareizticība, konspiroloģija, antirietumniecisks noskaņojums. Tas viss viņā bija, un es esmu pārliecināts, ka viņš ieguldīja savu pienesumu kopējā kasē.

Viena no Jakuņina lomām Krievu pasaules izpausmēs bija sakaru uzturēšana ar prokrieviskajām partijām Rietumos. Jakuņins ir līdzpriekšsēdētājs asociācijā Franču-krievu dialogs. Organizācijas otrs vadītājs Tjerī Mariani ir Francijas parlamenta deputāts, kurš šovasar izcēlās ar Krimas apmeklēšanu un atzīšanu par Krievijas sastāvdaļu. Par Jakuņina dāsnumu liecina arī skandāls Igaunijā. Igaunijas dienests Kapo 2010. gadā atklāja, ka Tallinas mērs, prokrieviskās Centra partijas līderis Edgars Savisārs viņam lūdzis trīs miljonus eiro vēlēšanu kampaņai. Jakuņins piekritis pusotram miljonam. Kad viss jau bija sarunāts, pēc drošībnieku iejaukšanās Savisārs darījumu apturēja un taisnojās, ka nauda prasīta pareizticīgo Baznīcas būvniecībai.

Tomēr situācija Krievijā ir mainījusies un līdzšinējie nopelni viņu neglābj no amata zaudēšanas. Krievijas ekonomika ir saļodzījusies, Putins vairs nevar segt Jakuņina vadītā dzelzceļa zaudējumus.

Konstantīns Gaze, Biznesa žurnāla Forbes komentētājs Krievijā:
Vienkārši Krievijas finanses tādu kā Jakuņins vairs nevarēja atļauties. Valsts ir palikusi nabadzīgāka, naudas ir palicis mazāk. Krievijas dzelzceļš ir ļoti svarīgs infrastruktūras monopols. Jakuņins katru gadu palielināja subsīdiju pieprasījumus no budžeta. Nākamajam gadam Jakuņins pieprasīja 140 miljardus rubļu papildus. Viņš ir pārāk dārgs prieks Krievijai.

Brīvo amatu prognozēja virknei citu augstu dzelzceļa un valdības amatpersonu, tostarp transporta ministram Maksimam Sokolovam. Putins izlēma tajā iecelt mazpazīstamo 46 gadus veco Oļegu Belozjorovu, kurš līdz šim vairākus gadus bija viens no sešiem transporta ministra vietniekiem.

Lai gan Belozjorovs tiek uzskatīts par Medvedeva komandas cilvēku, Krievijas presē minēts, ka amatu viņš ieguvis, pateicoties uzņēmējiem, brāļiem Rotenbergiem, kas savu ietekmi audzējuši, pateicoties saitēm ar Putinu. Belozjorova uzdevums būs sakārtot Krievijas dzelzceļu, samazināt izdevumus, taču saglabāt zaudējumus nesošos pasažieru pārvadājumus.

Andrejs Koļesņikovs, Maskavas Kārnegī centra Krievijas iekšpolitikas programmas vadītājs:
Es šaubos, vai Belozjorovs varēs pieņemt kādus lēmumus, pamatojoties uz biznesa loģiku. Tāpat kā diez vai Jakuņins varēja pieņemt lēmumus, pamatojoties uz biznesa loģiku, attiecībā uz citām valstīm, turklāt vēl uz pierobežas, turklāt tādām, kas ietilpst Putina ļaunuma asī – Baltijas valstīm, Poliju, Gruziju. Tātad, ja kādi lēmumi tiks pieņemti, tad tie nebūs Belozjorova, bet augstāka līmeņa, un tiem būs politisks raksturs.

Latvijas dzelzceļa nozarei ar Jakuņina nomaiņu paveicās. Bijušajam Latvijas dzelzceļa šefam Uģim Magonim bija ciešas attiecības ar Jakuņinu. Pēc Magoņa aizturēšanas parādījās ziņas, ka Jakuņins ir apņēmies organizēt dzelzceļa remontu Latvijas virzienā, kas traucētu tranzīta plūsmai uz Latviju.

Konstantīns Gaze, Biznesa žurnāla Forbes komentētājs Krievijā:
Cik es zinu, stāsts par remontdarbiem ceļos uz Latviju patiešām ir reāli, viņš tiešām gatavojās to darīt. Tas izsauca neapmierinātību Kremlī. Varbūt tas bija pēdējais piliens, iespējams – nē. Kā zināms, visas ārpolitiskās lietas ir Putina prerogatīva. Apstādināt tranzītu caur Latviju, pietiekoši nozīmīgu, bez komandas no Kremļa ir pašdarbība. Šo tematu Maskavā apspriež, ne plaši, bet apspriež. Šeit biežāk runā par Jakuņina apetīti, cik naudas viņš gribēja no budžeta, bet Latvijas temats arī ir.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss noraida šos pieņēmumus. Viņš arī plāno tuvākajā laikā doties uz Maskavu skaidrot, ka Magoņa aizturēšanai nav politisku zemtekstu. Tur viņš cer iepazīties arī ar jauno Krievijas dzelzceļa priekšnieku.

Anrijs Matīss, satiksmes ministrs:
– Es braukšu un runāšu gan ar transporta ministru, gan tikšos ar Krievijas dzelzceļa vadītāju, citiem speciālistiem un centīšos skaidrot situāciju tā, lai paskaidrotu, ka arī šim gadījumam, kas Latvijā noticis, nav nekāda politiska zemteksta.

Nekā Personīga: Vai ir bijušas tādas aizdomas?

– Nu dažādas runas klīst. Un es gribētu tiešām visu industriju, nozari nomierināt.

Ar jauno Krievijas dzelzceļa vadītāju kādi ir bijuši kontakti, kas viņus uztur un kādas būs tālāk?

– Es personīgi neesmu ar viņu ticies, cik man zināms, Latvijas dzelzceļa vadība nav ar viņu tikusies. Viņš ir bijis Krievijas transporta ministra vietnieks un līdz ar to Krievijas transporta ministrs Sokolova kungs solīja man sapazīstināt ar viņu.

Skaties video!

0 komentāri
Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl par šo tēmu

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas