Autotirgotāji atraduši viltīgu veidu, kā apiet nodokļus – vieglie auto tiek reģistrēti kā smagie

1 komentārs

Šogad Latvijai ienākumi budžetā no nodokļiem nav bijuši tik lieli, kā cerēts. Un tas būs jāņem vērā, lemjot par tēriņiem nākamgad. Lielāko iztrūkumu budžetā – 25 miljonus eiro – radījis sliktāk par plānu iekasētais PVN. Kā secinājis VID, tam ir vairāki iemesli. Un savu robu nodokļu ieņēmumos radījuši arī automobiļu tirgotāji.

Krīzes gados Latvijā un citur Eiropā ieviesa īpašas nodokļu atlaides uzņēmējiem. Lai stimulētu ražošanu, attīstību un izrāvienu. Atvieglojumi attiecās arī uz uzņēmēju pirktām kravas automašīnām. Bet autoražotāji šo labi domāto ideju izmantoja arī savā labā. Šobrīd autosalonos zem sadaļas kravas auto iespējams nopirkt ne tikai neliela izmēra furgonus vai “busiņus”, bet arī mazus ģimenes auto un dārgus luksusa džipus.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Atšķirt nelielu ģimenes sedanu no lielā furgona ar piekabi nav īpaši grūti. Ir saprotams, kura ir vieglā un kura smagā automašīna. Bet ir īpaša kravas auto kategorija N1 – tie ir auto, kuru pilnā masa nepārsniedz 3,5 tonnas. Šie auto radījuši galvassāpes Valsts ieņēmumu dienestam un CSDD. Ekonomiskās krīzes laikā daudzas valstis centās atvieglot dzīvi uzņēmējiem. Tostarp samazināja nodokļus par firmu smagajām mašīnām, ar ko pārvadā preces, instrumentus, būvmateriālus. Savukārt nodokļi pieauga uzņēmumu vieglajiem auto.

Ražotāji un tirgotāji secināja, ka Eiropas regula, kas apraksta kravas auto tehnisko specifikāciju, ir ļoti vispārīga. Un, ka, veicot sīkas izmaiņas vairākiem vieglo auto modeļiem, tos iespējams sertificēt kā kravas automašīnas. Uzņēmēji tās labprāt pirks, jo atviegloto nodokļu dēļ tas būs izdevīgi. Eiropas Komisija centās regulu mainīt, tomēr ražotājiem izdevās ielobēt izdevīgus noteikumus – rūpnīcas arī turpmāk gan vieglā, gan smagā auto kategorijas var piešķirt visiem tiem vieglo auto modeļiem, kas bija ražošanā līdz regulas grozīšanai 2011. gadā.

Latvijā šādu auto skaits gadu no gada pieaug. Ja sākumā tie bijuši daži desmiti, tad šobrīd pārdošanas apjomi ir mērāmi simtos. No 2012. gada valsts budžetam pagājuši garām aptuveni 5 miljoni eiro. No tā lielāko daļu veido PVN, ko pilnā apmērā firmas var atgūt, ja uz sava vārda iegādājas šādu auto.

Divu gadu laikā reģistrētas 743 jaunas N1 klases automašīnas. Līderis ir Mūsa Motors. Tas kā kravas pārdevis 226 šādus apvidus auto Dacia Duster. Šī kravas auto versija no vieglās atšķiras minimāli. Otrajā vietā ar 215 mašīnām ir čehu Škoda. Gandrīz visiem salonā redzamajiem vieglajiem auto var pasūtīt kravas auto versijas, kas tehniski ne ar ko īpaši neatšķiras no vieglajām.

Volkswagen pārstāvji kā kravas auto tirgo Golf, mazos Polo un elektroauto UP. Un no šā gada arī apvidus auto. Kā kravas mašīnas pārdoti deviņi Volkswagen Touareg. Klienti šādu auto prasījuši, un tirgotāji sākuši piedāvāt. Pēdējo divu gadu laikā kā kravas auto reģistrētas arī krietni smalkākas mašīnas: divi Audi Q7; un pieci Toyota Land Cruiser džipi. Kā saka tirgotāji – auto atšķirība ir tikai uz papīra.

Kravas automašīnu N1 reģistrā atrodami arī 12 dažādu modeļu ekskluzīvie Porsche Cayenne “apvidnieki”. Oficiālais tirgotājs to nevēlējās komentēt un noliedza, ka viņu salonā būtu pārdota kaut viena šāda automašīna.

Lai uzskatāmāk redzētu kāda ir nodokļu atšķirība, salīdzinājumam divi auto – viens nedārga Škoda. Otrs – dārgs Porsche džips. Ja uzņēmums pērk jaunu Škoda Fabia kā vieglo auto, par to ir jāmaksā 59 eiro un 76 centi ekspluatācijas nodoklis, 324 eiro un 36 centi uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis un vēl vieglā auto nodoklis 47 eiro. Kopā nodokļos gadā uzņēmējs par šo vienu auto samaksā 431 eiro. Bet ja šo pašu auto pēk kā N1 jeb kravas, tad izdevumi ir vien 34 eiro.

Ja uzņēmējs grib no firmas naudas pirkt ekskluzīvo Porsche Cayenne, summas ir krietni augstākas – ekspluatācijas nodoklis 505 eiro un 12 centi, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis 682 eiro, vieglo auto nodoklis – 811 eiro. Kopā tie ir bez dažiem santīmiem 2000 eiro (1999,72 eiro). Tiem, kuri savu Porsche reģistrē kā smago mašīnu N1 kategorijā, gadā izdodas ietaupīt 1897 eiro – valstij samaksājot tikai 102 eiro.

Izvairīšanās no nodokļiem notiek, ne tikai pērkot un reģistrējot jaunus auto. Vairākās Eiropas valstīs īpaši izplatītas ir auto pārbūves firmas. Autotirgotājs Uģis Vītols demonstrē no lietota Mitsubishi džipa izņemtu drošības sienu. Iemontējot to, noņemot aizmugurējās sēdvietas, drošības jostas un ieliekot salonā īpašu grīdu, kas paredzēta kravu vešanai, mašīnu var reģistrēt kā smago auto.

Ja pēc tehniskās apskates iziešanas šāda auto īpašnieks drošības sietu un speciālo grīdu noņems un atliks atpakaļ izņemtās sēdvietas, par to draud sods. Nesen īsā laika posmā kādu šoferi ar šādi pārbūvētu auto policija noķērusi piecas reizes. Nepaveicies arī kādam Volkswagen busiņa īpašniekam. Tehniskajā pasē bija rakstīts, ka mašīnā ir tikai 3 sēdvietas. Dzīvē bijušas piecas. Par šādu pārkāpumu sods ir no 55 līdz 140 eiro. Ceļu policisti sola, ka pastiprināti pievērsīs uzmanību šādām uzlabotām automašīnām. Savukārt pret jauniem auto, kam kravas auto kods piešķirts jau rūpnīcā, policija nevar vērsties.

VID, CSDD un auto tirgotāji pēta kā kārtību mainīt. Labāko risinājumu pagaidām neredz neviens. Auto tirgus esot pārāk jūtīga nozare. Un papildu ierobežojumi pirkt vai tirgot šādas automašīnas varot kaitēt godīgajiem uzņēmējiem.

1 komentārs

TOP komentāri

  • Katkaataa
    0

    Katkaataa

    Tikai arī oktas apdrošināšana var būt par bagāto ja nav ipriekš bijusi kravas mašīna.

    10.11.2015 21:11

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas