Mafijas laiki atgriežas? Rīgas domes mēģinājums sakārtot nozari izraisa “takšu karus”

1 komentārs

Šīs nedēļas sākumā nezināmi ļaundari aizdedzināja trīs Baltic Taxi automobiļus. Vēl viena automašīna mīklainos apstākļos sadega pagājušajā nedēļā. Sabojātas ne vien firmas automašīnas, bet arī blakus esoši braucamie. Vainīgie nav noskaidroti, taču policija uzskata, ka to nevar saukt par “takšu kariem”. Ne arī par organizēto noziedzību.

Naktī uz pirmdienu stāvlaukumā Krustabaznīcas ielā sadega trīs Baltic Taxi automašīnas. Lai gan ļaundari nav noķerti, uzņēmums ir pārliecināts, ka to paveikuši konkurenti.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Taksometru tirgū ir milzīga konkurence. Uz ielām Rīgā strādā 2200 automašīnas. Cenas ir zemas, zemākas par pašizmaksu. To izdodas panākt, nemaksājot nodokļus. Pēc ieņēmumu dienesta aplēsēm, nodokļus maksā mazāk par 20% firmu.

Lielākā zelta bedre ir Vecrīga. Te apgrozās ārzemnieki un iereibuši uzdzīvotāji, kas maksā, nerēķinot līdzi katru centu. Cenas Vecrīgas ielās dežurējošajiem “takšiem” ir divreiz lielākas nekā, piemēram, lētākajām Pandas mašīnām. Par iekāpšanu Vecrīgas “takši” prasa 2 eiro 13 centus, par vienu nobraukto kilometru – ap 70 centus.

Kartību te regulē Vecrīgas taksistu pašu izdomātie likumi. Pasažierus uzņemt drīkstot tikai tie “takši”, kas pastāvīgi atrodas vecpilsētā. Arī taksometru stāvvietās var atrasties tikai savējie. Atpazīstamo takšu zīmolu mašīnas uz ielām un pieturās te pasažierus negaida. Rīgas taksometru parka, Baltic Taxi vai Lady Taksi atbrauc, izlaiž klientu un dodas prom. Tās neņem pasažierus, pat ja tie laužas iekšā tukšā mašīnā. Šo firmu bizness Vecrīgā aprobežojas tikai ar izsaukumu apkalpošanu. Tāda ir nerakstīta vienošanās.

Šāda kārtība valdīja līdz gada sākumam. Februārī Rīgas domes ieviesa īpašas licences Vecrīgai. Bez 300 eiro vērtās licences Vecrīgai nedrīkst pat tuvoties – klientus nedrīkst ievest vecpilsētā, arī Krasta iela ir slēgta.

Firmai Baltic Taxi jaunievedums izmaksāja gandrīz 50 000 eiro. Lai samazinātu izmaksas, pirms pāris gadiem katras mašīnas taksistiem reģistrēta sava firma. Tagad katrai no tām bija jāpērk Vecrīgas licence. Lai atgūtu iztērēto, zaļajiem “takšiem” bija jāsāk darboties aktīvāk arī Vecrīgā un jāpārkāpj nerakstītie likumi. Tieši tas varētu būt ticamākais iemesls automašīnu dedzināšanai, uzskata uzņēmumā.

Jānis Naglis, Baltic Taxi konsultants:

Tāpēc dzīve spieda šādu soli spert un maksāt šīs robežas. No otras puses, mēs teicām, ka mēs momentāni atradīsimies Vecrīgā, savukārt Rīgas institūti nodrošinās vispārējo drošību. It kā viņa ir ļoti labi pārskatāma, bet ne jau viņi tās savas trakulības taisa tur uz vietas. Jā bija jau mums pirmā nedēļa, intensīvi sākām braukt no 1.marta iekšā. Vecrīgā. Intensīvā kustība sākās un ir vairāki incidenti bijuši.

Jeļena Dzikeviča, RD Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšniece:

Kā izriet no preses, publicētās informācijas, tad nu es sapratu, ka visi tie gadījumi ir notikuši kaut kādā privātajā teritorijā. Respektīvi ne pilsētā. Līdz ar to mēs neuzskatām, ka šie gadījumi būtu saistīti ar tirgu. Mēs nesaskatām, ka tā ir tieši pilsētas problēma, regulējot vieglo taksometru pārvadājumus pilsētā.

Parasti labi informētie Vecrīgas taksisti noliedz, ka kaut ko zinātu par Baltic Taxi nedienām. Nekādu konfliktu Vecrīgā neesot.

Sīki, nepatīkami uzbrukumi zaļajiem “takšiem” notiek ik pa laikam. Nolauzti spoguļi, sadurtas riepas, nobloķētas mašīnas. Arī ar auto dedzināšanu uzņēmums ir saskāries iepriekš. 2014. gadā nodedzinātas piecas automašīnas. Lieta joprojām ir izmeklēšanā, vainīgie nav atrasti. Toties pērn ir aizturētas četras personas par riepu duršanu un stiklu sišanu.

Foto:

Andrejs Sozinovs, Rīgas reģiona Kriminālpolicijas priekšnieks:

Gada laikā par to, pēc pēdējām mūsu aktivitātēm kad mēs aizturējām cilvēkus kas dūra riepas, sita logus, paštaisītas ierīcītes lika zem riteņiem citiem šoferiem, noķeršanas vis bija klusu. Mēs arī periodiski tai situācijai sekojam, kas notiek tieši arī Vecpilsētā, kur tā cīņa par klientu ir vis tāda asāka, līdz šiem notikumiem informācijas, ka tur kaut kādas nesaskaņas, nebija. Toreiz kā mēs konstatējām, tās bija vairāk nekā tādas organizētas teiksim kaut kādas pretdarbības, bet gan atsevišķu taksometru šoferu vai tādu mazu draugu loku savstarpēji nerakstītu likumu aizstāvēšana. Tā nozare bija nesakārtota gan 14, gan 15 gadā un ja nemaldos viņa līdz šim brīdim vēl nav sakārtota arī 16 gadā.

Rīgas domei ir idejas, kā sakārtot takšu biznesu Rīgā. Šogad ieviestās Vecrīgas licences esot pirmais solis, jo tieši par Vecrīgas taksometriem no ārvalstu tūristiem saņemts visvairāk sūdzību. Tāpat iecerēts sakārtot taksometru stāvvietas.

“Šobrīd ir ļoti milzīga problēma, ka mēs nevaram kontrolēt situāciju ar taksometru stāvvietu izmantošanu. Šobrīd pašvaldībām nav tiesības noteikt taksometru stāvvietu lietotāju. Līdz ar to viens no mūsu priekšlikumiem Satiksmes ministrijai bija deleģēt un pilnvarot pašvaldības, izvēlēties taksometru stāvvietu lietotājus un īstenībā mūsu priekšlikums bija atbalstīts. Mēs plānojam, ka tā varētu būt izsole,” saka RD Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšniece.

Lielās taksometru kompānijas no valsts pieprasa ēnu ekonomikas izskaušanu, jo nodokļu nemaksātāji kropļo konkurenci. Tas spiež arī legāli strādājošos meklēt iespējas ieekonomēt uz nodokļiem. Teju vienīgā kompānija, kam šoferi ir darbinieki, nevis apakšuzņēmēji ir Rīgas taksometru parks.

Anita Pakalniece, AS Rīgas taksometru parks komercdirektore:

Es pati skaitīju Rīgā. Es paņēmu alfabētiskā kārtībā pirmos 50. Cik viņi maksājuši nodokļos pa 2014.gadu, cik ir apgrozījums un sanāca tāds diezgan smuks cipars, neskaitot mūs un zaļos, es atvainojos, es tā saucu Baltic Taxi, tātad – vidējais apgrozījums uz vienu mašīnu ir 15,77 eiro. Tas ir mēnesī. Mēs strādājam vienā sektorā ar Baltic Taxi mums ir ap 3000 apgrozījums. Te vispār par konkurenci nav ko runāt. Tas ir uzrādītais apgrozījums, protams.

Gan Baltic Taxi, gan Rīgas taksometru parka vadība uzskata, ka labākais risinājums, lai ierobežotu nodokļu nemaksāšanu, būtu patenta maksas ieviešana. To maksātu takšu vadītāji un tajā būtu iekļauti arī nodokļi un sociālie maksājumi.

“Tā nav tāda maksājumi, kas būtu plaši izplatīti, bet pēc reālās situācijas, es saprotu, ka 2700 taksometrus mēs nesadzīsim darba attiecībās. Un nepiespiedīsim viņus uzrādīt apgrozījumu, tāpēc šis modelis, šajā situācijā, es nesaku, ka tas ir baigi ideāls, baigi pareizs salīdzinot ar Eiropas attīstītākajām valstīm, bet šobrīd mums nozarē strādājošajiem tas liekās vispieņemamākais,” norāda Pakalniece.

Ja izdotos piespiest visus taksometrus maksāt nodokļus, samazinātos dempings un negodīgā konkurence. Pakalpojums kļūtu kvalitatīvāks. Taču, visticamāk, arī dārgāks.

Skaties video!

1 komentārs

TOP komentāri

  • inga
    +1

    inga

    varbūt paši ar dedzina.kāpēc citiem nededzina? neiet tik labi un var dabūt apdrošināšanu?!

    14.03.2016 01:03

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Ir pieņemts domāt, ka Ziemassvētku laikam ir jābūt mierīgākajam un klusākajam laikam gadā. Tomēr pirmssvētku periods parasti ir pilns ar steigu, simts darbiem, pirkumiem, rosīšanos virtuvē un nebeidzamiem sarakstiem. Kā iegādāties Ziemassvētku dāvanas, lai tas nepārvēršas galvassāpēs?

Preces vai dāvanu kartes – kura ir labākā dāvanu izvēle?

Preces vai dāvanu kartes - kura ir labākā dāvanu izvēle?

Dāvanas izvēlēties nekad nav vienkārši. Jo ļaunāk, ja tas ir kļuvis par pienākumu. Ziemassvētku laiks ir neizbēgams dāvināšanas (un arī saņemšanas) laiks, kas nozīmē – ir jāmeklē un jāpērk dāvanas! Tomēr, ja šis process kļūst par tukšu pienākumu, tas var sagādāt nevajadzīgu stresu un pat negatīvas emocijas. Katru gadu viens un tas pats… Ja tā ir noticis – šogad vajag censties paskatīties uz dāvanu meklēšanu un gatavošanu pavisam citā gaismā! Lasi tālāk un uzzini – kā!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas