airBaltic atrastais investors saistīts ar kompāniju, kas ražo iznīcinātājus Krievijas kara flotei

2 komentāri

Premjerministre Laimdota Straujuma trešdien atbrīvoja no darba satiksmes ministru Anriju Matīsu. Par to, ka viņš līdz valdības dienas kārtībai nogādājis aviokompānijas airBaltic vadītāja Martina Gausa atrastu investoru Ralfu Girmesu un ka neesot ļāvis laikus rīkoties citādāk.

Ralfs Girmess nav plaši pazīstams lidošanas biznesā. Plašāk pazīstama ir kompānija, kuras labā viņš strādājis – Krievijas Sukhoi lidmašīnu rūpnīcas meitas firmai Ilyshin Aviation. Šai kompānijai ir pieejama milzīga Sukhoi lidaparātu flote. Jautājums – vai nacionālajā aviokompānijā airBaltic naudu plāno investēt Vācijas pilsonis Girmess, vai tomēr viņš ir tikai Eiropas prasībām atbilstoša izkārtne.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Aviācijas kompānija Sukhoi apgādā Krievijas armiju ar iznīcinātājiem. Tā lepojas, ka lidmašīnas SU 33 un SU 35 ir Krievijas kara aviācijas pamats un cienījamākā Krievijas eksportprece. Divtūkstošo gadu sākumā Krievijas valsts ieguldīja Sukhoi kara lidmašīnu rūpnīcā 4 miljardus dolāru, lai tur izgatavotu jaunu civilo lidaparātu. Saviem spēkiem Krievija nevarēja saražot pasažieru lidmašīnu, kas atbilstu Eiropas prasībām. Tādēļ daudzas detaļas, kā arī motorus iepirka no ražotājiem Eiropā. Un tā 2008. gadā Krievija sāka ražot Sukhoi Superjet 100. Valsts to uzdeva iepirkt Aeroflot un citām Krievijas kompānijām, uz izdevīgiem noteikumiem pārdeva Meksikas aviolīnijām un dažām Āzijas valstīm.

Pirmais lielais mēģinājums nonākt Eiropas tirgū bija 2009. gadā. Tad nodomu protokolu par 30 Superjet iegādi 1 miljarda dolāru vērtībā parakstīja Ungārijas aviokompānijas Malev prezidents Martins Gauss. Gatavību finansēt šo darījumu izteica Krievijas valstij piederošā Vņešekonombank, lidsabiedrības Malev 49% īpašniece. Tomēr darījums nesanāca – kompānija Malev bankrotēja. Gauss pārgāja strādāt uz Latvijas lidsabiedrību airBaltic, bet Sukhoi ražotājs – meklēt jaunas iespējas, kā iespiesties Eiropas tirgū.

Ar to līdz šim nav veicies. Britu raidsabiedrība BBC ziņo, ka 2015. gads Superjet projektam ir bijis sliktākais. Sašaurinājies tirgus. Tikko Krievijā beigusi pastāvēt milzīga privāta aviokompānija Transaero. 2014. gadā Sukhoi saražoja 37 lidmašīnas, šogad plāno 21. Lai darbība būtu rentabla, gadā jāsaražo vismaz 60.

Krievijas valsts ir iesaistījusies Sukhoi Superjet projekta glābšanā. Augustā Piemaskavā notika aviācijas izstāde MAKS 2015. Tur Sukhoi prezidents paziņoja par jauniem pasūtījumiem no valsts. Pretī solīja sekot Vladimira Putina izsludinātajai importa aizvietošanas programmai, lai tiktu vaļā no dārgajām rietumu detaļām.

Sukhoi kompānijai ir meitasuzņēmums Ilyushin Finance. Kā ziņo aģentūra ITAR TASS, tās pašas aviācijas izstādes laikā Ilyushin Finance vadītājs Aleksadrs Rubcovs parakstīja vienošanos ar Vņešekonombank prezidenta vietnieku, Krievijas ārējā izlūkdienesta vadītāja Mihaila Fradkova dēlu Pjotru Fradkovu par finansēšanu Eiropas tirgus iekarošanai. Vņešekonombank un Ilyushin Finance vienošanās paredz finansēt kādu darījumu ar Eiropas aviokompāniju, kurai esot nepieciešami pieci lidaparāti. Par kuru kompāniju ir runa, bija jāuzzina septembrī. Tomēr darījuma detaļas nav publiskotas joprojām.

Nekā Personīga tapis zināms, ka Ilyushin Finance varētu piegādāt Sukhoi lidmašīnas airBaltic, iespējams, izmantojot Ralfu Girmesu kā starpnieku. Lidsabiedrības nākamā gada budžetā paredzēts, ka Rīgas lidostā lidaparāti būs jau no februāra. Tad ar Sukhoi plānoti 30 lidojumi, martā 300, bet aprīlī airBaltic jau veikšot 600 lidojumus ar Krievijas lidaparātiem.

Vņešekonombank, Krievijas Aviobūvniecības korporācija un Iļjušin Finance systems ir Eiropas sankciju sarakstā. Banka finansē militāri rūpniecisko kompleksu, Sukhoi ražotājs izgatavo iznīcinātājus. Kā Eiropas dalībvalstij Latvijai ir aizliegts ar šiem uzņēmumiem slēgt darījumus. Taču uz Vācijas pilsoni Ralfu Dīteru Montāgu Girmesu šādi ierobežojumi neattiecas. Premjerministre Laimdota Straujuma saprot, ka, iespējams, valdība īstenībā otrdien aizņēmusies naudu no Krievijas militāri rūpnieciskā kompleksa un tam uzticējusi 20% airBaltic akciju.

Vienoties ar investoru Girmesu valdību steidzinājis airBaltic vadītājs Martins Gauss. Bez papildu naudas nebūšot iespējams attīstīt aviokompāniju. Brīdis, kad Krievijas izstādē Vņešekonombank slēdza vienošanos par finansējumu ar Ilyushin Finance, sakrīt ar laiku, kad Rīgā valdības konsultants Prudentia nāca klajā ar paziņojumu, ka airBaltic ir atrasts investors un ka Anrijam Matīsam vajadzētu viņu akceptēt. Kā atceras ministrs, Prudentia mudinājusi vienošanos ar Ralfu Girmesu apstiprināt 2. septembra valdības sēdē, lai septembra beigās jau vienotos par Sukhoi SuperJet iepirkšanu un piegādi Rīgai.

airBaltic vadītājs Martins Gauss ir sašutis par Latvijas preses radīto ažiotāžu ap jauko vācieti Montāgu Girmesu. Prese cenšoties piešūt krievu spiegu birku cilvēkam, kas dzīvo vācu mietpilsoņa dzīvo pie Leipcigas un mīl zirgus. Ar Girmesu iepazinies šā gada Parīzes aviošovā, tad arī darījums esot sācies, visu lietu nodevis konsultantiem Prudentia. To, vai ar Girmesu viņus kopā nav savedis Ilushin Finance vadītājs, Aleksandrs Rubcovs, Gauss neatklāj, tomēr Rubcovu pazīstot labi.

Aleskandrs Rubcovs ir no IFC, un viņiem abiem ir saikne, kopā pārdodot dažādas lidmašīnas. Un es zinu Aleksandru Rubcovu divus gadus, jo viņš ir viens no Bombardier klientiem. Un Bombardier klienti satiekas un apmainās ar informāciju. Jā, tā ir tiesa. Vai Rubcovs un Ilushin Finance Systems ir saistīti ar šo darījumu? Nē, jo mēs runājam ar RDMG, Ralfu Dīteru Montāgu Girmesu un ar viņu ir sarunāta investīcija.

Otrdienas nakts lēmumā par atbalstu investoram Girmesam Straujuma vaino Matīsu. Matīss – Finanšu ministriju. Tā uz valdības galda nolikusi tādu atzinumu par Matīsa piedāvātajiem airBaltic krīzes risinājumiem, kas nav pieļāvis citus variantus kā tikai aizņemties no Girmesa. Savukārt Girmess esot piedraudējis – vai nu šonedēļ, vai arī es vairs neinvestēju.

Skaties video!

2 komentāri

TOP komentāri

  • mieriigs
    +1

    mieriigs

    Straujumai (valdībai) jāatkāpjas un Vējonim jāizsludina jaunas Saiemas vēlēšanas (pie reizes arī Rīgas domes vēlēšanas :)))) )

    08.11.2015 20:30

  • Nika
    +1

    Nika

    Var manu komentāru dzēsts, var mani vest uz cietumu- man ir jautājums mūsu ES deputātiem: ''Vai pasaulē ir tāda tiesu institūcija, kura nekavējoši arestētu mūsu valdības spici par Airbaltik ''atdošanu'' afēristiem, kuri taisās iepirkt no Krievijas Suxoj lidaparātus, no kuru lidojumiem ar nākošo gadu atsakās pati Krievija kā neatbilstošus /atpalikuši/. Cik ilgi mūsu tautu zaglīgās valdības ilgi slauks?! Vai nepietiek Parexsa, Krājbankas, Baltijas izkrāpto miljonu, kuru pēc mums desmitiem gadu ''jāsavelk jostas''? Pie tam, vēl sadarbība ar valsti, ar kuru ES valstis ir uz laiku atteikušās sadarboties. Kas var apturēt mūsu blēžus, ja vēl kara šausmas ir par maz?!

    08.11.2015 19:35

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Ir pieņemts domāt, ka Ziemassvētku laikam ir jābūt mierīgākajam un klusākajam laikam gadā. Tomēr pirmssvētku periods parasti ir pilns ar steigu, simts darbiem, pirkumiem, rosīšanos virtuvē un nebeidzamiem sarakstiem. Kā iegādāties Ziemassvētku dāvanas, lai tas nepārvēršas galvassāpēs?

Preces vai dāvanu kartes – kura ir labākā dāvanu izvēle?

Preces vai dāvanu kartes - kura ir labākā dāvanu izvēle?

Dāvanas izvēlēties nekad nav vienkārši. Jo ļaunāk, ja tas ir kļuvis par pienākumu. Ziemassvētku laiks ir neizbēgams dāvināšanas (un arī saņemšanas) laiks, kas nozīmē – ir jāmeklē un jāpērk dāvanas! Tomēr, ja šis process kļūst par tukšu pienākumu, tas var sagādāt nevajadzīgu stresu un pat negatīvas emocijas. Katru gadu viens un tas pats… Ja tā ir noticis – šogad vajag censties paskatīties uz dāvanu meklēšanu un gatavošanu pavisam citā gaismā! Lasi tālāk un uzzini – kā!

Vēl par šo tēmu

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas