Krievijas propagandas kanāli Latvijā kļūst aizvien izplatītāki

0 komentāri

Rēzeknes novads atrodas tieši Latgales vidū. Pilsētā vairāk dzīvo krievi, baltkrievi, poļi un ukraiņi. Mazajos ciemos un pagastos vairāk par pusi iedzīvotāju ir latvieši. Šeit televīziju izplata vietējais kabeļoperators – SIA STARNET. Ciemā Sondori daudzstāvu māju iedzīvotājiem gandrīz visiem ir šī televīzija. Piedāvājumā – 10 Latvijas un pārējie 43 tikai Krievijas kanāli.

Lūcija Āboliņa skatās visus kanālus. Ziņas gan no Latvijas, gan Krievijas. Bet skaidri zinot, ka Krievijas televīzijas melo un patiesību sagroza. Lūcijas kaimiņienes gan – skatās tikai Krievijas ziņas un tur redzēto uztverot par baltu patiesību.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Rudenī kabeļoperators STARNET saņēma vilinošu piedāvājumu – bez maksas līdz gada beigām klientiem piedāvāt vēl vairākus kanālus no Krievijas, kurus veido telekompānija Russia Today. Tā ir galvenokārt par Krievijas nodokļu maksātāju naudu uzturēta televīzija, kas raida ziņas un analītiskas programmas angļu valodā.

Notikumu atspoguļojums tieši sakrīt ar Krievijas oficiālo politiku. Gan par karu Ukrainā, gan citiem notikumiem. Rēzeknes firma rakstīja vēstuli NEPLP, lai tā ļauj Russia Today skatīties gan Lūcijai Āboliņai, gan citiem klientiem.

Nekā personīga: Bet tad tas iemesls, kāpēc jūs gribējāt tieši šo kanālu?
SIA STARNET īpašnieks Vjačeslavs Ščupaks: Nu tāpēc, ka tur ir labs piedāvājums. Tur ir grupa. Četri kanāli no Russia Today grupas. Angļu valodā, viens tematiskais – kaut kas Discovery vai History kanālam līdzīgs. Un par visiem tiem kanāliem prasa ļoti smieklīgu naudu. Tāpēc arī gribējām viņus rādīt.

Likumi Latvijā ir liberāli – ja kabeļoperators prasa atļauju retranslēt kādu ārvalstu televīzijas kanālu, padomei tas ir jāatļauj. Tā notika arī šajā gadījumā. Ceturtdien mediju uzraugi STARNET izsniedza atļauju turpmākos 10 gadus retranslēt Russia Today. Firmas īpašnieks neslēpj – gan šis, gan citi kanāli kabeļoperatoriem piedāvā ļoti izdevīgus noteikumus. Daudz dārgākos Eiropas kanālus pārraidīt neesot izdevīgi.

Nekā personīga: Kāds ir piedāvājums tam pašam RTR – viņiem arī ir zemas cenas?
SIA STARNET īpašnieks Vjačeslavs Ščupaks:  Jā. Diezgan zemas. Zemākas nekā LNT un TV3.
Nekā personīga: Līdzīgi kā citiem Krievijas kanāliem, kur ir ziņas?
SIA STARNET īpašnieks Vjačeslavs Ščupaks:  Jā, jā, jā. Diezgan vienādas. Līdzīgas arī ar Russia Today. Tur maksā par katru kanālu. Russia Today maksā reizi gadā. Par RTR vajag katru mēnesi maksāt. Precīzi neatceros, bet ļoti maza maksa.
Nekā personīga: Nu salīdzinoši aptuveni, cik tā summa varētu būt liela?
SIA STARNET īpašnieks Vjačeslavs Ščupaks: Nu labāk es to neteikšu. Iespējams, katram operatoram ir savs piedāvājums. Un, ja to pateikšu, tad būs nesmuki.

Izdevīgās cenas piedāvājusi firma Baltic Media Union. Tai tiesības izplatīt savus kanālus Latvijā uzticējušas vairākas populāras Krievijas televīzijas – NTV, Rossija RTR, Rossija 24. Mazpazīstamās SIA juridiskā adrese atrodas Rīgā, Pulkveža Brieža ielā. Firmas īpašniekus Oļegu un Ļubovu Domaininus gan tur nav iespējams sastapt. Adresē strādā grāmatvedības firma. Īpašnieki atrodas kaut kur Tallinā.

Baltic Madia Union pārstāvētie TV kanāli Latvijā:
NTV MIR, Rossija RTR, KHL, CTC Baltics, Russian Business Channel, TV Centr International, РБК-ТВ, Беларусь 24, Belarusj TV, Улыбка ребёнка, Наука 2.0 ,Моя Планета, TVCi, RuMusic, RT (Russia Today), Rossija24

Bez Baltic Media Union ir vēl divi uzņēmumi, kas katrs pārstāv vairākus Krievijas kanālus. TEM LV ir saistīta ar Baltijas mediju aliansi, kas pārstāv vienu no Latvijā populārākajiem kanāliem PBK jeb Pirmo Baltijas kanālu.

SIA TEM LV pārstāvētie TV kanāli Latvijā:
Pirmais Baltijas Kanāls, REN Baltija,  1. Baltijas muzikālais kanāls, PBMK,  Дом кино, ВРЕМЯ: далекое и близкое, REN TV Baltic.

Vairāk nekā 25 dažādas televīzijas – galvenokārt par medībām, ēšanu, veselību un kino pārstāv Daugavpilī reģistrēta biedrība Elektronisko sakaru komersantu asociācija.

Biedrības Elektronisko sakaru komersantu asociācija pārstāvētie TV kanāli Latvijā:
MIR 24, Русский Иллюзион, Охота и рыбалка, Наше Любимое Кино, Детский мир, RTVi, Comedy TV, CNL, 1+1 International, Teleklub, Comedy TV, Russkij Ekstrim, Russian  Travel Guid, Usadjba TV, Drive TV, Zdorovoje TV, Interesnoje  TV, Oruzie, Avtoplus, V oprosi i otveti, Psihologija21, Domashinije zivotnije, Illuzion+, Retro, Zivi.

Lai varētu raidīt Eiropā, Krievijas kanāliem kādā no Eiropas valsts regulatoriem jāsaņem licence. Russia Today un vēl vairāki Maskavas kanāli reģistrējušies Londonā – Lielbritānijas valdības Komunikāciju birojā jeb OFCOM. Šīm televīzijām jāievēro Anglijas likumi. Ja notiek kāds pārkāpums – licenci regulators atņem un kanālam Eiropas tirgus aizveras. Šobrīd aizdomās par Russia Today pārkāpumiem, atspoguļojot notikumus Ukrainā, OFCOM sācis vairākas pārbaudes. Uz britu rīcību gaida arī regulators Latvijā, kuram pašam aktīvākām darbībām rokas ir par īsu.

Foto: LETA

Foto: LETA

NEPLP loceklis Ivars Zviedris:
Mēs, protams, esam uzmanīgi, jo OFCOM ir ierosinājis pārbaudi, ko tad raida šis te kanāls Russia Today. Pārbaude vēl norit. Ja OFCOM konstatēs, ka tur ir kaut kas pretlikumīgs, krimināls vai kas cits nelabs saturā, tad mēs, protams, arī reaģēsim. Tad, ja mēs paši būtu izdomājuši, ka tas kanāls nav īpaši labs, mums nav iespēju neko darīt. Padomei ir patiešām saistošas visas Eiropas direktīvas, ir saistoša Eiropas mediju kopējā telpa, un mēs tiešām nevarētu mūsu kompetenču un likuma ietvaros neko izdarīt.

Russia Today galvenā redaktore Margarita Simonjana šobrīd ir viena no ietekmīgākajām Krievijas mediju impērijas figūrām. Uz Londonā sākto pārbaudi viņa reaģēja asi.

Foto: LETA

Foto: LETA

Russia Today galvenā redaktore Margarita Simonjana (2014. gada 11. novembrī):
Šīs nav pirmās britu regulatora pretenzijas. Šīs pretenzijas ir ar mērķi likt mums mainīt mūsu redakcionālo politiku. Izdarīt uz mums spiedienu un kaut kā mūs ietekmēt. Ko viņi saka – jūsu Ukrainas notikumu atspoguļojums bija nesabalansēts un neobjektīvs. Katru dienu un katru stundu es varu atrast BBC daudz piemēru par tieši to pašu. Tikai tā ir cita veida neobjektivitāte. Sanāk, ka britu regulators pievērš uzmanību un vaino kanālu, ka tas rāda prezidentu, kad tas nesakrīt ar Lielbritānijas varas viedokli. Kad viedokļi sakrīt – var būt gan neobjektīvi, gan nesabalansēti. Tā ir klaja cenzūra, spiediens un mēģinājums mainīt mūsu redakcionālo politiku. Un mēs to, protams, nemainīsim.

Zīmīgs atbildes gājiens regulatoram bija Russia Today biroja atvēršana Londonā. Tas atradīsies pretī Lielbritānijas specdienesta MI-6 ēkai. Russia Today sāka strādāt pirms deviņiem gadiem. Palīdzot Krievijas budžeta naudai, šis kanāls ir nonācis starp lielākajiem un ietekmīgākajiem spēlētājiem kā BBC un CNN. Russia Today redzams vairāk nekā 100 valstīs, raida angļu, spāņu un arābu valodā. Auditorija pēc paša kanāla aprēķiniem – 700 miljoni skatītāju.

LU Sociālo zinātņu fakultāte, asociētais profesors Ojārs Skudra:
Kas attiecas uz budžetu – pagājušā gadā budžets 250 miljoni eiro jeb 11 miljardi rubļu, kas tad ir tā nodokļu maksātāju nauda un, protams, valsts subsidēti, viņi ir spējīgi izsist jebkuram konkurentam pamatus zem kājām, kurš ir spiests strādāt, domājot, ka viņiem ir jāatpelna sevi. Viņiem par to nav jādomā.

Vāji likumi, vārgi uzraugi un necaurspīdīga īpašnieku struktūrā Krievijas kanālu pārstāvjiem Latvijā. Mediju eksperts Ojārs Skudra šo Latvijā pastāvošo kārtību sauc par nepareizu. Šis ir viens no instrumentiem, ar ko Krievija tieši iejaucas mūsu valsts pamatos, un pret to jāattiecas nopietni.

LU Sociālo zinātņu fakultāte, asociētais profesors Ojārs Skudra:
Tas ir jautājums zināmā mērā, skarbi izsakoties – par tiesībām iejaukties brīvā veidā, respektējot attiecīgās valsts likumdošanu un prasības, tomēr otras valsts iekšpolitiskajā dzīvē kaut arī informācijas līmenī. Bet kas attiecas uz Russia Today – tā nav tikai informācija. Tas, protams, ir mēģinājums aktīvi intensīvi ietekmēt viedokli, dienaskārtību publiskajā telpā.

 

NEPLP loceklis Ivars Zviedris:
Visi šie kanāli ir ļoti meistarīgi uzbūvēti. Tur nav tā, ka pēkšņi pasaka – tie ir sliktie, vai tie ir labie. Tā kampaņa, kas notiek, ir ļoti meistarīgi uzbūvēta. Tur ir viss starp puķēm pateikts. Un ķert par naida kurināšanu vai par vēl kaut ko ir ļoti sarežģīti. Un diemžēl tādas ir gan Eiropas direktīvas, gan arī Latvijas likumi, kas ir pārāk lojāli šādiem kanāliem.

Par mediju sfēru atbildīgā kultūras ministre piekrīt – Rēzeknes piemērs skaidri parāda, ka Latvijas likumi un Eiropas direktīvas ir novecojušas un nedarbojas. Ministre sola nākamgad, kad Latvija Eiropā būs prezidējošā valsts, vismaz sākt darbu, lai Eiropas kopējos noteikumus mainītu. Bet līdz tam – pašiem Latvijā jātiek skaidrībā, kā uzraudzību pār ārvalstu kanāliem pastiprināt.

Foto: LETA

Foto: LETA

Kultūras ministre Dace Melbārde (Nacionālā apvienība):
Tas nav pareizi, ka Latvija kā Krievijas pierobežas valsts ilgstoši nav pievērsusi uzmanību savas informatīvās telpas aizsardzībai, un es neteiktu, ka es esmu ļoti lielā sajūsmā par to, ka arī šobrīd ļoti aktīvi to darām. Mums joprojām caur mediju politikas izstrādi ir jāvienojas par to, kādas kurai institūcijai ir kompetences – ko dara drošības dienesti, ko Aizsardzības ministrija, ko Kultūras ministrija. Un šie jautājumi ir visi, uz kuriem ir jārod atbildes.
Nekā personīga: Šobrīd šādas skaidrības nav?
Dace Melbārde: Es uzskatu, ka nav pietiekami lielas skaidrības. Ka ir daudz precīzāk jau ar konkrētiem gadījumiem, kādu jūs minējāt, ir jāizrunā kas, ko kurā brīdī dara.

Russia Today mājaslapā internetā redzams, ka salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju pie mums Russia Today ir vispopulārākais. Lietuvā šo kanālu izplata viens kabeļoperators, Igaunijā – 2; Latvijā –  nu jau 9.

0 komentāri
Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas